کتاب باید هلو باشد – برای کتاب و کتابخوانی

2015-11-14
298 بازدید

کتاب «کتاب باید هلو باشد» مجموعه ای است از توصیه های رهبر معظم انقلاب برای کتاب خوانی که نویسنده در آن سعی کرده است با جمع آوری گفته های ایشان و دسته بندی مرتب آنها در خواننده هم انگیزه انس بیش از پیش به کتاب را ایجاد کند و هم او را با منویات رهبری […]

MRImg_635172710934171599

کتاب «کتاب باید هلو باشد» مجموعه ای است از توصیه های رهبر معظم انقلاب برای کتاب خوانی که نویسنده در آن سعی کرده است با جمع آوری گفته های ایشان و دسته بندی مرتب آنها در خواننده هم انگیزه انس بیش از پیش به کتاب را ایجاد کند و هم او را با منویات رهبری آشنا تر سازد.

این کتاب به همت محسن حدادی در گرد آوری مطالب چاپ شده است دارای ۶۰ سرفصل مطلبی از رهبر انقلاب است که در آن سعی شده است از زوایای مختلف نگاه رهبری و توصیه های مختلف ایشان استفاده گردد.انتخاب اسم کتاب نیز از سلیقه های خوب گرد آورنده است که الهام گرفته از فرمایشات رهبری می باشد. دیدگاه ها و نظرات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در این زمینه نشان دهنده عمق توجه و اهمیت مسئله کتاب و کتابخوانی در کشور می باشد. از این رو گزیده ای از توصیه های معظم له را در زیر با هم  می خوانیم:

– شما اگر اهل مطالعه نباشید، بهتر است مسئولیت هم نداشته باشید، زیرا باز بی مطالعه می مانید. اما اگر انسان اهل مطالعه و کار علمی باشد، می تواند مسئولیت هم قبول کند. آن زمان که رئیس جمهور بودم، یک ماه نیم، دوبار نوبت من بود که به نماز جمعه بروم. من برای هر نمازجمعه، گاهی پنج ساعت مطالعه می کردم. پنج ساعت که می گویم، احتیاط می کنم و گرنه شش ساعت هم اتفاق افتاد مطالعه کنم….

– در تبلیغاتتانٰ در اظهاراتتان، بیان کنید. اصلا کتاب بنویسید، مقاله بنویسید.قصه نوشته بشود، کارهای هنری بشود، تا مردم به خواندن کتاب وادار بشوند و کتاب جزو ” لوازم زندگی ” بشود.

– بچه هایمان را هم از اول کودکی عادت بدهیم که کتاب بخوانند؛ مثلا وقتی می خواهند بخوابند، کتاب بخوانند و بخوابند.
همه افراد خانه ما تقریبا – یعنی شاید بگویم  هیچ استثنائی ندارد – شب همیشه در حال مطالعه خوابشان می برد، خود من هم همینطورم.

-کتاب خریدن باید یکی از مخارج اصلی خانواده محسوب شود.امروز کتابخوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است.

– رسم کتابخوانی (دو نفر، سه نفرمی نشینند یک نفر برایشان کتاب می خواند) را در بین مردم باب کنیم.

– افرادی که کار روزانه دارند- اداری،کاسب، روستائی،کشاورز، و امثال اینها- بخشی از زمان را ولو نیم ساعت برای کتاب خواندن بگذارند.

– من هر زمانی که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه خودمان می افتم ، قلبا غمگین و متاسف می شوم. این به خاطر آن است که درکشور ما به هر دلیلی که شما نگاه کنید، باید کتاب اقلا ده برابراین میزان، رواج و توسعه و حضور داشته باشد.

– این عادت هنوز بین مردم ما جا نیفتاده که بروند کتابی را بخرند، بعد آن را بخوانند ، بعد به دوستشان یا فرزندشان بدهند، تا آن ها هم بخوانند؛ این طوری نیست. ای بسا کتابی را می خرند، بعد آن را کناری می گذارند؛ یا مثلا کتابی را دوستی به دوستی هدیه می دهد، او هم کناری می گذارد! واقعا کتاب خواندن در مملکت ما جا نیفتاده است و این درد بزرگی است. ما از اهمیت و عظمت این درد غافلیم

– من جوانان بسیاری را دیده ام- حالا افراد مسن جای خود دارد- که حتی مطالعه کتاب رمان را هم میل ندارند!… حالا نمی گوییم کتاب اجتماعی، سیاسی، یا کتاب علمی، این ناشی از چیست؟ ناشی از عدم اعتیاد به کتاب است. مردم میل به کتابخوانی ندارند برای این باید فکری کنید.