خیریه ی بانوان میمه ، امیدها و نگرانی ها

2015-09-27
189 بازدید

عبدالرضا شیبانی : در هر صورت نظر غالب این است که نام ” میمه  ” از مشتقات محصولات کشاورزی است و وجود قنوات متعدد این نظریه را تایید می کند که انسان کوچ نشین نخستین را ، آب و خاک قابل و حاصلخیز میمه ، یکجا نشین کرده است . بسیاری از محصولات کشاورزی در […]

IMG_5382

عبدالرضا شیبانی : در هر صورت نظر غالب این است که نام ” میمه  ” از مشتقات محصولات کشاورزی است و وجود قنوات متعدد این نظریه را تایید می کند که انسان کوچ نشین نخستین را ، آب و خاک قابل و حاصلخیز میمه ، یکجا نشین کرده است . بسیاری از محصولات کشاورزی در این آب و خاک منحصر بفرد می شوند از گندم گرفته که نان است تا خربزه که امسال از آب هم ارزانتر شد . برای هر تولیدی اعم از کشاورزی یا صنعتی ، بازار فروش رکن اصلی و عامل پایداری آن تولید محسوب می شود .

IMG_5373

رونق موستانهای میمه از این حقیقت سرچشمه می گرفت که محصول ” مو ” قوت غالب مردم می شد و گذشته از از ارزش تازه خوری و ” رومیزی ” انگور ، اصطلاحی که در تاکستان رواج دارد ، کشمش و شیره ی انگور به بقای نسل و تداوم زندگی منجر می گردید .

IMG_5367

بتدریج و با جانشین هایی که برای این خوردنی ها پیدا شد از یک سو و نداشتن امکانات تولید کشمش و انگور مثل کارگاه شیره پزی و فضای آویز انگور برای بدست آوردن کشمش ،  نقش باغ در زندگی مردم کمرنگ و در نتیجه در ترازوی هزینه – فایده ، انگور و مشتقاتی نظیر کشمش و شیره ، پرهزینه و کم فایده تلقی و بتدریج عطایشان به لقایشان بخشیده شد . انسان به حکم عقل جلب سود و دفع ضرر می کند و اگر محصول باغات انگور جلب سود باشد ، مردم به حفظ و نگهداری آن خواهند پرداخت .

IMG_5360

غرض از ذکر این مقدمه ی طولانی تر از موخره این بود که به تحسین کار خیریه ی بانوان در تهیه و تولید محصولات ارگانیک کشاورزی میمه بپردازم . نخست اینکه انگیزه و تلاش بانوان حاضر در خیریه اعم از هیئت مدیره و همکاران در فضای کنونی میمه که گاهی اوقات از بی تفاوتی ها و بی انگیزگی هایش گله مند می شویم ، نوری در تاریکی است .

IMG_5374

جد و جهدی مثالزدنی دارند و مدیریتی فراگیر و آینده نگر . گرچه با نان سنتی و آبغوره آغاز کردند اما نگاهی توسعه محور دارند . دوم اینکه در همین مقطع کوتاه زمانی که برای پیدا کردن محل مناسب کارگاه و فروشگاه نیز در مضیقه قرار داشته اند به اقتصادی شدن محصول کشاورزی میمه کمک کرده اند . شرکت موفق خیریه در جشنواره ی تهران دلیل محکمی است بر این حقیقت که همت و انگیزه ی تلاشگران خیریه هر مشکلی را از پیش رو برخواهد داشت اما این مهم ، مسئولیت متولیان امور عمومی شهر را کم نمی کند .

IMG_5364

همانطور که تصاویر نشان می دهد کارگاه تهیه ی رب و شیره و … در پیاده رو مجاور فروشگاه دایر شده است و این ، بانوان شاغل در خیریه را با محدودیتهایی مواجه می کند . انتظار می رود مسئولان هیآت مذهبی که معمولا ” دست به خیر ” هم هستند و دغدغه ی مسایل شهری را هم دارند و از امکاناتی نظیر فضا و ابنیه ی مناسب برای استفاده ی یکبار در طول سال نیز برخوردارند در حل مشکل مکان و فضای مناسب برای خیریه پیشقدم باشند  و مثل همیشه مروج فرهنگ ” تعاونوا علی البر ” گردند. در مسابقه ی امتیاز گیری و برتری طلبی شهرها نسبت به یکدیگر در دنیای امروز ، ما نباید از ظرفیتهای  خود و نقشی که با هم افزایی ظرفیتهای مختلف پیدا می کنیم غافل بمانیم و به کف استفاده از داشته هایمان قناعت کنیم .