پورمهدی – اگر می ترسید ، تنها یک همسر اختیار کنید

2015-08-03
140 بازدید

بسم الله الرحمن الرحیم (اهمیت ازدواج) اهمیت ازدواج دردین اسلام را بیان کنید؟ بی شک هیچ شالوده ای ٬ مقدس تر از بنای رفیع ازدواج نیست و هر ملتی در دین وآیین خود به نوعی از آن بهره مند است. دین اسلام بیش از همه بر آن تاکید دارد وبرای آن آثار و فواید مهمی […]

poormahdi

بسم الله الرحمن الرحیم
(اهمیت ازدواج) اهمیت ازدواج دردین اسلام را بیان کنید؟ بی شک هیچ شالوده ای ٬ مقدس تر از بنای رفیع ازدواج نیست و هر ملتی در دین وآیین خود به نوعی از آن بهره مند است. دین اسلام بیش از همه بر آن تاکید دارد وبرای آن آثار و فواید مهمی یاد کرده است. درقرآن مجید سه آیه در اهمیت ازدواج آمده و همگان را به آن تشویق و دعوت کرده است: ۱.«وأنکحوا الأیامی منکم و الصالحین من عبادکم وإمامکم إن یکونوا فقراء یغنیهم الله من فضله والله من فضله والله واسع علیم» نور/۳۲؛«مردان و زنان بی همسرخود را همسر دهیدو همچنین غلامان و کنیزان صالح را اگر فقیر و تنگدست باشند. خداوند از فضل خود آنان را بی نیاز می سازد؛خداوند گشایش دهنده وآگاه است.» ۲.«و من آیاته أن خلق لکم من أنفسکم أزواجا لتسکنوا ألیها و جعل بینکم موده و رحمه إن فی ذلک لآیات لقوم یتفکرون»روم/۲۱؛«و از نشانه های او این است که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفریدتا در کنار آنان آرامش یابیدو در میانتان مودت ورحمت قرار داد. در این نشانه هایی است برای گروهی که تفکر می کنند» ۳.«وإن خفتم ألا تقسطوا فی الیتامی فانکحوا ما طاب لکم من النساء مثنی و ثلاث و رباع فإن خفتم ألا تعدلوا فواحده أو ما ملکت أیمانکم ذلک أدنی ألا تعولوا»نساء/۳«و اگر می ترسید که [به هنگام ازدواج با دختران یتیم]عدالت را رعایت نکنید[از ازدواج با آنان چشم پوشی کنیدو]با زنان پاک [دیگر]ازدواج کنید دو یا سه یا چهار همسر و اگر می ترسید عدالت را [درباره همسران متعدد] رعایت نکنید٬ تنها یک همسر بگیرید و یا زنانی که مالک آنهایید٬ استفاده کنید. این کار از ظلم و ستم بهتر جلو گیری می کند» علاوه بر آیات ٬ روایات بسیاری نیز در این زمینه وجود دارد؛ چنان که از پیامبر(ص) نقل شده است:«هر کس ازدواج کند٬ به درستی که از نصف دینش پاسداری کرده است» از این رو فقیهان ازدواج را از مستحبات مؤکد بر شمرده اند وآن را برای کسی که به سبب نگرفتن همسر به گناه بیفتد٬ واجب دانسته اند.

فلسفه ازدواج چیست؟ ازدواج چند فایده و فلسفه دارد که به طور اختصار عبارت است: ۱.بقای نسل٬ ۲.آرامش و تعادل روحی و جسمی٬ ۳.سلامت اخلاقی و اجتماعی جامعه٬ ۴.تأمین نیاز طبیعی و غریزی انسان٬ ۵.ارضای حس محبت کردن و مورد محبت قرار گرفتن و… البته ممکن است بعضی از این فایده ها برای برخی مهم تر باشد؛گاهی شخصی به جهت ارضای غریزهٔ جنسی خود٬ازدواج می کند وآن را از نظر اهمیت در رتبهٔ اول قرار می دهد و گاهی به دست آوردن شریک و یاوری دلسوز در زندگی برای او اهمیت داردو… باید دانست که بعضی از این فواید در ازدواج موقت نیز تحقق می یابد.

(وجوب ازدواج) آیا ازدواج در اسلام واجب است؛ یا اینکه شخص می تواند تا پایان عمر خود مجرد بماند؟ (همه مراجع):اصل ازدواج در اسلام واجب نیست و از مستحباتی است که به آن بسیار سفارش شده است؛ ولی اگر کسی به واسطه نداشتن همسر٬ به حرام بیفتد٬ ازدواج بر او واجب می گردد و حق ندارد تا پایان عمر مجرد بماند.

(راه های محرمیت) به طور کلی دختر و پسر٬از چند راه می توانند با یکدیگر محرم شوند؟ زن ومرد از سه راه به یکدیگر محرم می شوند: نسب(خویشاوندی)٬ رضاع(شیر خوردن)و ازدواج. راه سوم(ازدواج)درفقه بر دو قسم است: دائمی و موقت. عقد دائم آن است که مدت زناشوئی در آن تعیین نشود و عقد موقت آن است که مدت زناشویی در آن تعیین شود. برای مثال زن را به مدت یک ساعت٬ یک روز٬یک ماه٬ یک سال و بیشتر عقد کنند. زنی که به این قسم عقد شود٬ متعه و صیغه گفته می شود. منبع:پرسش ها وپاسخ ها