امروزنامه ها – یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ / ۲۸ June, 2015

2015-06-28
57 بازدید

 دکتر محبیان ، تحلیلگر سیاسی : احمدی نژاد از فیلتر نظام رد نمی شود در نظر بگیرید که ما احمدی‌نژاد یک و احمدی‌نژاد دو داریم. احمدی‌نژاد یک گفتمان امام را مطرح کرد که حرف غلطی نبود. من از نخست وزیر دوران جنگ با دو گوش خودم شنیدم که گفتند شعارهای احمدی‌نژاد، شعارهای امام است اما […]

 دکتر محبیان ، تحلیلگر سیاسی : احمدی نژاد از فیلتر نظام رد نمی شود
در نظر بگیرید که ما احمدی‌نژاد یک و احمدی‌نژاد دو داریم. احمدی‌نژاد یک گفتمان امام را مطرح کرد که حرف غلطی نبود. من از نخست وزیر دوران جنگ با دو گوش خودم شنیدم که گفتند شعارهای احمدی‌نژاد، شعارهای امام است اما احمدی‌نژاد نمی‌تواند این شعارها را پیاده کند.
احمدی‌نژاد دو با احمدی‌نژاد یک متاسفانه فاصله زیادی دارد. حال اینکه چه موضوعی باعث این فاصله شد، نمی‌دانم، اما احمدی‌نژاد دو، اولویت نظام برای ریاست جمهوری نیست، نظام مایل نیست که به عقب برگردد. اگر ایشان حسنات را حفظ کند و سیئات را کنار بگذارد، احتمال دارد رای بیاورد.
در این میان عملکرد احمدی‌نژاد چه می‌شود، آیا تاثیری نخواهد داشت؟
من تردید دارم احمدی‌نژاد دو، از فیلتر رد شود و مطلوب نظام باشد. البته من مسئول نظام نیستم که بخواهم در مورد این موضوع حکم صادر کنم. معتقدم شعارهای اولیه‌ای که احمدی‌نژاد مطرح کرد، مطلوب نظام است، ممکن است زمانی احمدی‌نژاد سیگنالی به سطوح بالای حاکمیت ارسال کند که من فهمیدم اشتباه کردم، در چنین شرایطی هم به اعتقاد من نظام مایل به تکرار شخص نیست، نه تنها نظام که مردم هم مایل نیستند. تنها بحث نظام نیست، چراکه نظام رای نمی‌دهد بلکه مردم رای می‌دهند. مردم ما دوست دارند که به طور مداوم حرکت صورت گیرد و اشخاص مختلف راس کار قرار گیرند.
از سوی دیگر در نظر داشته باشیم که اصولگرایان، رای‌دهنده اصلی به طیف فکری احمدی‌نژاد، به این راحتی رای نخواهند داد. هر چند آن چارچوب‌ها را قبول دارند.
اخیرا نظریه‌‌ای مطرح شده مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور روحانی در انتخابات آتی مجلس خواهان ائتلاف با اصولگرایان معتدل است، چراکه او می‌خواهد از زیر بیرق اصلاح‌طلبان و توقعات آنان خارج شود و به فرض حصول توافق هسته‌ای، با حمایت طیف وسیعی از مردم که حامی او خواهند شد، به عنوان یک شخصیت مستقل به عنوان طیف فکری اعتدالگرایی وارد میدان شود. تا چه حد این نظریه را قبول دارید؟ و تحلیل خودتان از این موضوع چیست؟
۵۰