بسم الله الرحمن الرحیم در اخلاق خانوادگی یک جنبهٔ اثباتی داریم ؛ یعنی کارهایی که باید انجام داد مثل: وفاداری٬ صداقت٬ تعهد٬احترام متقابل٬ و یک سری کارهای سلبی داریم٬ کارهایی که نباید انجام داد٬ نباید ها ٬ عواملی هستند که باید از آن ها پرهیز و اجتناب شود تا تعهد ومیثاق خانوادگی بهتر حفظ گردد. […]
بسم الله الرحمن الرحیم
در اخلاق خانوادگی یک جنبهٔ اثباتی داریم ؛ یعنی کارهایی که باید انجام داد مثل: وفاداری٬ صداقت٬ تعهد٬احترام متقابل٬ و یک سری کارهای سلبی داریم٬ کارهایی که نباید انجام داد٬ نباید ها ٬ عواملی هستند که باید از آن ها پرهیز و اجتناب شود تا تعهد ومیثاق خانوادگی بهتر حفظ گردد. یکی از مهمترین اجتناب ها لجاجت و بهانه جویی است. چیزی که مبنا و اساس ندارد. ما یک استقامت داریم و یک لجاجت٬ حدیث داریم پیامبر فرمود:«الخیر عاده و الشر لجاجه» انسان باید به کارخیر عادت کند و در آن استقامت ورزد مثل نماز اول وقت ٬که انسان اصرار داشته باشد نمازش اول وقت باشد. در میان ضرب المثل های زبان فارسی شاید مثال گرگ ومیش بیانگر این بحث باشد که گرگ ومیشی با هم در برف می رفتند گرگ پشت سر ومیش جلو بود یک مرتبه گرگ رو به میش کردو گفت٬ گردو خاک نکن. گفت: اگر می خواهی مرا بخوری بخور٬ اما بهانه جویی نکن٬ این بهانه است زیرا در برف گردو خاک وجود ندارد.امام صادق(ع) فرمود:«سته لاتکون فی المؤمن» شش چیز در مؤمن نیست؛
۱ـ سخت گیری؛ «العسر»:سخت گیری. فرزندان بعضی از خانواده ها به دلیل سخت گیری والدین از آن ها زده می شوند و انحراف پیدا می کنند و معتاد می شوند٬ کما این که سهل گیری و بی مبالاتی نیز خطرناک است.
۲ـ خیرنرساندن؛ «والنکد»:نکد؛ یعنی بی خیری و بُخل. «نکد»که در قرآن آمده است یعنی زمینی که در آن چیزی عمل نمی آید. خیر به کسی نرساندن.
۳ـ بهانه جویی؛«واللجاجه»: که صحیح آن لَجاجت است٬ ما در فارسی لِجاجت می گوییم؛ یعنی لجوج بودن و بهانه گیر بودن.
۴ـ دروغ؛«والکذب»: دروغ.
۵ـ حسادت؛«ولحسد»:حسادت ورزیدن.
۶ـ ظلم کردن؛«والبغی»:ظلم٬ که بد ترین این ها همان لجاجت است. در حدیث داریم که لجاجت خوی ابلیس است٬ چون بهانه گرفت و گفت:سجده نمی کنم چون من از آتشم و انسان از خاک است. بالاخره اگر تو خدا پرستی و خدا را قبول داری او فرمان می دهد سجده کن٬علی(ع) فرمود:«أللجاج بذر الشر» لجاجت ریشهٔ تمام شرها و بدبختی هاست.
حضرت موسی بن عمران گرفتار چنین قوم لجوجی بود. شخصی را کشتند٬ گفتند چگونه بدانیم قاتلش کیست؟ خدا فرمود: گاوی گاوی را ذبح کنید و قسمتی از بدنش را به مُرده بمالید٬ زنده می شود. اگر هر گاوی را می کشتند مشکل حل می شد٬ اما آن قدر در پی گیری این حرف بهانه جویی کردند تا آن گاو منحصر شد؛ یعنی فقط منحصر به یک گاو شد و مجبور شدند آن را به بالاترین قیمت بخرند. دائم می پرسیدند: رنگش چه باشد؟ غذایش چه باشد؟ سنش چه قدر باشد؟ تا این که شرائط را سخت کردند٬ این یعنی بهانه جویی. به موسی می گفتند:خودت و خدایت با دشمن ها بجنگید ما هم این جا می نشینیم و تشویق تان می کنیم. وقتی جنگ تمام شد ما داخل شهر می آییم ٬ خلاصه آن قدر بهانه جویی کردند تا این که خدا چهل سال سرگردانی را نصیب بنی اسرائیل کرد. به سوره فرقان مراجعه کنید در این سوره می فرماید مردم خدمت پیغمبر می آمدند می گفتند:یا رسول الله! چرا شما در بازار راه می روید؟؛«یمشی فی الاسواق» ببینیدآیا حرف آن ها حق است یا نه؟ چه کار دارید که کجا راه می رود٬ خانه اش کجاست. می گفتند: اگر شما پیغمبر هستی چرا غذا می خوری؟ پیغمبر باید همیشه سیر باشد٬ روی هوا راه برود. یا اگر شما پیغمبر هستی چرا انسان هستی٬ چرا خداوند از فرشته ها پیغمبری نفرستاد. خدا در قرآن می فرماید: اگر ما از فرشته هم پیغمبر بفرستیم باید او را به چهرهٔ انسان در بیاوریم و اگر فرشته هم می فرستادیم شما می گفتید چرا انسان نفرستادید؟ چرا از جنس خودمان نیست؟ اگر از عجم می فرستادیم می گفتند چرا عرب نیست؟از پیغمبر گرامی اسلام بهانه های کودکانه و واهی می گرفتند. گاهی انسان می بیند قوام یک زندگی به خاطر این بهانه جویی ها از هم می پاشد. این آیه قرآن را خوب دقت کنید:« ولا تقف ما لیس به علم»٬ از آن چیزی که از آن خبری نداری نگو و پیروی نکن٬«إن السمع والبصر والفؤاد»؛ از چشم٬ گوش٬ و قلب در قیامت سوال می شود.
