پورمهدی ــ بیداری از غفلت

2016-04-23
46 بازدید

بسم الله الرحمن الرحیم « وَ عَهِدْنا إِلى‏ إِبْراهیمَ وَ إِسْماعیلَ أَنْ طَهِّرا بَیْتِیَ لِلطَّائِفینَ وَ الْعاکِفینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ ؛ به حضرت ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) سفارش نمودیم تا خانه ام را برای طواف کنندگان٬ معتکفان و نمازگزاران تطهیر کنند.» انسان موجودی است سالک و پویا به سوی معبود حقیقی خویش و از هر راهی […]

photo_2016-04-20_05-54-09

بسم الله الرحمن الرحیم
« وَ عَهِدْنا إِلى‏ إِبْراهیمَ وَ إِسْماعیلَ أَنْ طَهِّرا بَیْتِیَ لِلطَّائِفینَ وَ الْعاکِفینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ ؛ به حضرت ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) سفارش نمودیم تا خانه ام را برای طواف کنندگان٬ معتکفان و نمازگزاران تطهیر کنند.» انسان موجودی است سالک و پویا به سوی معبود حقیقی خویش و از هر راهی که برود و هر مسیری را که در زندگی انتخاب کند٬ سرانجام به لقای معبود خویش می رسد.:« یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ‏ إِلى‏ رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقیهِ ؛ ای انسان! تو با تلاش و رنج به سوی پروردگارت می روی و او را ملاقات خواهی کرد.» با توجه به این آیه اگر انسان راه ایمان٬ خودسازی و تهذیب نفس را بپوید جمال و مهر خداوند را ملاقات می کند ٬ اما اگر راه کفر و آلودگی را در پیش گیرد٬ جلال و قهر او را می بیند.
بعضی بچه ها از آغاز تا پایان مجلس در آغوش مادرشان خواب اند٬ خوابی خوش! و هر چه مادر تلاش می کند تا بیدار شوند٬ انگار نه انگار . وقتی به خانه می رسند٬ بیدار می شوند٬ امّا چه سود ؟ هر چه می شنوند که در جلسه چه شور و سروری بوده و دیگر کودکان چه خوش بوده اند و شاد٬ بیشتر رنجور می شوند. وجود نازنین امیرالمؤمنین(ع) می فرمود:« الناس نیامٌ إذا ماتُوا انْتَبَهوا؛ مردم٬ غالباً خواب اند٬ وقتی مُردند تازه بیدار می شوند.» و به بیان قرآن کریم٬ بیداری چه سود؟
« یَوْمَئِذٍ یَتَذَکَّرُ الْإِنْسانُ وَ أَنَّى لَهُ الذِّکْرى ؛ یعنی قیامت روزی است که که آدمی متوجّه و متذکّر و بیدار می شود٬ امام چه سود؟»
پس خوشا به حال آنان که در همین جا بیدار می شوند٬ پیش از بیداری فردا. وخداوند برای بیداری ما آدم ها از خواب غفلت گاه شرایطی و فرصت هایی مثل اعتکاف٬ مثل ماه رجب٬ مثل ماه مبارک رمضان پدید می آورد٬ تا شاید بیدار شویم. اما بیداری از غفلت مثل بیداری از خواب است. گاه یکی از خواب بیدار می شود٬ حتی می نشیند و آبی هم می نوشد٬ اما باز دوباره می خوابد و آن قدر می خوابد تا صبح می دمد. ولی بعضی همین که بیدار شدند راه می افتند٬ طهارتی می سازند و نمازی و دعایی و ذکری و بعد هم که به کار خود مشغول می شوند و دیگر نمی خوابند. بیداری از غفلت هم همین گونه است.
به منظورجلوگیری از طولانی شدن کلام عزیزانی که در رابطه با مسائل شرعی مبتلابه ٬ مربوط به اعتکاف ( شرائط اعتکاف ٬ شروط اعتکاف ٬ محرمات اعتکاف ٬ صورت های جواز خروج از مسجد در اعتکاف و …) تمایل به آگاهیِ کامل تری دارند به آدرس « bayyenat110.blogfa.com» مراجعه نمایند.