موضع آیت الله هاشمی درباره مهدی

2015-08-12
31 بازدید

آیت الله هاشمی قطعا مانند هر پدری راجع به محاکمه فرزندش موضع گیری دارد. اما موضع گیری های به دور از تشنج وی در این روزها نشان از صبری دارد که باید برای همه الگو باشد شاید اولین بار که ذهن افکارعمومی درگیر اتهامات مهدی هاشمی، فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی شد، مناظره‌های ۱۳ خرداد […]

۲۵۶x100xn00288572-t.jpg.jetiweb.ic.J3EY_nZdpg

آیت الله هاشمی قطعا مانند هر پدری راجع به محاکمه فرزندش موضع گیری دارد. اما موضع گیری های به دور از تشنج وی در این روزها نشان از صبری دارد که باید برای همه الگو باشد

شاید اولین بار که ذهن افکارعمومی درگیر اتهامات مهدی هاشمی، فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی شد، مناظره‌های ۱۳ خرداد ۸۸ و مطرح کردن این موضوع از طرف آقای احمدی نژاد بود. در پی صحبت‌های آقای احمدی نژاد در آن مناظره معروف، آیت الله هاشمی نامه ای خطاب به مقام معظم رهبری نوشت و از آن سخنان گله کرد و گفت که برای پرهیز از آلوده‌شدن فضای سیاسی کشور در آستانه انتخابات به تشنجات بیشتر، از عکس‌العمل فوری که مورد انتظار ملت است، خودداری می‌کنم.

ازآن سال به بعد درگیری طرفداران آیت الله هاشمی در بی اساس دانستن این اتهامات و طیف دیگری که خواستار ورود قوه قضائیه به موضوع بودند شروع شد و البته آیت الله هاشمی نیز اگرچه دراخبار غیررسمی از بی گناهی پسر خود ابراز اطمینان می‌کردند اما وارد دعوای این دوطیف نشدند.

مهرماه ۹۱ درحالی که شش ماه قبل تازه فائزه هاشمی از زندان آزاد شده بود، مهدی هاشمی بعد از سه سال به ایران بازگشت و درهمان فرودگاه توسط نماینده دادستانی تفهیم اتهام شد و تعهد داد که روز آینده خود را به دادگاه معرفی کند. گرچه با تاخیرهای بسیار اما بالاخره دادگاه مهدی هاشمی به صورت غیرعلنی برگزار شد و وی به خاطر جرائمی همچون اختلاس و ارتشاء و جرائم امنیتی به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد و ۱۸ مرداد ۹۴ نیز به بازداشتگاه اوین منتقل شد.

این آن داستان مهدی هاشمی است که همه می دانیم و شنیده‌ایم ولی آنچه شاید کمتر به آن پرداخته شده است نوع برخورد شخص آیت الله هاشمی با موضوع است. چند روز بعد از بازداشت مهدی هاشمی، محسن هاشمی در پاسخ به سؤالی درباره نظر آیت الله هاشمی درباره بازداشت مهدی و فائزه هاشمی، گفت: «ایشان می‌گویند، بچه‌های من مثل بچه‌های بقیه افراد هستند و فرقی بین بچه‌های من با بچه مردم نیست.»

همچنین چند روز بعد ایشان در گفت و گو با روزنامه شرق اظهار داشتند که: «اگر قاضی به حکم برسد، هیچ حرفی ندارم چون قانون است… من نمی‌خواهم دخالت کنم، من ازاول به رهبری و قوه قضائیه وهمه گفته‌ام. درکار قوه قضائیه دخالت نمی‌کنم»

این موضع گیری شاید بهترین کاری بود که یکی از مسئولین نظام می‌توانست درباره فرزند خود بروز دهد. درست است که طور اخص بعد از حوادث سال ۸۸ بین اقشاری از مردم درباره آیت الله هاشمی اختلاف افتاد، اما آنچه مشخص است میزان احترام کسی مانند وی هنوز به قدری زیاد است که موضع گیری‌های او می‌تواند نظرات بخشی ازمردم راجع به یک موضوع را شکل دهد.

آیت الله هاشمی مانند هر پدر دیگری حتماً برای حل پرونده فرزندش تلاش‌هایی کرده است اما نمود بیرونی آن و هرآنچه که مردم دیده و شنیده‌اند تا امروز که مهدی هاشمی به اوین رفته است، عدم دخالت در رسیدگی به پرونده و واگذار کردن همه چیز به قانون است. رفتاری که خلاف آن پتانسیل این را داشت که باعث تشنج در فضای سیاسی و اجتماعی کشور شود. این درحالی است که گاها از طرف اطرافیان، فرزندان و یا حتی همسر آیت الله نسبت به اتهامات فائزه ومهدی هاشمی سخنانی در زیرسوال بردن قانون مطرح شده ولی شخص آیت الله هاشمی هیچگاه ازاین مواضع دفاع نکردند و با آنان همراهی نکردند.

یکی از این واکنش‌ها، صحبت‌های سیدمحمود علیزاده طباطبائی، وکیل مهدی هاشمی است. وی بعد از اینکه موکلش به زندان رفت در مصاحبه با رسانه‌ها و در نقل قولی از آیت الله هاشمی گفت که ایشان حکم «مهدی» را غیرقانونی و غیرشرعی می‌داند. نقل قولی که می‌توان با توجه به مسائل پیش گفته با نگاهی تردید آمیز به آن نگریست.

هرچند اگر آیت الله هاشمی به همین راحتی حکم قوه قضائیه جمهوری اسلامی را زیرسوال ببرد، متعرض شدن به این حکم از طرف بقیه نیز وجهه و بروز پیدا خواهد کرد و عدم موضع گیری آیت الله هاشمی تاکنون درباره این نقل قول‌ها و یا درباره اعتراض به زندانی شدن پسرش نشان می‌دهد که اطرافیان وی باید دلایل مستدل تری از نقل قول صرف برای افکارعمومی بیاورند.

آیت الله هاشمی قطعاً مانند هر پدری راجع به محاکمه فرزندش موضع گیری دارد؛ اما موضع گیری‌های به دور از تشنج وی در این روزها نشان از صبری دارد که باید برای همه الگو باشد. مصلحت اندیشی آیت الله هاشمی و تشخیص اینکه هرموضع گیری ایشان نسبت به حکم پسرش از دید تمام افراد جامعه به شدت رصد می‌شود قابل تحسین است و امید است که این موضع آیت الله هاشمی درباره این پرونده و حتی دیگر موضوعاتی که به ایشان مرتبط است در آینده نیز پایدار بماند