امروزنامه ها – یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴ / ۳۰ August, 2015

2015-08-30
38 بازدید

روحانی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا این انتظار قانونی وجود نداشت که بر اساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی که از نظر قانون در خصوص تعهدات و معاهده‌های خارجی کاملاً‌روشن است دولت به وظیفه خود در این زمینه عمل کند و بررسی و برجام را به عنوان یک لایحه به مجلس […]

روحانی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا این انتظار قانونی وجود نداشت که بر اساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی که از نظر قانون در خصوص تعهدات و معاهده‌های خارجی کاملاً‌روشن است دولت به وظیفه خود در این زمینه عمل کند و بررسی و برجام را به عنوان یک لایحه به مجلس بفرستد؟ گفت: طبق قانون اساسی و بر اساس اصل ۷۷ و ۱۲۵ که در واقع این اصل بیشتر بند ۷۷ آن را بیشتر تبیین می‌کند، در اصل ۲۵ قانون می‌گوید وقتی یک توافقنامه و معاهده‌ای را رئیس‌جمهور یا نماینده رئیس‌جمهور امضاء می‌کند باید آن را برای تصویب به مجلس فرستاد.

روحانی ادامه داد: ما چیزی را امضاء نکردیم نه تنها رئیس‌جمهور بلکه نماینده رئیس‌جمهور هم چیزی را امضاء نکرده است، در واقع آنچه که امروز انجام می‌گیرد نسبت به معاهده‌ای بوده که قبلاً ایران آن را پذیرفته بود و همه این بحث‌ها برای این است که می‌گویند معاهده NPT را درست اجرا کرده‌اید یا خیر؟ که ما اعلام می‌کنیم درست اجرا کردیم اما یک عده‌ای مخالف ما بودند و اعلام کردند که درست اجرا نمی‌کنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: تمام مذاکرات هم برای این بود که ما ثابت کنیم این اتهامات به جمهوری اسلامی ایران به ناروا است و یک اعتمادی هم آنها نسبت به برنامه هسته‌ای ایران داشته باشند، بنابراین تمام بحث‌ها برای درست اجرا شدن معاهده‌ای بوده که قبلاً ایران جزء‌ آن معاهده شده و مجلس قدیم هم این موضوع را در رژیم قبل تصویب کردند و به صورت قانون در آمده بود.

۱۴۲۹۴۹df (1)