انتقاد به سخنان هاشمی؛ از عبدی و ابطحی تا شریعتمداری …

2016-02-02
97 بازدید

سخنان تند آیت الله هاشمی رفسنجانی در فرودگاه مهرآباد که در انتقاد به عدم احراز صلاحیت حسن خمینی ایراد شد، واکنش و انتقادات بسیاری را برانگیخت. در شبکه های اجتماعی کاربران اصلاح طلب مطابق معمول به دفاع از سخنان هاشمی پرداختند بی آنکه متوجه باشند دفاع از سخنان روز گذشته هاشمی تا چه حد علیه […]

n00112109-b

سخنان تند آیت الله هاشمی رفسنجانی در فرودگاه مهرآباد که در انتقاد به عدم احراز صلاحیت حسن خمینی ایراد شد، واکنش و انتقادات بسیاری را برانگیخت. در شبکه های اجتماعی کاربران اصلاح طلب مطابق معمول به دفاع از سخنان هاشمی پرداختند بی آنکه متوجه باشند دفاع از سخنان روز گذشته هاشمی تا چه حد علیه شعارهای اصلاح طلبانه است. این میانه اولین موضع گیری مخالف هاشمی از اردوگاه اصلاح طلبان توسط عباس عبدی گرفته شد. عباس عبدی استدلال هاشمی در اثبات صلاحیت حسن خمینی با استفاده از نسبت خانوادگی را قبیله ای و ضعیف و بی ربط و نادرست خواند. در ادوگاه اصولگرایان البته تاکید بر نادرستی مواضع هاشمی رفسنجانی بیشتر به چشم می خورد. تحلیل های متفاوت تری هم دیده می شود. فراکسیون روحانیون مجلس با صدور بیانیه ای می نویسد که « یکی از مهم‌ترین آموزه‌های مورد تاکید حضرت امام (ره) پایبندی به قانون است و مع الاسف مشاهده می‌شود که برخی با تقویت روحیات قبیله‌ای و جایگزینی ویژگی‌های موروثی به جای قانون و ارزش‌های معنوی و انقلابی در حال احیای خلقیات طاغوتی هستند.»

*****
عبدی: استدلال هاشمی ضعیف، بی ربط، نادرست و قبیلگی است
عباس عبدی با تاکید بر اینکه عدم احراز صلاحیت حسن خمینی کاری نادرست بوده و او شایسته ی احراز صلاحیت بود، استدلال هاشمی را تخطئه می کند و می نویسد: «دفاع از این ادعا هیج ربطی به انتساب به ریشه خانوادگی ایشان و یا بدهی به امام و خانواده امام ندارد، و این استدلال نه تنها ضعیف و بی ربط؛ بلکه نادرست نیز است، و خواسته و ناخواسته در جهت موجه جلوه دادن رد صلاحیت ایشان است و جز به تنش سیاسی کمک نمی کند. این منطق قبیلگی و خلاف آرمانهای شناخته شده است. به نظر می‌رسد که آقای هاشمی در موارد دیگر هم با همین منطق انتساب خانوادگی و یا بدهکار و طلبکاربودن، از افراد دفاع یا به آنها حمله می کنند.» عبدی البته حرف های دیگری هم می زند. او ترجیح هاشمی را در رد صلاحیت حسن خمینی می داند و عدم انتقاد اصلاح طلبان از سخنان او را خطا محسوب می کند: «به نظرم عدم تایید و حضور حسن آقا در انتخابات را ترجیح می دهند، و یا می‌خواهند اگر احتمالا ایشان تایید شدند آن را به حساب حرفهای خود بگذارند و دیگران را مدیون خویش بدانند… اصلاح طلبان نباید در برابر این گونه سخنان سکوت کنند و یا بدتر این که به استقبال آن بروند. سخنانی که هیچ ربطی به منطق اصلاح طلبانه ندارد و مشروع کننده منطق طرف های مقابل است. متاسفانه پیروی چشم بسته و شاید از روی ناچاری اصلاح طلبان از برنامه‌های آقای هاشمی نتیجه وضعیتی است که برای خود ایجاد کرده اند و برای آینده کشور و جریان اصلاحات خطرناک است.»