منبع: برگرفته از سخنرانی های استاد رفیعی
سخت گیری ک اصلا تو ذات من هست
کمپین ” خرید خودرو ممنوع ” در فضای مجازی
چند روزی از کمپین ” خرید خودرو ممنوع ” در فضای مجازی می گذرد و هرچند رکود فعلی در این صنعت و بازار خودرو بیش از هرچیز حاصل عملکرد خود خودروسازان است ، آغاز چنین حرکتها و ایجاد چنین کمپینهایی صاحبان این صنعت را بیش از پیش نگران کرده است .
این درحالی است که طبق معمول آقایان خودروساز و کسانی که از قبل آنان به نان و نوا وموقعیتی رسیده اند ، به جای ریشه یابی موضوع و یافتن علت قهر مردم با این صنعت ، باز آسمان را به ریسمان بافته و عالم و آدم را مقصر می دانند غیر از خود و باز هم در حرکتی از پیش آشکار شده ، سعی در ایجاد رعب و وحشت دارند که اگر صنعت خودرو نباشد چنین می شود و چنان !
جالب است که خودروسازان داخلی که طی ۵۰ سال اخیر هیچ عملکرد مناسبی در قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش محصولاتشان نداشته اند ، فلان کمپین و سخنان فلان نماینده مجلس و چند ده کامت در ذیل فلان خبر خودرویی را عامل رکود صنعت قلمداد می کنند و حاضر نیستند به عملکرد غیرقابل دفاع خود در این صنعت که منجر به نارضایتیهای بیش از پیش مصرف کنندگان شده و کار را به “تحریم خرید خودرو” کشیده است ، بیاندیشند و برای آن چاره ای کنند !
و دقیقا اینجاست که گلادیاتورهای همیشه حاضر به یراق از راه می رسند و نقش ” تکراری ” و البته ” بی مزه ” خود را ایفا می کنند که اگر گلی از سر صنعت خودرو کم شود فلان مقدار ارز از کف می رود و این تعداد شغل از بین می رود و صنعت کشور راکد می شود و چه کسانی که به خاک سیاه نمی شینند و چنین و چنان !
صنعت خودرویی که حمایتهای بی دریغ چندین دهه ای دولتها را امروز “دخالتهای دولت ” نام می نهد و فراموش کرده اگر لحظه ای دولت حمایتهای خود را از این “صنعت عزیز کرده ” بردارد و تعرفه های عادلانه واردات خودرو اعمال شود و آنی ایمنی و رضایت مردم در نظر گرفته شود ، رکود که هیچ ، بساط آقایان خودرو ساز خود به خود برچیده می شود و نیاز به کمپین و تحریم خرید خودرو و غیره و ذالک نیست !
جالب است که آقایان مدام فضای اقتصادی و بویژه نرخ سود بانکی را یکی از عوامل ایجاد مشکل برای صنعت خودرو عنوان می کنند و باز مشخص نیست درک و شعور مردم ایران به چه انگاشته شده که صحبتی از این موضوع به میان نمی آورند که به خاطر همین سود بانکی ، پولهایی را که باید صرف ارتقای کیفیت تولید ، بروز رسانی محصولات ، کاهش هزینه ها و به تبع آن کاهش قیمت و افزایش خدمات پس از فروش می کردند ، دربانکها بلوکه کرده و تقریبا همه کاری از بانکداری و بنگاه داری تا ساختمان سازی و غیره می کنند ، جز ” خودرو خوب ” ساختن و حاضر نیستند باور کنند دیگر دوره ای که از ده ها ماه پیش محصولات آنچنانی خود را پیش فروش می کردند گذشته و فضا فضای رقابت است و تازه نه آن رقابت سالمی که در همه جای دنیا هست و باید باشد و باید ” باشند تا صبح دولتشان بدمد”!
