طرح تعادل بخشی ذخایر آب‌های زیرزمینی در دشتهای میمه و …

2015-06-29
67 بازدید

ایسنا دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ / Jun 29 2015 مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان اعلام کرد برداشت سالانه ۶ میلیارد متر مکعب آب از ذخایر زیرزمینی کشور » سرویس: استان ها – اصفهان کد خبر: ۹۴۰۴۰۸۰۴۵۲۵ دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ – ۱۳:۱۳ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان از تصویب و اجرای طرح شش ساله تعادل […]

ferri_gwater

ایسنا
دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ / Jun 29 2015

مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان اعلام کرد
برداشت سالانه ۶ میلیارد متر مکعب آب از ذخایر زیرزمینی کشور
» سرویس: استان ها – اصفهان
کد خبر: ۹۴۰۴۰۸۰۴۵۲۵
دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ – ۱۳:۱۳

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان از تصویب و اجرای طرح شش ساله تعادل بخشی ذخایر آب‌های زیرزمینی کشور توسط وزارت نیرو خبر داد و گفت: سالانه شش میلیارد مترمکعب آب از آبخوان‌های کشور برداشت می‌شود که سهم استان اصفهان سالانه ۲۹۰ میلیون متر مکعب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، مسعود میرمحمدصادقی امروز (دوشنبه هشتم تیرماه) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: خشکی حوضه آبریز زاینده‌رود منجر به تبعات و مشکلات کشوری خواهد شد، چرا که ۱۵ درصد از تولید ناخالص ملی کشور در این حوضه است، برای نمونه می‌توان به تولید ۷۰ درصدی فولاد، ۲۶ درصدی محصولات پالایشگاهی، ۱۲ درصدی سیمان و ۹ درصد برق مورد نیاز کشور اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر به دلیل کاهش روان آب‌ها، برداشت از آبخوان‌ها افزایش یافته است، افزود: سالانه حدود شش میلیارد مترمکعب در سطح کشور و در استان اصفهان بیش از ۲۹۰ میلیون مترمکعب از ذخایر آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: اصولاً آب باید از ذخایر دینامیک یعنی منابع آب زیرزمینی که با بارش‌ها افزایش یا کاهش می‌یابند برداشته شوند، اما متأسفانه از ذخایر استاتیک یا سرمایه‌ای برداشت‌های زیادی کرده‌ایم.

میرمحمدصادقی اضافه کرد: طرح شش ساله تعادل بخشی ذخایر آب‌های زیرزمینی کشور توسط وزارت نیرو به تصویب رسیده است که امسال براساس برنامه، باید ۴۸۵ میلیون مترمکعب در کل کشور منابع زیرزمینی ذخیره سازی شود.

وی با بیان اینکه برداشت از آبخوان‌ها به وسیله چاه‌های غیرمجاز و برداشت بیش از حد از چاه‌های مجاز انجام می‌شود، ادامه داد: در این طرح چاه‌های غیرمجاز مصلوب المنفعه می‌شوند، اما قرار است برای چاه‌های مجاز نیز با نصب کنتور، میزان اضافه برداشت آب کنترل شود. به طوری که هر چاه آبی که بیش از ساعت مقرر آب برداشت کند، برق چاه به طور خودکار قطع خواهد شد.

تصویب و اجرای طرح تعال بخشی به آبخوان‌های کشور

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه این طرح برای ۴۰۰۰ حلقه چاه در سطح کشور عملی می‌شود، افزود: سهم استان اصفهان در این بین ۴۰۰ حلقه چاه تعیین شده، اما استانداری اصفهان اصرار دارد که این رقم به ۷۰۰ حلقه برسد و حتی حاضر به پرداخت هزینه‌های آن نیز خواهد بود.

