حاجی :پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان، تهران نیمه تعطیل است

2015-07-20
186 بازدید

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان به تهران یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور است که سابقه شروع مطالعات احداث آن تقریباً به بیش از ۱۰ سال قبل بازمی‌گردد، در سال‌های ۸۰ تا ۸۲ مهندسان مشاور مترا کریدورهای مختلف کشور را مطالعه کردند که از میان کریدورهای مطالعاتی، کریدور تهران ـ […]

۵

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان به تهران یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور است که سابقه شروع مطالعات احداث آن تقریباً به بیش از ۱۰ سال قبل بازمی‌گردد، در سال‌های ۸۰ تا ۸۲ مهندسان مشاور مترا کریدورهای مختلف کشور را مطالعه کردند که از میان کریدورهای مطالعاتی، کریدور تهران ـ اصفهان به دلیل حجم ترافیک در طول مسیر از اولویت نخست برخوردار شد.

آغاز به کار راه‌آهن سریع‌السیر تهران، اصفهان نقطه آغاز ورود فناوری‌های نوین ریلی به کشور است که بر اساس برآوردها این قطار مسافران سه استان مهم مرکزی کشور شامل اصفهان، قم و تهران را در طول زمانی کمتر از یک ساعت و نیم و با سرعت بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت به یکدیگر متصل کند.

اما متأسفانه علی‌رغم صحبت‌های برخی مسئولان در خصوص اجرای بخشی از این پروژه، بر اساس پیگیری‌های خبرنگار فارس مشخص گردید که این پروژه در حال حاضر، پروژه‌ای تعطیل بوده که در تمامی مسیرها، اقدامات عمرانی برای این پروژه به حالت تعلیق درآمده و با وجود برخی اقدامات همچون تعیین مسیر و احداث بخشی از این راه و نسب پل‌ها و زیرگذرهای موردنیاز این پروژه، آینده احداث این پروژه پرطمطراق که تأثیر شگرفی در توسعه همه‌جانبه ایران اسلامی دارد، در ابهام قرار دارد.

از همین رو تصمیم گرفتیم که برای مشخص شدن وضعیت این پروژه گفت‌وگویی را با حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی داشته باشیم.

گفت‌وگوی زیر حاصل مصاحبه خبرگزاری فارس با این نماینده مجلس درباره قطار سریع‌السیر اصفهان، تهران است که از نظر می گذرانید؛<p><st< font=””>

<p><st< font=””>فارس: جناب آقای حاجی، ضمن تشکر از فرصت اختصاص‌یافته برای این مصاحبه، به نظر شما باوجود امکان سفر ریلی با قطارهای عادی و پروازهای مختلف در این دو مسیر و آزادراه مناسب موجود بین مسیر اصفهان به تهران و بالعکس چه ضرورتی برای احداث قطار سریع‌السیر وجود دارد؟

 

 

حسینعلی حاجی دلیگانی: راه‌اندازی قطارهای سریع‌السیر برای حمل‌ونقل مسافر و بار از جمله مهم‌ترین مصادیق توسعه‌یافتگی در کشورهای پیشرفته است که ضرورت بهره‌مندی از آن در کشورمان نیز بر کسی پوشیده نیست و تحولات و تأثیرات اقتصادی، حمل‌ونقلی، اجتماعی و فرهنگی ناشی از احداث قطار سریع‌السیر اصفهان بر حمل‌ونقل، اقتصاد، محیط‌زیست و سایر حوزه‌ها بسیار فراتر ازآنچه اندیشیده می‌شود هست و اجرای این پروژه علاوه بر انتقال سریع مسافر، تأثیر بسیاری در توسعه کشور دارد و بسیاری از مدیران پایتخت و همین‌طور اصفهان به‌جای اینکه مدیران پروازی شوند، به مدیران ریلی تغییر عنوان می‌دهند و اجرای این پروژه علاوه بر توسعه صنعت گردشگری، خطرات متعدد طی مسافت تهران به اصفهان را کاهش می‌دهد.

عدم استفاده از وسایل نقلیه شخصی و عمومی با سوخت فسیلی، کاهش جمعیت پایتخت و خروج از بحران ترافیک و آلودگی در تهران، افزایش حمل بار از طریق ریلی در مسیر یادشده و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی در کشور از جمله برکات دیگری است که اجرای این پروژه به همراه دارد.