ارز بری هم از دیگر بهانه هایی است که گلدیاتورها در به اصطلاح دفاع از صنعت خودرو عنوان می کنند و مدام بر این طبل می کوبند که اگر خودرو سازی تعطیل شود باید نیاز سالانه یک و نیم میلیون دستگاهی بازار ایران به خودرو را از طریق واردات تامین کرد که باید رقمی معادل ۱۵ میلیارد دلار ارز از کشور خارج شود ، بنابر این دو دستی باید به این صنعت عزیز چسبید و اجازه نداد آب در دلش تکان بخورد !
آقایان خودرو ساز را نمی دانیم ! ولی مردم ایران اینقدر کم حافظه نیستند که فراموش کرده باشند سالها ادعای خودکفایی و ساخت داخل آقایان خودرو ساز گوش فلک را کر کرده بود ، اما به محض اینکه قیمت ارز در سال۹۰ افزایش یافت قیمت محصولات آقایان یک شبه سه برابر شد و دلیل آن ارز بری خودرو بود . تا جایی که بعدها کاشف به عمل آمد ساخت داخل ادعایی بیش نبوده و حداقل از جنبه ارز بری اتفاق خاصی نیافتاده است و ۹۰ درصد قیمت خودرو به قیمت ارز بستگی دارد . این چیزی است که آقایان خودرو ساز ادعا می کنند .
در این شرایط چگونه است که صنعت خودرو سای جلوی خروج ارز از کشور را می گیرد ؟ مگر خودرو داخلی ارز بری ندارد ؟ مگر خودرو داخلی مجانی ساخته می شود ؟ بر چه اساسی آقایان مدعی هستند که ۱۵ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود ؟
با همان معیاری که خودرو سازان حداقل در زمان افزایش قیمت ارز ارائه کردند و به بهانه آن محصولات رقت انگیز و بی کیفیت خود را به سه برابر قیمت به مردم فروختند ، خودرو داخلی هم حدود ۹۰ درصد ارز بری دارد و تفاوت آن با واردات خودرو حداکثر ۱٫۵ میلیارد دلار است . مبلغی که بی تردید ارزش آسایش و رفاه مردم ، ایمنی و حفظ جانشان و راحتی اعصابشان را دارد ! هرچند اینها واژه هایی است که خوردو سازان کشور کاملا با آن غریبه اند و سخت بتوان تصور کرد جز سود خود به چیز دیگری بیاندیشند .
بهانه ” ایجاد اشتغال ” و “وابستگی صنایع کشور به صنعت خودرو” هم دیگر شعارهای نخ نمایی است که بارها به آنها از سوی کارشناسان پاسخ داده شده است . البته ما اصلا و به هچ عنوان موافق تعطیلی صنعت خودرو نیستیم و آن را به صلاح کشور و صنعت نمی دانیم ، اما موضوع اینجاست که تا زمانی که آقایان خودرو ساز فقط به منافع مقطعی خود فکر می کنند ، سعی در سوء استفاده از فضای بسته اقتصادی و تعرفه های واردات دارند ، تنها و تنها به سود خود می اندیشند و تا زمانی که کوچکترین ارزشی برای تامین رضایت مشتری قائل نیستند ، اوضاع بر همین مدار خواهد بود و نیازی نیست کسی برای تعطیلی صنعت خودرو کاری کند یا کمپین فضای مجازی تشکیل دهد ، و این صنعت به مرور ، خود به خود و در آینده ای نه چندان دور در سایه عملکرد خودروسازان تعطیل خواهد شد .
آقایان خودروساز بهتر است به جای جو سازی های رسانه ای،زدن حرفهای تکراری و نخ نما ، مظلوم نمایی یا ایجاد ارعاب در دل مردم و مسئولان و نمایندگان مجلس از بیکاری و رکود صنعت و غیره … قدری به خود بیایند ، روشهای صحیح مدیریت را بیاموزند ، هزینه های آنچنانی تولید خود را پایین بیاورند و قدری هم به فکر آرامش و جان و مال مردم باشند .
مردم ما مردم نجیبی هستند که انتظار آنچنانی هم ندارند ، کافی است یک محصول “قابل تحمل” با قیمتی ” معقول ” به آنان ارائه شود و این جلوی ورشکستگی و تعطیلی صنعت خودرو را خواهد گرفت . در غیر این صورت دیری نخواهد پایید که شاهد شکستن شاخ ” غولهای جاده قدیم ” و به زانو درآمدنشان در برابر “اژدهای زرد” و غیره … خواهیم بود . شکستنی که صدای ترکهای آن کم کم به گوش میرسد .