جایگاه شرعی و قانونی انتخابات بقلم امام جمعه ی میمه ( ۳ )

2016-01-23
44 بازدید

قسمت سوم(( جایگاه شرعی و قانونی انتخابات )) در اصل ششم قانون اساسی آمده است : در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود. و از آنجایی که قانون اساسی برگرفته از قرآن و روایات ائمه علیهم السلام می باشد، مصوبات آن نیز جنبه شرعی و قانونی دارد و لازم […]

IMG_3431
قسمت سوم(( جایگاه شرعی و قانونی انتخابات ))
در اصل ششم قانون اساسی آمده است :
در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود. و از آنجایی که قانون اساسی برگرفته از قرآن و روایات ائمه علیهم السلام می باشد، مصوبات آن نیز جنبه شرعی و قانونی دارد و لازم الاجرا می باشند.ازاین رو عقل وقانون حکم می کنند از باب رعایت امانت واجب است با انتخاب درست امانتداری نموده و در تعیین سرنوشت سیاسی فرهنگی کشور سهیم باشیم.
و این مهم در گرو انتخاب آگاهانه است که حتی سن رای دهندگان باید افزایش یابد ( هجده سال ) تا بلوغ سیاسی حاصل و رای دادن از روی آگاهی باشد و از موج سواری و استفاده ابزاری از رای اولیها جلوگیری شود.
بنابراین شرکت در انتخابات هم وظیفه شرعی و هم قانونی است که ادای این تکلیف الهی نیازمند نیت خالص و در نظر گرفتن رضای خداوند و مصلحت کشور و اجرای احکام شرعی می باشد .
و باید توجه داشته باشیم که اگر منافع شخصی یا گروهی را بر منافع ملی و دینی ترجیح دهیم در امانت خیانت نموده و به شکل گیری جریانی که زمینه نفوذ دشمن را همراهی می کند کمک نموده ایم.
نباید فراموش کنیم که مجلس ششم حاصل سهل انگاری و موج سواری بعضی جریانهای سیاسی بود که منجر به تعطیلی بعضی جلسات علنی و اعتصاب و پیدایش جریان ۱۷ تیر گردید.
پیامبر اکرم می فرمایند : غافل ترین انسانها کسی است که از فراز و نشیب دنیا و حوادث گذشته عبرت نگیرد و حضرت علی می فرمایند : دوام الغفله تعمی البصیره
غفلت طولانی چشم بصیرت انسان را کور می کند.  غررالحکم