احمدرضا ایراندوست – صبر ،ثبر ، سبر

2016-02-06
277 بازدید

صبر و شکیبایی ، یکی از خصلت هایی است که همه باید داشته باشیم ، این کلمه را به سه طریق نوشته و تیتر مطلب خودم قراردادم تا نیم نگاهی به صبر داشته باشیم . کودکی که تازه از مادر متولد شده ، صبر ندارد ، به هنگام گرسنگی امان همه را میبرد تا مادر […]

photo_2015-10-26_21-17-25

صبر و شکیبایی ، یکی از خصلت هایی است که همه باید داشته باشیم ، این کلمه را به سه طریق نوشته و تیتر مطلب خودم قراردادم تا نیم نگاهی به صبر داشته باشیم .
کودکی که تازه از مادر متولد شده ، صبر ندارد ، به هنگام گرسنگی امان همه را میبرد تا مادر به دادش برسد ، بیت شعری که جناب شیبانی مورد استفاده قرار میدهد : تا نگرید طفل ، کی نوشد لبن ؟ همراه با رشد طفل شیرخواره ، صبر و شکیبایی نیز در وجودش ، رشد میکند ، به طوری که یک کودک دو ساله به هنگام گرسنگی ،حرف مادر را تا حد توان خود گوش کرده و به وعده ای که مادر برای سیر کردنش میدهد ، اعتماد میکند. اطفال این دوره حتی پای در کفش والدین خود کرده و دوست دارند با کفش بزرگترها راه رفتن را تجربه کنند.
نوجوانی مرحله ای است که برای بار دیگر تحمل و صبر به کمترین میزان خود میرسد ، نوجوان دوست دارد ، هر چه زودتر بزرگ شده و سری را در بین سرها درآورد ، در زمان نوجوانی یواشکی تیغ اصلاحی گیر می آوردیم و با کشیدن آن بر روی صورتمان دوست داشتیم که هر چه زودتر به محاسنی پر پشت دست یابیم .
دوران پر شور جوانی اوج کم حوصله گی و نداشتن صبر و تحمل است ، خوب به یاد دارم وقتی وارد خانه میشدم ، تحمل این که غذای تدارک دیده شده ، پخته و آماده شود ، خام خام و نپخته آن را میخوردم ، تحمل این که صبر کنم تا این غذای کل اعضای خانواده به اصطلاح جا افتاده و آماده شود را نداشتم ، این غریزه کم حوصله گی و نداشتن صبر و شکیبایی ، مختص من نبوده و بیشتر هم سن و سالان من این دوره را گذرانده اند.جوانی که به خدمت سربازی اعزام میشود ، هنوز دوران آموزشی خدمت را تمام نکرده ، خودش را با افرادی که یک سال خدمت کرده ، در یک ردیف میداند.وقتی وارد سال دوم خدمت میشود ، روز شماری کرده تا هر چه زودتر از خدمت سربازی ترخیص گردد.
دختر خانمها نیز این دوران صبر نکردن را به نوع دیگری تجربه و طی میکنند.
افراد کم حوصله و کم طاقت ، در بحث تغذیه نیز این شیوه را انتخاب میکنند ، نیمرو و املت و سیب زمینی سرخ کرده غذای مطلوب و مورد علاقه قشر کم حوصله است ، پیتزا و ساندویچ و انواع فست فودها نیز ، از جمله اغذیه ای هستند که افراد کم صبر در بیرون از محیط خانه و خانواده به آن علاقه نشان میدهند.اکثر ماها زندگی مجردی را چند صباحی گذرانده ایم ، هیچ کدام به یاد نداریم که برای تهیه ناهار ، آبگوشت را انتخاب کرده باشیم ، پخت آبگوشت به صبر و تحمل نیاز دارد ، باید گوشت و سایر محتویات آن را بر روی شعله کم اجاق گذاشت تا کم کم و به تدریج پخته شود.
در بحث انتخاب لباس نیز افراد کم حوصله و کم طاقت بیشترین خسارت را میبینند ، هول هولی و از روی عجله دست به انتخاب میزنند، بعد از این که لباس مورد علاقه را پوشیدند با ایرادهایی که دیگران به این لباس میگیرند ، متوجه میشوند که انتخاب خوبی نداشته اند.
افراد کم حوصله و کم طاقت در پیدا کردن شغل مناسب نیز موفق نیستند ، وقتی سرگذشت افراد موفق را میخوانیم متوجه میشویم که این دسته از افراد با تلاش و پشتکار خود که با چاشنی صبر و تحمل همراه بوده به این موفقیت دست یافته اند.رانندگان کم حوصله مشتریان خوبی برای مامورین راهنمایی و رانندگی هستند ، راننده ای که یک دقیقه نمیتواند ، پشت چراغ قرمز توقف کند ، باید خسارت این عجله را هم پرداخت کند.افراد کم حوصله نه تنها به خودشان زیان میرسانند ، بلکه باعث میشوند بقیه اعضای خانواده نیز پاسوز شوند.
قانون مزرعه میگوید : یک باغبان باید نهالی را بنشاند ، سالهای متمادی از این نهال نوپا نگهداری و مواظبت نماید تا به رشد کافی و باروری برسد، هیچ گاه یک نهال یک ساله میوه به باغبانش نخواهد داد.
این روزها آقای شیبانی در گروه تلگرامی دوتو و گروه میمه ، توضیحات مختصری را پیرامون شرکت گلستان برای علاقه مندان بیان کردند، دورنما و آینده این طرح منحصر به فرد کشاورزی بر اصل صبر و شکیبایی ، پایه ریزی شده است ، اعضایی که با خرید سهام این طرح عضو شده اند ، با اعتماد به هیئت مدیره پرتلاش شرکت گلستان ، امیدوار هستند که سرمایه ای را که برای این کار منظور نموده اند ، سرانجام خوبی خواهد داشت ، باید صبر و حوصله داشت تا استخر ساخته شود ، نهال های گل محمدی به بار بنشینند ، درخت های گردو بارور گردند ، آبیاری مدرن به مرحله اجرایی برسد و برنامه های دیگری که مد نظر هیئت مدیره شرکت گلستان بوده اجرایی و عملیاتی گردد .
نتیجه : افرادی از این طرح منتفع خواهند شد که صبور بودند ، با اندک سرمایه خود در این طرح بزرگ شرکت کردند، سرمایه های اندک بر روی هم جمع شد ، دولت کمک کرد و این طرح به اینجای کار رسید ، چیزی نخواهد گذشت که علاوه بر آبادانی این منطقه ، چندین نفر به کار مشغول خواهند شد ، سهام اعضای این طرح ، ارزش افزوده خوبی پیدا خواهد کرد و به مبلغ قابل قبولی خواهد رسید.آنهایی متضرر شدند که کم حوصله و کم طاقت بودند ، این دسته از افراد همیشه عقب تر از دیگران خواهند بود.یا حق خدانگهدار