شریعتمداری: شما به بیت امام(ره) بدهکارید یا شورای نگهبان؟!
حسین شریعتمداری در یادداشتی کوتاه، خطاب به هاشمی رفسنجانی می نویسد که شما باید خودتان را بدهکار بیت امام (ره) بدانید و نه شورای نگهبان را. او در این یادداشت پروژه ای را بازخوانی می کند که می گوید هاشمی طراح آن بوده و طبق آن هاشمی حسن خمینی را تشویق به ثبت نام و سپس تشویق به عدم شرکت در آزمون می کند، می نویسد: «آقای هاشمی رفسنجانی به خاطر پروژه‌ای که در این ماجرا طراحی کرده بود، خود را به بیت شریف حضرت امام(ره) بدهکار! بداند که صد البته بدهکار نیز هست. با این حساب، اظهارات دیروز آقای هاشمی رفسنجانی، تغییر جایگاه طلبکار و بدهکار است و ایشان به جای آن که خود را بدهکار بیت شریف امام راحل(ره) بداند و از بیت معظم‌له پوزش بخواهد، شورای نگهبان را بدهکار بیت حضرت امام معرفی کرده است و حال آن که شورای محترم نگهبان دقیقا مطابق قانون و نظر مبارک و بارها اعلام شده حضرت امام(ره) عمل کرده و از این جهت نه فقط بدهکار بیت معظم‌له نیست بلکه به دلیل اجرای قانون و پیروی از رهنمودهای صریح حضرت امام(ره) می‌تواند و باید مورد تقدیر بیت شریف امام راحل(ره) نیز باشد چرا که اتهام ناخشنودی بیت حضرت امام(ره) از حرکت شورای نگهبان در مسیر تعریف شده آن حضرت، اهانت به بیت محترم حضرت امام(ره) است و اکنون باید از جناب هاشمی رفسنجانی پرسید، شما به بیت امام(ره) بدهکارید یا شورای نگهبان؟!»

ابطحی: هاشمی با رفتار پوپولیستی می‌خواهد آرای حسن آقا را جلب کند
محمدعلی ابطحی، از چهره های مطح اصلاح طلبان رفتار هاشمی را پوپولیستی می خواند و می نویسد: « انتقاد تند آقای هاشمی رفسنجانی از شورای نگهبان را در این روزها اصلا نمی فهمم. درست در اوج رایزنی ها و گفتگوها و نیاز به همدلی برای ساخت آینده ای بهتر و علاقه بسیاری به حضور حسن اقای خمینی و دیگران در خبرگان و مجلس، این هجوم تند و بی مقدمه تنها می تواند به زیان رد صلاحیت شدگان باشد. این چیزی نیست که اقای هاشمی سیاستمدار نداند. البته این رفتار در چارچوب پوپولیستی جواب می دهد که ارای شخصیت های محبوبی مثل حسن اقا را به سبد رای اقای هاشمی سوق دهد.»

ذوالنور: اگر رافت نبود برخی باید به آقازاده خود در اوین می‌پیوستند
این سوی جناح های سیاسی، حجت الاسلام ذوالنور که روزهایی به سخنرانی های تند علیه جریان انحرافی و مشایی شهره بود، به تندی سخنان هاشمی را جواب می دهد. او هاشمی را شایسته ی زندانی شدن در اوین می بیند و می گوید: « امروز می‌بینیم در عرصه اداره کشور برخی معامله‌گری کرده و وقتی جایی دچار مشکل شوند جیغ می‌کشند. کسانی که دیروز در کنار امام(ره) بودند امروز در سالگرد ورود حضرت امام(ره) در فرودگاه حرف‌هایی می‌زنند که این حرف‌ها را حتی ما از زبان گوینده بی‌بی‌سی هم نمی‌شنویم و آنهایی که از اول انقلاب دشنه در قلب امام داشته‌اند نیز چنین سخنانی را به زبان نمی‌آورند. آیا مراسم سالگرد گرامیداشت ورود حضرت امام، جای تخریب نظام اسلامی و یادگار امام و تخریب ارزش‌های انقلاب و نهادهای انقلاب است؟ اینهایی که هر روز از امام خمینی(ره) خواب جدید نقل می‌کنند چرا بیّنات فرمایشات حضرت امام(ره) را فراموش کرده‌اند که فرمودند «میزان شورای نگهبان است و اگر کسی در مقابل عمل شورای نگهبان گفت «کذا و کذا» مفسد فی‌الارض است و به عنوان مفسد فی‌الارض باید مورد تعقیب قرار گیرد. اگر نظام اسلامی رافت را کنار بگذارد باید اینها به کنار آقازادگانشان در اوین منتقل شوند؛ آنهایی که آقازاده‌هایشان برای ۵ میلیون دلار در ماجرای کرسنت ۵۷ میلیارد دلار به مملکت ضربه زدند، چرا وقتی با آنها برخورد می‌شود می‌سوزند و چرا جنجال در کشور ایجاد می‌کنند و نهادهای قانونی را مورد هجمه قرار می‌دهند، آیا اینها به امام می‌خواهند خدمت کنند؟ چرا باید آرمان‌های امام را زیر پا بگذاریم؟»
واکنش ها البته فراتر از اینهاست. گرچه روزنامه های اصلاح طلب (غیر از روزنامه ی آرمان که کلا از باب تملق هاشمی و حسن خمینی دیگر حرجی به آن نیست) کوشیدند در تیترهای خود، استدلال قبیله ای هاشمی را برجسته نکنند، اما این سخنان قابل سانسور و پوشاندن نیست. در روزهای آینده حتماً واکنش های بیشتری خواهیم دید. اما هر چه هست زیرک های جریان اصلاح طلب می کوشند آبروی سیاسی خود را نجات داده و هزینه ی دفاع از سخنان عجیب و نادرست هاشمی نکنند.