اردستان، خالدآباد، مورچه خورت و میمه پایلوت وزارت نیرو

2016-01-28
335 بازدید

پایلوت : طرح آزمایشگاهی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه برداشت بی‌رویه و کسری مخزن آب‌های زیرزمینی در کشور می‌تواند یک فاجعه را رقم بزند، گفت: طبق برنامه وزارت نیرو حدود ۶۳۳ حلقه چاه غیرمجاز در استان اصفهان در سال جاری بسته شد. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) […]

۱۳۹۲۰۳۰۳۰۰۰۰۷۳_PhotoA

پایلوت : طرح آزمایشگاهی

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه برداشت بی‌رویه و کسری مخزن آب‌های زیرزمینی در کشور می‌تواند یک فاجعه را رقم بزند، گفت: طبق برنامه وزارت نیرو حدود ۶۳۳ حلقه چاه غیرمجاز در استان اصفهان در سال جاری بسته شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، مسعود میر محمد صادقی امروز (چهارشنبه) در نخستین نشست طرح احیا و تعادل بخشی منطقه شش کشور اظهار کرد: طبق آمارها سالانه شش میلیارد متر مکعب آب از آب‌های زیر زمینی کشور برداشت می‌شود که در بلند مدت این رقم به ۱۱۰ میلیارد متر مکعب می‌رسد و ادامه کسری مخزن می‌تواند یک فاجعه را رقم بزند.

وی افزود: در طرح تعادل بخشی، وزارت نیرو قرار است چاه‌های غیرمجاز به خصوص آنهایی را که از سال ۸۵ حفر شده‌اند به طور کامل ببندد و چاه‌های مجاز نیز مجهز به کنتور هوشمند شوند و با برنامه ۲۰ ساله ظرفیت آبخوا‌ن‌ها دوباره بازخواهد گشت.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه برداشت بی رویه از آبخوان‌ها موجب نشست زمین در دشت‌های کشور شده است، گفت: نشست زمین در دشت دامنه یکی از نمونه‌ها در استان اصفهان است، ولی اخیراً این امر در شهر اصفهان نیز اتفاق افتاده که می‌توان از ترک‌های روی پل‌ها و آثار تاریخی آن را مشاهده کرد که البته خشکی خود رودخانه زاینده رود نیز عامل مؤثری در این امر بوده است.

میرمحمد صادقی اضافه کرد: طبق برنامه وزارت نیرو، قرار بود در استان اصفهان ۴۰۰ چاه غیرمجاز بسته شود، اما این رقم به ۷۰۰ حلقه چاه رسید که با تلاشی که در سال جاری انجام شد، حدود ۶۳۳ چاه غیرمجاز را پلمب کردیم و حدود یک هزار و ۴۲ حلقه چاه نیز مجهز به کنتور هوشمند شد که طبق این آمار یک و نیم برابر جلوتر از برنامه مذکور هستیم.

وی با بیان اینکه دشت‌های اردستان، خالدآباد، مورچه خورت و میمه را به عنوان پایلوت در برنامه وزارت نیرو انتخاب کردیم، ادامه داد: البته این برنامه با همکاری شورای دشت اجرا شد که این شورا متشکل از معتمدان محلی، صنف کشاورزان و یک متخصص دانشگاهی است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان افزود: زاینده رود بخشی از حوضه آبریز گاوخونی در فلات مرکزی است. این رودخانه عامل ایجاد تمدن در طول تاریخ بوده است و وسعت حوضه آن در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری حدود ۲۷ هزار کیلومتر مربع است و این در حالی است که در حال حاضر آب شرب شش میلیون نفر، ۶۸ درصد فولاد، ۹ درصد تولید برق و ۲۶ درصد تولیدات نفتی به آب این رودخانه وابسته است.

میرمحمد صادقی اظهار کرد: در استان اصفهان کشت دیم وجود ندارد و کشاورزی به آب سطحی رودخانه زاینده رود و چشمه مرغاب در شهرستان نجف آباد و … وابسته است، اما از سال ۷۷ خشکسالی آغاز شد و در حال حاضر با رودخانه خشک سر و کار داریم، هرچند در ماه‌های اخیر آب برای کشت پاییزه شرق رهاسازی شد.

وی اضافه کرد: بخش زیادی از زمین‌های کشاورزی شرق اصفهان با خشکی زاینده رود نابود شد و این امر برای باغاتی که دارای حقابه تأکید شده در طومار شیخ بهایی بود نیز اتفاق افتاده است. البته حقابه‌های محیط زیستی مانند تالاب گاوخونی در سال‌های اخیر قطع شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان تصریح کرد: در شرایط طبیعی آب تجدیدپذیر حوضه زنده رود حدود دو میلیارد و ۴۵۳ میلیون مترمکعب در سال است که این رقم برای حوضه گاوخونی به دو میلیارد و ۶۱۲ میلیون مترمکعب در سال می‌رسد.

میرمحمد صادقی ادامه داد: با وضعیت فعلی خشکسالی در کشور تا سال ۱۴۰۰ آب تجدیدپذیر حوضه زنده رود به ۵۶۱ میلیون مترمکعب در سال می‌رسد و این رقم برای حوضه گاوخونی سالانه معادل ۶۳۰ میلیون مترمکعب خواهد شد.

وی اضافه کرد: رودخانه زاینده رود از زردکوه واقع در چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد و بیشتر بارش‌ها نیز در غرب همان استان و غرب استان اصفهان است که در سال گذشته بارندگی در سرشاخه‌ها بیش از متوسط چند دهه گذشته بوده است که حدس می‌زنیم امسال نیز همین حدود در فصل بارش بارندگی داشته باشیم.