احمدرضا ایراندوست – مرحوم حاج سید محمد موسوی زاده

2016-02-09
164 بازدید

مرحوم حاج سید محمد موسوی زاده اگر امروزه فلاپی و سی دی و رم و فلاش در بین جوانان برای ذخیره عکس کاربرد دارد ، تا چند سال قبل اکثر خانواده ها تمام تصاویر خانوادگی خود را در آلبوم های مختلف جمع آوری میکردند ، در اکثر شب نشینی ها و دید و بازدید های […]

images (27)

مرحوم حاج سید محمد موسوی زاده
اگر امروزه فلاپی و سی دی و رم و فلاش در بین جوانان برای ذخیره عکس کاربرد دارد ، تا چند سال قبل اکثر خانواده ها تمام تصاویر خانوادگی خود را در آلبوم های مختلف جمع آوری میکردند ، در اکثر شب نشینی ها و دید و بازدید های خانوادگی آلبوم عکس ، شروعی بود بر تعریف ها و خاطرات خوش و ناخوش گذشته ، آلبوم های عکس خانوادگی، معمولا محلی برای نگهداری تصاویر خصوصی خانواده ها به حساب می آمد و کمتر تصویر غریبه ای در این مخازن عکس وجود داشت .
تصویر حاج سید محمد موسوی زاده روحانی دوست داشتنی میمه ، تنها تصویری بود که نقطه اشتراک تمامی آلبوم های خانوادگی بود ، مرحوم موسوی زاده سالیان سال در بخش میمه وظیفه عاقدی زوجهای جوان را بر عهده داشت ، ایشان به اتفاق مرحوم حاج سید هاشم موسوی زاده خطبه های عقد زوجهای جوان را با شور و حرارت خاصی ، میخواندند ، البته قبل از مرحوم سید هاشم موسوی زاده این وظیفه بر عهده مرحوم پدرشان بود.
نزدیک به نیم قرن ، حاج سید محمد موسوی زاده امامت نماز را در مسجد حضرت علی (ع) بر عهده داشتند و به نوعی همسایه ما به حساب می آمدند ، سادگی و صداقت در رفتار ایشان کاملا هویدا بود و اکثر مردم این روراستی و صداقت را دوست داشتند ، هیچ گاه کسی رنجشی از این سید دوست داشتنی ندید .
در ابتدای دهه شصت به همراه هیئت جان نثاران قمر بنی هاشم در ایام اربعین حسینی عازم شیراز شدیم ، مرحوم حاج سید محمد موسوی زاده در این سفر همراه هیئت بوده که خاطرات این سفر را هرگز فراموش نخواهم کرد.
مرحوم سید محمد موسوی زاده که تحصیلات حوزوی خود را در قم گذرانده بودند ، هیچ گاه از لباس روحانیت برای شغل اصلی خود استفاده نکردند ، مرحوم موسوی زاده سالیان سال در فلکه شهید شبان به کسب و کار مشغول بوده و به هنگام اقامه نمازهای واجب و حضور در مجالس ترحیم لباس روحانیت را به تن میکردند.
هر گاه یکی از همشهریانمان رخ در نقاب خاک میکشید ، مرحوم موسوی زاده اقامه نماز میت را بر عهده میگرفت ، تن و لحن صدای خاصی داشت و هنوز صدای ایشان به هنگام خواندن خطبه عقد و خواندن دعای تلقین اموات در گوشم مانده است .
هر از چندی در مسجد حضرت علی (ع) نوار اذان ایشان را از بلند گو پخش میکنند ، وجود مرحوم موسوی زاده برای میمه و منطقه نعمتی بود که هیچ گاه قدر آن را ندانستیم ، این روزها برای خواندن خطبه های عقد جوانان همشهری باید از شهر مجاور کسی را بیاوریم و اقامه نماز امواتمان نیز بر عهده حاج آقا محرمی است .
بعد از درگذشت مرحوم حاج سید محمد موسوی زاده ، یک بال مرحوم حاج سید هاشم موسوی زاده نیز شکست و نتوانست غیبت برادر خود را در کسوت امام جماعت مسجد تحمل کند و ایشان نیز طولی نکشید که رخ در نقاب خاک کشید .روحشان شاد .
بعد از این که این دو سید بزرگوار از بین ما رفتند ، برادر کوچکترشان سید مرتضی موسوی زاده که فرهنگی هستند ، تا اندازه ای توانستند یاد این دو برادر را در مسجد حضرت علی زنده نگهدارند ، اما آنچه مهم است این نکته است که هیچ کس نمیتواند جای خالی سید محمد موسوی زاده را نه تنها در میمه ، بلکه در مسجد حضرت علی (ع) پر نماید .روحش شاد.