علی اسماعیلی – مسجد جامع باید محور مراسم باشد

2015-07-09
477 بازدید

در شب ۲۱ ماه رمضان افتخاری برای بنده حاصل شد که در مسجد جامع میمه در مراسم زیبای احیا شرکت کنم. مسجد جامع میمه شناسنامه شهر ماست و همان طور که میدانیم به دلیل قدمتی که این مسجد دارد مورد احترام و اعتقاد همه مردم می باشد.در مراسم ۲۱ ماه رمضان به گونه ای دلم […]

images

در شب ۲۱ ماه رمضان افتخاری برای بنده حاصل شد که در مسجد جامع میمه در مراسم زیبای احیا شرکت کنم. مسجد جامع میمه شناسنامه شهر ماست و همان طور که میدانیم به دلیل قدمتی که این مسجد دارد مورد احترام و اعتقاد همه مردم می باشد.در مراسم ۲۱ ماه رمضان به گونه ای دلم گرفت و یاد و خاطره مراسمهای پرجمعیت شبهای قدر در مسجد جامع در ذهنم مرور شد.تصور نمی کردم که با توجه به فضای گسترش یافته و زیبای مسجد، جمعیت کمی در مراسم باشد.بنده با برگزاری مراسمهای مذهبی در مسجد امام حسن(ع) ، مهدیه و تا حدودی درگلزار شهدای گمنام موافق هستم . اما برخی از مراسمها و برنامه ها حالت محوری و وحدت بخش دارد و نیاز است که مرکزیت داشته باشدو مردم از اقشار و محله های مختلف در مسجد جامع حضور یافته و در کنار برگزاری مراسم از احوال و مشکلات هم باخبر می شوند. زنده نگه داشتن و روح بخشی به مساجدی مانند امام حسن و مهدیه بسیار خوب و زیباست اما نباید به قیمت از رونق انداختن مسجد جامع تمام شود.به نظر من در بحث شبهای قدر گروههای فرهنگی و مذهبی شهر با هم تعامل نموده و برنامه های خود را در مسجد جامع برگزار نمایند.در موقعیتهای دیگر مانند محرم یا دهه فاطمیه اشکالی ندارد که گروههای فرهنگی و مذهبی در پایگاه خود به اجرای برنامه بپردازند اما برخی از موقعیتها و زمانها اجرای برنامه های متعدد بیشتر جلوه تفرقه دارد تا تلاش برای احیای یک مسجد.ازطرفی جوانان و مسئولان فرهنگی در شهر باید برای اجرای باشکوه این گونه مراسمها از قبل برنامه ریزی نمایند .حتما آیه نیامده که امام جمعه محترم سخنران شبهای قدرباشد چه خوب است در این سه شب از سخنران خوش بیان و باسواد دیگری استفاده شود.از مداحان نوجوان و خوش بیان شهر استفاده کنیم و قرائت دعای زیبای جوشن کبیر را به این عزیزان بسپاریم.سال گذشته در یکی از مساجد معروف شهر اصفهان در مراسم شب قدر حضور یافتم . برنامه ها بسیار منظم ، جذاب و شکیل برگزار شد . با این که مراسم تا نزدیکیهای سحر طول کشید اما احساس خستگی نمیکردی.مسابقه برگزار میشد . نمایشگاه بسیار خوبی درباره کتابها و آثار مربوط به شب قدر وجود داشت.پذیرائیها هم شکیل بود و هم متنوع ( فقط چای و آب نبود) چند نمونه کلیپ زیبا از طریق ویدئو پرژکتور به نمایش در آمد و… .امیدوارم ستادی با عنوان برگزاری مراسمهای مذهبی با حضور پیرغلامان امام حسین(ع) و جوانان و مسئولین محترم تشکیل شده تا برای هر چه بهتر برگزار شدن مراسمها تدبیر مناسب داشته باشند.
شهدا چراغ راه هدایت جامعه ما در دنیای معاصر هستند و به تعبیر مقام معظم رهبری اگر جامعه ما روزی شهیدو شهادت را فراموش کند سقوط خواهد کرد.اما عرض بنده خطاب به مسئولین عزیز شهر این است: اولا تشکر به خاطر تلاش برای ساخت حرمی زیبا برای شهدای گمنام( هرچند شنیده ام بخش عمده این هزینه از طریق شرکت نیوپایپ تامین شده که اگر صحت داشته باشد جای تاسف است.)اما به نظر بنده با توجه به موقعیت مکانی این بنا ،جای مناسبی برای برگزاری مراسم شبهای قدر و مخصوصا (تاکید میکنم) برای برگزاری جلسه شورای اداری نیست.( این یک نظر است و قصد توهین به گروه خاص یا مقام شهدا نیست) هر چند برگزاری مثلا دعای کمیل در این فضا خوب و مناسب است ولی برگزاری جلسات اداری حساس و مراسمهای مذهبی با زمان طولانی و جمعیت زیاد مناسب نیست.
در این شبهای قدر برای شفای همه بیماران مخصوصا کودکانی که بیماری صعب العلاج دارند دعا کنیم.