پور مهدی – بعضی چارقران پول دارند عالم و آدم را خبر می کنند

2015-07-02
52 بازدید

بسم الله الرحمن الرحیم خط بدون خط کش هیچ گاه راست و درست از کار در نمی آید. حالا هر چه طول و امتداد خط بیشتر باشد حاجت و نیاز به خط کش هم بیشتر است. خط مشی زندگی هم همینطور است. زندگی هم یک خط است یک خط ممتد و طولانی است و نیازمند […]

poormahdi

بسم الله الرحمن الرحیم
خط بدون خط کش هیچ گاه راست و درست از کار در نمی آید. حالا هر چه طول و امتداد خط بیشتر باشد حاجت و نیاز به خط کش هم بیشتر است. خط مشی زندگی هم همینطور است. زندگی هم یک خط است یک خط ممتد و طولانی است و نیازمند خط کش است. و بدون خط کش انسان دچار انحراف و کژی و کجی می شود.و خط کش زندگی اهل بیت اند.
وقتی می گوئیم: اهل بیت (ع) خط کش زندگی هستند یعنی کلام و کلمات آن ها باید ملاک و معیار باشد. هر کاری که می کنیم با سخن و منطق و مرام آن ها باید بسنجیم. یکی از کلماتی که مثل خط کش ما را از انحراف دور می دارد این کلام است.
«اُستُرذَهَبَک وَ ذِهابَک و مَذهَبَک»
می فرماید: سه چیز را پنهان کن.
اول چیزی که باید پنهان کنی دارایی و موجودی خود است. چون ذَهَب به معنای طلاست و طلا نماد دارایی و ثروت است . یعنی اگر مالی و ثروتی داری در بوق و کرنا نکن! بعضی چار قران پول دارند همه عالم وآدم را خبر می کنند. حال چرا می گویند پنهان کن؟ چون افراد مشکل دارند٬ و طبیعتا از تو کمک می خواهند و شاید تو کسی نباشی که قصد کمک داشته باشی ٬ در نتیجه اگر آشکار کنی به دردسر خواهی افتاد. بله اگر قصد گره گشایی داری چه بهتر که آشکار کنی! اصلا گاهی طرف مشکلی هم ندارد٬ اما تا می داند یک پول و پس اندازی داری سریع یک مشکل برای خود می تراشد. اینجاست که اگر در اختیار او نگذاری روابط شما تیره و تار خواهد شد.
دیگر آن که رفت و آمد وآمد و شد خود را پنهان کن!چون ذهاب به معنای رفتن و در اینجا نماد روابط است.چه نیازی است که همه بدانند که شما با فلانی ارتباط داری. شاید فردا دچار مشکل شد و آن وقت شما هم متهم خواهی شد. یا چه ضرورتی دارد همه بدانند که شما با فلان مدیر ٬ ارتباط داری٬و گرنه متوقع خواهند بود که برای آن ها توصیه و سفارش داشته باشی . اگر سفارش کنی یک مشکل٬ واگر سفارش نکنی هم مشکل خود را دارد. اگر سفارش کنی تا پارتی بازی شود رابطه ات با خدا به هم می خورد ٬ اگر هم سفارش نکنی رابطه ات با او به هم خواهد خورد.
ودیگر آن که عقاید و علایق و سلایق خود را هم پنهان کن . چون مذهب در اینجا نمادی از عقیده است. چه ضرورتی دارد اگر به کسی اعتقادی نداری اعلام کنی. شاید به گوش او برسد و دردسر ساز شود.
حال اگر همین سه سفارش را رعایت کنیم خیلی از دردسرهای ما حل خواهد شد.

منبع:مجموعه بیانات تمثیلی از ایه الله حائری شیرازی٬ وحجج اسلام قرائتی٬ طیب٬رنجبر٬فاتحی و…