پور مهدی – نظراهل سنت درباره ولادت امام مهدی عج الله

2015-08-17
148 بازدید

بسم الله الرحمن الرحیم نظرعامه(اهل سنت) درباره ولادت امام مهدی(عج الله) چیست؟ میان عامه دربارهٔ این موضوع دو دیدگاه وجود دارد: الف:اکثر آنان ولادت امام مهدی(عج الله)را قبول ندارند؛بلکه معتقدند او در آخرالزمان به دنیا می آید. ب:برخی از آنان ٬ولادت حضرت را پذیرفته اند؛برای نمونه٬ موارد زیر ارائه می شود: ۱.محمدبن یوسف شافعی در […]

poormahdi

بسم الله الرحمن الرحیم
نظرعامه(اهل سنت) درباره ولادت امام مهدی(عج الله) چیست؟
میان عامه دربارهٔ این موضوع دو دیدگاه وجود دارد:
الف:اکثر آنان ولادت امام مهدی(عج الله)را قبول ندارند؛بلکه معتقدند او در آخرالزمان به دنیا می آید.
ب:برخی از آنان ٬ولادت حضرت را پذیرفته اند؛برای نمونه٬ موارد زیر ارائه می شود:
۱.محمدبن یوسف شافعی در کتاب البیان فی اخبارصاحب الزمان٬می گوید:در تألیف کتاب٬ اخبار و روایات مربوط به مهدی صاحب الزمان را از غیر طرق شیعه نقل کرده ام؛ هر چند آنچه که شیعه در این زمینه معتقد است و پذیرفته است٬ صحیح و نقل آن ٬ درست است.
۲.محمدبن طلحه شافعی در کتاب مطالب السؤول فی مناقب آل الرسول می گوید:مهدی منتظر٬ در سال ۲۵۸ق٬ در سامرامتولد شد.پدرش٬ حسن بن علی بن محمدبن علی الرضا بن موسی الکاظم بن جعفرالصادق بن محمدالباقربن علی زین العابدین بن حسین بن علی المرتضی(ع) است.نام او محمد و کنیه اش ابوالقاسم و از القاب او حجت و خلف صالح و منتظر است. سپس روایاتی را از پیامبر(ص) دربارهٔ مهدی موعود(عج الله) نقل می کند مبنی بر این که«مهدی٬ از نسل من و از فرزندان فاطمه(س) و هم نام من است؛در آخرالزمان قیام می کند و زمین را از عدل و داد پر می کند٬بعد از آن که از ظلم وجور پر شده است. این قیام٬ حتمی است٬ حتی اگر یک روز از عمر دنیا بیش تر باقی نمانده باشد» وی پس از ذکر این روایات٬ آن ها را بر همان ابوالقاسم محمدبن حسن بن علی… علی ابن ابی طالب(ع) متولد۲۵۵ق تطبیق می کند و به اشکال ها و شبهاتی که در این باره ممکن است مطرح شود٬ پاسخ می دهد.
۳.سبط ابن جوزی حنفی در کتاب تذکره الخواص می گوید:حضرت حجت مهدی٬ محمد بن حسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب(ع) است. کنیه او٬ ابو عبدالله و ابوالقاسم است و او است حضرت حجت و صاحب الزمان و قائم منتظر. سپس از عبدالله بن عمر روایتی نقل می کند که رسول گرامی اسلام(ص) گفت: در آخر الزمان٬ مردی از فرزندان من قیام می کند که نام او همانند نام من و کنیه اش همانند کنیه من است و زمین را از عدل و داد پر می کند پس از آن که از ظلم و جور پر شده است.
۴.عبدالوهاب شعرانی در کتاب الیواقیت و الجواهر٬که در بیان آرای اکابر و بزرگان علمای اهل سنت در مسائل مختلف عقیدتی است٬ فصلی را به وقایعی که پیش از روز رستاخیز و در پایان دنیا حتما اتفاق می افتد٬ اختصاص داده است که یکی از آن وقایع ٬ قیام حضرت مهدی(عج الله) است که مفصلا دربارهٔ آن بحث کرده است. او از قول بخی اکابر علمای اهل سنت٬ نقل می کند:«مهدی(عج الله)٬ فرزند حسن عسکری(ع) است که در نیمه شعبان سال۲۵۵ق متولد شد و زنده باقی خواهد ماند٬ تا با عیسی(ع)ظهور کندو اکنون که سال ۹۵۸هجری است٬ ۷۰۳ سال از عمر شریف او می گذرد» نیز از قول شیخ محیی الدین عربی چنین نقل می کند: خروج مهدی(عج الله)٬ حتمی است بعد از آن که زمین از ظلم و جور پر شود؛به گونه ای که حتی اگر یک روز از عمر دنیا بیش تر باقی نمانده باشد٬ حتما مهدی(عج الله) قیام می کند و زمین را از عدل و داد پر می کند. او ٬ از نسل پیامبر اکرم(ص) و فاطمه(س) است و جدش٬ حسین بن علی ابن ابی طالب (ع)است و پدرش حسن عسکری ٬ فرزند علی النقی٬ فرزند محمدالتقی٬فرزند علی الرضا٬ فرزند موسی الکاظم٬فرزند جعفر الصادق٬ فرزند محمد الباقر٬فرزند زین العابدین علی٬ فرزند حسین٬ فرزند امام علی ابن ابی طالب(ع) است. اسمش٬ اسم رسول خدا(ص) و چهره اش٬ شبیه رسول خدا(ص) است و….
ما به ذکر همین چند نمونه بسنده می کنیم.
منبع:مرکز تخصصی مهدویت