انگشتر عقیق به دست می کند و طرفدار تیم تراکتور است

2015-07-02
58 بازدید

این فارسی نویسی آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه ی امریکاست . به بهانه ی ارائه ی این دست خط که روز گذشته در برخی سایتها ارائه گردید ، مختصری از بیوگرافی این لندن نشین امریگایی ایراندوست ارائه می گردد . آلن ئی. ایر (Alan E. Eyre) سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امور خارجه ایالات […]

این فارسی نویسی آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه ی امریکاست . به بهانه ی ارائه ی این دست خط که روز گذشته در برخی سایتها ارائه گردید ، مختصری از بیوگرافی این لندن نشین امریگایی ایراندوست ارائه می گردد .

۲۰۰

آلن ئی. ایر (Alan E. Eyre) سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا است. وی نخستین فردی است که به این پست منصوب شده‌است.ایر سابقه «ریاست دفتر ایران در کنسولگری ایالات متحده در دبی» را نیز دارد.

ایر با وجود این که هرگز ایران را ندیده‌است،با فرهنگ ایران آشنایی دارد،انگشتر عقیق به دست می‌کند، و خود را یک «ایران‌دوست» می‌نامد.او فارسی را عامیانه، و با تسلط به عبارات و ضرب‌المثل‌های فراوان صحبت می‌کند، اگرچه لهجه غلیظ آمریکایی دارد.او در صحبت‌های خود، حتی از اشعار کلاسیک فارسی و تکیه‌کلام‌های صمد و دایی‌جان ناپلئون نیز بهره می‌گیرد.هوادار تیم فوتبال تراکتورسازیتبریز است.

آلن ایر زاده سال ۱۹۵۹ (میلادی) در نیویورک و فارغ‌التحصیل رشته ادبیات است. او از نوجوانی به یادگیری زبان و ادبیات فارسی روی آورد. ایر در سال ۱۹۹۸ به عنوان دیپلمات وارد وزارت امور خارجه آمریکا شد. وی از سال ۲۰۰۹ عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا بوده است. تخصص اصلی او مسائل ایران است و در سال ۲۰۱۰ به عنوان نخستین سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا منصوب شد. ایجاد این سمت بخشی از تلاش‌های دولت باراک اوباما برای شنیدن صدای مردم ایران و تعامل با دولت آمریکاست. او تاکنون در کشورهای نیجریه، سوریه، امارات متحده عربیو جمهوری آذربایجان فعالیت کرده است. او با همسر و سه دخترش در لندن زندگی می‌کند.گفته می‌شود در مذاکرات گروه ۵+۱ که در مارس ۲۰۱۵ در لوزان سوئیس برگزار شد، او نقش مؤثری در تهیه و بررسی متن فارسی چهارچوب تفاهم‌نامه پایانی گفتگوها داشت