«پارلمان مجازی ایران» با «برجام» کلید خورد

2015-10-02
56 بازدید

پارلمان مجازی ایران سامانه ای تعاملی است که برای نخستین بار، مهم‌ترین طرح‌ها و لوایح مطرح در مجلس شورای اسلامی را به شیوه ای کاملاً جدید و ابتکاری در معرض قضاوت صاحب نظران قرار داده و همه ایرانیان به ویژه صاحب نظران و نخبگان دلسوز را به مشارکت جدی در فرآیند قانونگذاری کشور فراخوانده است. […]

linkbox1

پارلمان مجازی ایران سامانه ای تعاملی است که برای نخستین بار، مهم‌ترین طرح‌ها و لوایح مطرح در مجلس شورای اسلامی را به شیوه ای کاملاً جدید و ابتکاری در معرض قضاوت صاحب نظران قرار داده و همه ایرانیان به ویژه صاحب نظران و نخبگان دلسوز را به مشارکت جدی در فرآیند قانونگذاری کشور فراخوانده است.

پارلمان مجازی ایران کاملاً شبیه مجلس شورای اسلامی طراحی شده است. شما می‌توانید علاوه بر حضور فعال در صحن علنی مجلس و اظهار نظر در باره طرح‌ها و لوایحی که در دستور کار جاری صحن قرار دارد، به کمیسیون‌های مختلف وارد شده، در باره طرح‌ها و لوایح مطرح در کمیسیون‌های تخصصی رأی بدهید، اظهارنظر کنید، اخطار قانون اساسی بدهید و … . همچنین امکان تذکر به رئیس جمهور و وزرا و نیز سؤال از وزیران، پیشنهاد ایده جدید برای قانونگذاری، نظارت بر اجرای صحیح قوانین، اخطار قانون اساسی و …… در پارلمان مجازی ایران فراهم شده است. بدین ترتیب شفافیت در رفتار نمایندگان و تأثیرگذاری و مشارکت مردم در سیاست افزایش می‌یابد. در نتیجه زمینه استیفای حقوق شهروندی تقویت می‌گردد.

با توجه به اهمیت فوق العاده مذاکرات هسته ای و لزوم مشارکت همگانی و نخبگانی در فرایند بررسی آن، متن کامل برجام در دو نسخه «کلیات» و «جزئیات» بر روی پارلمان مجازی ایران قرار گرفته است. نسخه «کلیات» برای اظهار نظر کلی پیرامون برجام و نسخه «جزئیات» برای رأی¬دهی و اظهارنظر درباره هریک از صدها بند و جزء برجام تهیه شده است.

ثبت نام سریع و کاربری آسان از ویژگی های «پارلمان مجازی ایران» است. این سامانه که جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شامل محمدحسن ابوترابی فرد، احمد توکلی، غلامرضا مصباحی مقدم، محمد حسین حسین زاده بحرینی و محمد حسین فرهنگی اعضای شورای سیاست گذاری آن را تشکیل می¬دهند، به آدرس ir-vp.com برای عموم قابل دسترسی است.