گرگ دیابت!

2015-11-14
102 بازدید

یادش بخیر آن روزها، وقتی دانشجوتر بودیم استاد حاذقی داشتیم و داریم به نام دکتر سیاوش؛ فوق تخصص غدد و متابولیسم. وقتی بیمار به نزد استاد می آمد و از بد روزگار مبتلا به دیابت بود از ایشان می شنید: ” عزیز جان قند خون مثل گرگ است؛ این قدر دنبالت می گذارد تا بگیردت! […]

photo_2015-11-14_07-20-03

یادش بخیر آن روزها، وقتی دانشجوتر بودیم استاد حاذقی داشتیم و داریم به نام دکتر سیاوش؛ فوق تخصص غدد و متابولیسم. وقتی بیمار به نزد استاد می آمد و از بد روزگار مبتلا به دیابت بود از ایشان می شنید: ” عزیز جان قند خون مثل گرگ است؛ این قدر دنبالت می گذارد تا بگیردت! پس نباید بترسی و فرار کنی! بایست و بجنگ!”
شاید این توصیف عامیانه نتواند به خوبی نشان دهد که واقعاً چه کوهی از معضلات پشت سر قند خون برای انسان دست تکان می دهند! از شانس ابتلای بیشتر به بیماری های قلبی، مغزی، فشارخون، چشمی، کلیوی، پوستی و روانپزشکی. یک جورهایی من همیشه دیابت را مثل لبخند میرغضب ها برای خودم توصیف می کنم!
خوبی دیابت این است که می توان به راحتی از آن پیشگیری کرد و زود هم تشخیص داد. اگر ۴۵ سال و یا بیشتر دارید و تا به الان وضعیت قند خون خودتان را نمی دانید معطل نکنید و همین فردا بروید مرکز بهداشتی درمانی محل زندگیتان و از پزشک بخواهید آزمایش قند برایتان بنویسد. اگر هنوز هم ۴۵ سالتان نشده و هیچ علامتی از دیابت ندارید فکر نکنید همه چیز گل و بلبل است!
در واقع مهمترین عامل خطر ابتلا به دیابت افزایش وزن است. اگر افزایش وزن دارید و در خانواده درجه اولتان کسی مبتلا به دیابت است، یا فشار خون دارید و یا چربی خونتان مختل بوده، بی حرکت هستید و یا دیابت حاملگی داشته اید لازم است قبل از ۴۵ سال هم یک اطلاعی از وضعیت قند خونان کسب کنید. البته من همه ی عوامل خطر را برنشمردم؛ می توانید با مراجعه به خانه یا پایگاه بهداشتی محل زیستتان اطلاعات بیشتر کشب کنید. ( لطفاً تنبلی هم نکنید، خود مراقبتی و مشارکت مردمی در امر سلامت از وظایف شماست!)
تصور ابتلای به دیابت در نزد من از باخت استقلال تهران برایم سهمگین تر است! پس بهتر است خودم و شما را توصیه کنم به جلوگیری از آن. رژیم تغذیه ای سالم و مبتنی بر نیازهای دوران شما ( تعارف هم نداریم، رژیم غذایی سالم و علمی را اگر از فردی جز کارشناس، کار شناس ارشد یا متخصص تغذیه، پزشک دوره دیده ی تغذیه و یا فوق تخصص غدد و متابولیسم درخواسن کردیم بیایید با هم بگذاریم در کوزه و آبش را بخوریم!)، برنامه ی ورزشی مدون و علمی ( که می توان از کارشناسان تربیت بدنی با خیال راحت یک برنامه ی ورزشی درست و درمان گرفت) و انجام به موقع آزمایش غربالگری اساس جنگیدن با گرگ دیابت است.
بسیار از من می پرسند علایم دیابت چیست ومن بدون درنگ و بسان فیلسوف ها می گویم بی علامتی! ( خدایی خیلی کیف دارد، امتحان کنید!) حال اگر علامت ایجاد کرد می توان از پرنوشی، پرادراری، پرخوری و کاهش وزن هم نام برد.
عرایض من تمام شده است، اما اگر روزی مورد سوال قرار گرفتید که شایع ترین علت کوری با علتی غیر از ضربه، قطع اندام با علتی غیر از ضربه، سکته ی قلبی و سکته ی مغزی چیست بلافاصله جواب دهید دیابت!