میرمحمدصادقی با یادآوری اینکه با طرح تعادل بخشی ذخایر آب‌های زیرزمینی در درازمدت ۴۸ میلیون مترمکعب آب ذخیره خواهد شد، تصریح کرد: در نظر داریم برای دستگاه‌های حفاری نیز دستگاه رصد ماهواره‌ای نصب کنیم تا از مکان حفر چاه‌های غیرمجاز اطلاع پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه نصب این گونه کنتورها با همکاری ادارات برق شهرستان‌ها و سازمان آب منطقه‌ای انجام می‌شود، اظهار کرد: تابلوی برق مربوط به آن حدود پنج میلیون تومان هزینه دارد که می‌توان با دادن وام به کشاورزان این مشکل را نیز رفع کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه تمامی چاه‌های بستر و مسیر رودخانه زاینده‌رود غیرمجاز تلقی می‌شوند، گفت: سازمان آب منطقه‌ای استان به تنهایی توان توقف فعالیت تمامی چاه‌های غیر مجاز را ندارد و باید از طریق قانونی و نهادهای قضایی این امر پیگیری و اجرا شود که در این راستا با دادستانی استان اصفهان و شهرستان‌های مختلف به تعامل رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه در دشت‌های میمه، اردستان، مورچه خورت و دامنه این طرح به صورت پایلوت در حال اجرا است، اضافه کرد: بهره‌برداران و کشاورزان نیز در اجرای این طرح مشارکت داده می‌شوند.

میرمحمدصادقی اضافه کرد: متوسط بارش سال گذشته در ایستگاه چلگرد ۱۵۸۴ میلی‌متر ثبت شده است، اما در طول ۴۴ سال گذشته متوسط میزان بارش حوضه آبریز زاینده رود در ایستگاه یاد شده یک ۱۴۲۲ میلی‌متر بوده است، به بیان دیگر در سال میانگین بارش سال گذشته بیش از ۴۴ سال قبل است.

وی با بیان اینکه سال گذشته میزان بارش حوضه آبریز زاینده‌رود از دیگر نواحی کشور بیشتر شده است، افزود: با تعامل‌های انجام شده در وزارت نیرو ذخیره‌سازی آب برای کشت پاییزه شرق در سال جاری همانند آبان ماه سال گدشته نیز انجام می‌شود.

اصفهان به بحران آب رسید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: میانگین سرانه مصرف سالانه آب برای هر فرد در جهان ۷۴۰۰ مترمکعب است که این رقم در ایران ۲۱۰۰ مترمکعب و در حوضه آبریز زاینده‌رود به ۹۰۰ مترمکعب رسیده است، به طوری که می‌توان گفت اصفهان وارد بحران آب شده است.

وی در خصوص وضعیت تونل گلاب دو، اضافه کرد: این سامانه نوعی پدافند غیرعامل برای آبرسانی به اصفهان تلقی می‌شود که وزارت نیرو با توجه به برخی اعتراض در استان‌های دیگر و در راستای روشن شدن ابعاد مختلف آن، این طرح را متوقف کرده بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرای این طرح به تفاهم رسیده‌اند، گفت: این طرح انتقال آب کاملاً درون استانی است و مراحل حفر و تکمیل این پروژه نیز در حال اجرا است.

میرمحمدصادقی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص برنامه وزارت نیرو برای انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی، گفت: تا جایی که اطلاع دارم این طرح در حال مطالعه است و شیرین سازی و انتقال آب از دریا به فلات مرکزی برای شرب انجام می‌شود که در این راستا وزارت نیرو با یک مشاور در حال رایزنی است.

همچنین علی بصیری پور، معاون بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص مصرف پساب‌های تولیدی در استان، گفت: سالانه در بخش شهری حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعب و در بخش صنعت نیز ۵۰ میلیون مترمکعب پساب تولید می‌شود که با توجه به ضعف سیستم تصفیه خانه‌ها، پساب‌های تصفیه شده با کیفیت پایین به مزارع کشاورزی داده می‌شود.

وی با اشاره به اشتیاق بخش صنعت برای استفاده از پساب‌ها، تصریح کرد: در نظر داریم پساب‌ها را به این بخش داده و به ازای آن آبی که در سیستم کارخانجات آنها استفاده می‌شود را به سایر بخش‌ها منتقل کنیم.