 در نهایت اجرای این پروژه علاوه بر مسائل یاد شده، باعث آغاز تحولی در صنعت ریلی کشور شده و منجر به افزایش خطوط ریلی کشور در سایر نقاط نیز خواهد شد.

 فارس: آیا برای اجرای این پروژه مطالعات لازم صورت گرفته و برنامه‌ریزی‌های اولیه برای احداث مطلوب آن انجام پذیرفته است؟

حاجی دلیگانی: سابقه موضوع قطار سریع‌السیر اصفهان به سال‌های قبل بازمی‌گردد و در خصوص این پروژه مطالعات زیادی صورت گرفته است.

در مطالعات این طرح عظیم ملی دو مسیر مدنظر قرارگرفته بود که مسیر اصفهان، کاشان، تهران به‌عنوان یکی از مسیرها و مسیر اصفهان، دلیجان، قم، تهران به‌عنوان دیگر مسیر این پروژه مدنظر قرار گرفت که در نهایت مسیر و محور دوم به‌عنوان مسیر انتخاب‌شده برای اجرایی کردن این پروژه برگزیده شد.

در ابتدای فعالیت‌های مطالعاتی این پروژه نیز افراد مختلفی به میان آمدند و برای اجرای این پروژه اعلام آمادگی کردند که پروژه را به سرانجام برسانند که در همان آغاز با تصمیماتی که در وزارت‌خانه اتخاذ گردید، بخشی از این مسیر تا قبل از ۳۰ کیلومتری پایانی به نتیجه‌گیری مطلوبی رسید و فعالیت اجرایی آن آغاز شد.

فارس: برای احداث این پروژه چه میزان اعتباری مدنظر قرار گرفته است؟

حاجی دلیگانی: جالب ‌توجه است که بدانید احداث این پروژه جزو برنامه‌های دولت بوده و هست، ولی اعتبار در نظر گرفته‌شده برای این پروژه در ردیف بودجه در سال ۹۴ تنها و تنها مبلغ ۱۵ میلیارد تومان است و متأسفانه حق‌وحقوق مردم اصفهان در مباحث مختلف در اختصاص به‌کرات ضایع‌شده و اگر حدود ۱۰ هزار پروژه موجود در کشور داشته باشیم، سهم اختصاص‌یافته به اصفهان با برخی از استان‌های با یک‌دهم جمعیت این شهر برابری می‌کند و مبلغ تخصیص‌یافته به این پروژه برای قطار سریع‌السیر نیز از همین دست موارد است.

فارس: هم‌اکنون این پروژه در چه مرحله‌ای قرار دارد و پیمانکار اصلی این پروژه چه شرکت و گروه داخلی و یا خارجی است؟

 

 

حاجی دلیگانی: رئیس‌جمهور محترم در سفری که اخیراً به قم داشته‌اند از مذاکره با چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری در این پروژه سخن به میان راندند و مقرر شد که این پروژه توسط کشور چین آغاز شده و به اتمام برسد، البته آن‌طور که ما متوجه شدیم اجرای این پروژه قبلاً به شرکت دیگری واگذارشده که معلوم نیست الآن این روند چه مسیری را دنبال می‌کند.

 بر اساس اطلاعاتی که به دست آوردیم در گذشته شرکت آرتین پویان، قرارداد و موافقت‌نامه‌ای را برای احداث این پروژه با وزارت راه و شهرسازی منعقد کرده که ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهور را نیز در پی داشته است، ولی در ادامه راه اختلافاتی مطرح‌شده و به دلایلی این پروژه به این شرکت به‌صورت کامل واگذار نشده است، علاوه بر این رئیس‌جمهور در جلسه‌ای از واگذاری این پروژه به یک سرمایه‌گذار چینی خبر دادند که این کار حالت اجرایی به خود نگرفته و هنوز اقدامی از سوی شرکت چینی برای مطالعات و انعقاد قرارداد و اجرا صورت نگرفته است.

اختلافات با این شرکت همچنان پابرجاست و وزارت راه نیز ایراداتی را در این میان مطرح کرده و البته شرکت پیمانکار طرف قرارداد نیز ادعاهایی دارد.

 در این میان شرکت مادر تخصصی زیرساخت راه‌های کشور می‌گوید که این شرکت آورده‌ای در این پروژه ندارد و البته این شرکت نیز این مسئله را مطرح می‌کند که مقرر بوده که بعد از موافقت وزارت راه و شهرسازی، پیمانکاران مختلفی برای سرعت بخشی به این پروژه مدنظر قرارگرفته و سرمایه‌های لازم فراهم شود.

