اجرای آبیاری نوین در گلستان میمه و حاشیه ها

2015-08-16
164 بازدید

طرح اجرای آبیاری نوین گلستان میمه یکی از طرحهای بزرگ کشاورزی با شیوه ی جدید آبیاری استان است و به همین دلیل مورد بازدیدها و نظارتهای متعدد استان و شهرستان قرار می گیرد . روز گذشته مهندس حاجیان کارشناس معین استان باتفاق مهندس قریشی کارشناس آب و خاک شهرستان و مهندس کیانی پیمانکار میمه از […]

IMG_3986

طرح اجرای آبیاری نوین گلستان میمه یکی از طرحهای بزرگ کشاورزی با شیوه ی جدید آبیاری استان است و به همین دلیل مورد بازدیدها و نظارتهای متعدد استان و شهرستان قرار می گیرد .

IMG_4046

روز گذشته مهندس حاجیان کارشناس معین استان باتفاق مهندس قریشی کارشناس آب و خاک شهرستان و مهندس کیانی پیمانکار میمه از شیوه ی اجرای لوله های سنگین پروژه بازدید کردند . بازدید کنندگان ضمن رضایت از عملکرد پیمانکار بر تسریع پیش از فرارسیدن فصل سرما تاکید کردند .

IMG_3917

هفته ی گذشته نیز کارشناسان ارشد استان و شهرستان ، مهندسین حداد ، رهنما و حمیدزاده ، در حوزه ی باغبانی برای بررسی نوع مناسب کشت و ارزیابی درخواست شرکت گلستان برای تاسیس گلخانه در سطح گسترده ای از زمینهای در اختیار به محل گلستان آمدند .

IMG_3921

مذاکراتی که در فضای باز و متنوع گلستان نزدیک به ۲ ساعت بطول انجامید و در خلال آن

IMG_4033

بازدید از محل حداث استخر تنظیمی ۱۰۰۰۰ متر مکعبی هم انجام گرفت . راههای مختلف تهیه ی نهال گل محمدی ، زرشک و مو بررسی شد و مقرر گردید در معیت کارشناسانی از استان و شهرستان با حضور در باغستانهای تاکستان و بیرجند و … نوع محصول مطلوب و بازارپسند در هر مورد انتخاب و تهیه گردد .

IMG_4027

مردم شهر هم به تناسب فرصت گلستان را باغ دلگشا می کنند و از اینکه احساس می کنند طرح تازه ای در حال اجراست و تغییری در یکنواختی وضعیت پیش می آورد ، می گذارند تا احساسشان هوایی بخورد . گرچه این روزها انگور شیرین میمه  جای خربزه ی خوش طعم مشهدی را در سبد کالای مردم می گیرد .

IMG_4024

امام جمعه ی محترم که از روز اول مدافع این طرح بوده اند هفته ی گذشته برای خداقوت آمدند و از پیشرفت کار راضی بودند .

IMG_3971

آقای دکتر جهانگیر عمرانی هم که علیرغم امریکا زیستی تقریبا ۴۰ ساله ، زی امریکایی ندارند و عیار میمه ای شان خیلی بالاست جزء بازدید کنندگان بودند . کدوهای ” باردونی ”  که گویا قبلا در میمه برای نگهداری بلند مدت حبوبات از آنها استفاده می شده است  در مقابل چپر کشاورزان جلب توجه می کرد .

IMG_3978

همیشه هم حرفهایی برای گفتن در زمینه ی توسعه ی کشاورزی با استفاده از تکنیکهای جدید دارند . ۳ سال قبل در باغ چاه انقلاب یک ترکه ی مو را ” چغر ” کردند . چغر به فتح چ و غ . شیوه ای در ازدیاد مو از طریق خوابانیدن است . در این روش که در سایتها هم خوانده ام از نظر زمان باردهی و شناخت نسبت به انگور انتخابی بهترین روش ازدیاد است  ،

IMG_3938

قسمتی از یک ترکه ی نسبتا بلند مو را در زیر خاک مدفون می کنند . در نقطه ای که می خواهند مو داشته باشند و ارتباط ترکه با مو را قطع نمی کنند . بتدریج قسمت در خاک مدفون شده ریشه می زند و پس از مدتی که بهتر است سال بعد باشد ارتباط با مو را قبل از محل ریشه زدن قطع می کنند .این مو در سال اول انگور هم می دهد . آقای عمرانی  آدرس مو ” چغر ” شده را گرفتند . اتفاقا انگور خوبی هم داشت . ترجیح دادند که به شیوه ی سالهای زندگی در میمه  ، همانجا تناول کنند  و حالشو ببرند .