شرکت طرف قرارداد با وزارت راه برای احداث قطار سریع‌السیر اصفهان به تهران نیز بر این نکته تأکید دارد که برای اجرای این پروژه ملی، کنسرسیومی با شرکت‌های آلمانی و برخی دیگر از کشورهای اروپایی و عربی تشکیل‌شده و ضرورتی برای اختصاص اعتبار از سوی دولت نیست و دولت باید تنها پروژه را به پیمانکار تحویل دهد.

البته این شرکت وعده دیگری نیز داده و آن احداث دانشکده‌ای برای پرورش نیروی انسانی توانمند در حوزه قطارهای پرسرعت در شاهین‌شهر بوده که البته احداث این دانشکده نیز منوط به واگذاری کامل پروژه به شرکت مذکور شده است.

با وجود همه این مسائل وضعیت این پروژه در بلاتکلیفی قرار دارد.

فارس: به نظر شما چه ایراد یا ایراداتی در اجرای این پروژه وجود دارد؟

 

 

حاجی دلیگانی: در درجه اول آنچه به نظر می‌رسد مسئله مهمی که هست این است که اراده‌ای در مجموعه مدیریت استان برای به نتیجه رسیدن این پروژه وجود ندارد و یا حداقل اجرای این پروژه جزو اولویت‌ها نیست.

علاوه بر این‌یک اشکال اساسی دیگر در خصوص ده کیلومتر باقی‌مانده مسیر پایانی این پروژه وجود دارد و آن محل احداث ایستگاه پایانی این پروژه است که این مسئله را با رئیس‌جمهور و وزارت راه نیز مطرح کردیم که مشخص شدن کارشناسی ایستگاه‌های پایانی این قطار نیاز به توجه جدی است تا از بروز تبعات نامطلوب آن جلوگیری می‌شود.

آن‌طور که ما متوجه شدیم برنامه صحیحی برای ایستگاه‌های پایانی این قرار اندیشیده نشده و هم‌ محل ایستگاه‌ها و هم مسیر انتهایی این پروژه باید اصلاح شود که به علت اشکالات موجود، تبعات زیست‌محیطی متعددی متوجه این پروژه برای شهر دولت‌آباد و شهرهای هم‌جوار خواهد بود که عبور قطار از نزدیک بافت مسکونی نامطلوب بوده و علاوه بر این مسئله در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قطار سریع‌السیر باید به مترو شهر اصفهان نیز دسترسی داشته باشد.

فارس: این پروژه تا به این لحظه چه میزان رشد فیزیکی داشته است؟

حاجی دلیگانی: تا آنجایی که اطلاع دارم عملیات خاکی این پروژه از سه‌راهی موته تا قبل از شاهین‌شهر انجام‌شده و بخشی از پل‌های این پروژه نیز احداث‌شده است که به نظر می‌رسد تأخیر در اجرای این پروژه نیز باعث خسارت به بیت‌المال و هزینه‌های صورت گرفته می‌شود.

 فارس: به‌عنوان سؤال پایانی بفرمایید که به نظر شما برای آغاز فعالیت مجدد این پروژه باید چه اقداماتی صورت گیرد و نمایندگان مجلس در این خصوص چه ‌کارهایی انجام داده‌اند؟

 حاجی دلیگانی: اخیراً من در مجلس در تذکری رسمی و کتبی به وزیر راه و شهرسازی مسائل مترتب بر این پروژه را مطرح کرده و امید داریم که مسئولان وزارت‌خانه به این مسائل توجه جدی داشته باشند.

در خاتمه هم باید به این مسئله اشاره ‌کنم که پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان نیمه تعطیل است و کسی به فکر اجرایی کردن این پروژه نیست و ضروری است مدیریت استان اصفهان برای اجرای این پروژه همت ویژه‌ای داشته باشد و اجرای این پروژه را به‌عنوان اولویت خود مطرح کند تا شرکت زیرساخت نیز به‌صورت جدی‌تری به این پروژه نگریسته و علاوه بر پرداخت مطالبات و بدهی‌هایی که اجرای این پروژه تا به این لحظه برای پیمانکاران مختلف به همراه داشته، شرایط را برای اجرای شدن این پروژه فراهم کند.