ایران ،قانونگذاری – حاجی از سال آخر نمایندگی می گوید

2015-06-02
63 بازدید

ایران > قانونگذاری – نمایندگان مجلس معتقدند سال اول و آخر هر دوره مجلس برایشان حساسیت خاصی دارد. سال اول برای تازه وارد‌ها فرصتی برای آشنایی با فضای مجلس است و سال آخر هم فرصتی برای آخرین خدمت‌ها به خلق؛اما در مظان اتهام هستند به قول خودشان اگر در سال آخر ساکت باشند، می‌گویند در طول ۴ […]

IMG_2431
ایران > قانونگذاری – نمایندگان مجلس معتقدند سال اول و آخر هر دوره مجلس برایشان حساسیت خاصی دارد.

سال اول برای تازه وارد‌ها فرصتی برای آشنایی با فضای مجلس است و سال آخر هم فرصتی برای آخرین خدمت‌ها به خلق؛اما در مظان اتهام هستند به قول خودشان اگر در سال آخر ساکت باشند، می‌گویند در طول ۴ سال هیچ اقدام مفیدی انجام نداده‌اند و اگر هم فعال باشند می‌گویند برای انتخابات کار می‌کنند نه مردم! فارغ از شائبه‌ها و حرف‌ها و حاشیه‌ها، سال آخر هر دوره مجلس، آخرین فرصت برای خدمت به مردم در جایگاه نمایندگی مجلس هم می‌تواند باشد.

رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر نمایندگان مجلس نهم با ایشان به این مهم اشاره کردند و فرمودند: «یک سال پایانی را غنیمت بشمارید؛ مراقب باشید در این مدت، عامل انتخابات آخر سال بر گفتار و رفتار شما تأثیر‌گذار نباشد و معیار را فقط حق قرار دهید.» در گفت‌وگویی مختصر با چند تن از نمایندگان مجلس این سؤال را طرح کردیم که نمایندگان چطور می‌توانند یک سال باقیمانده را برای خدمت بیشتر غنیمت بشمارند و در عین حال اقدامات آنها رنگ و بوی انتخاباتی نداشته باشد.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر و میمه می‌گوید: نمایندگان باید در سال آخر همچون سال اول، دوم و سوم مشغول خدمت و انجام وظیفه باشند و نباید تغییری در ملاحظات و مواضع خود به‌خصوص در وظایف اصلی‌شان یعنی نظارت و قانون‌گذاری ایجاد کنند. او معتقد است نمی‌شود سال آخر مجلس دست روی دست گذاشت و کاری انجام نداد از ترس اینکه شائبه کار انتخاباتی پیش بیاید. انسان باید آنچه بین خود و خدای خودش وجود دارد را درنظر بگیرد و به اظهارات ناروا و شایعه‌ها توجه نکند.

  • شائبه انتخاباتی ایجاد نشود

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد معتقد است، سال آخر تنها فرصتی است که در اختیار نمایندگان برای خدمت بیشتر قرار دارد تا دردی از جامعه دوا کنند. او می‌گوید: بحث اصلاح قانون چک و اصلاح قانون نظام بانکی کارهای روی زمین‌مانده‌ای است که مورد نیاز جامعه بوده و باید در سال پایانی توجه ویژه‌ای به آنها شود. ابوترابی با بیان اینکه در آخرین سال مجلس برخی این شائبه را ایجاد می‌کنند که نمایندگان هر کاری در سال پایانی انجام دهند انتخاباتی است گفت: باید فارغ از تخریب‌ها و شایعه‌سازی‌‌ها به وظیفه اصلی نمایندگی توجه شود تا فرصت خدمت به خلق از دست نرود.

ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان هم معتقد است درسال پایانی مجلس، توجه نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه‌شان بیشتر می‌شود و این امر طبیعی است چراکه رأی نمایندگان از حوزه‌های‌شان تأمین می‌شود. او می‌گوید: توصیه رهبرانقلاب این بود که نمایندگان در موضوع قانونگذاری تحت‌تأثیر مسائل انتخاباتی قرار نگیرند چرا که وقتی فکر و ذهن یک نماینده درگیر کار انتخاباتی شود قطعا روی قانون‌گذاری و نظارت که ۲ وظیفه اصلی یک نماینده است تأثیر خواهد گذاشت. کارخانه‌ای این را هم گفت که رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان به نکته مهمی اشاره کردند و فرمودند: سال آخر، سال پاسخگویی است، هم باید پاسخ مردم را بدهید و هم باید در محضر خدا پاسخگو باشید.

محمد علی اسفنانی نماینده فریدون شهر می‌گوید: نمایندگان باید مدنظر داشته باشند همانطور که ۳سال فرصت خدمت به مردم و کشور به سرعت گذشته، یک سال باقی مانده نیز با سرعت بیشتری به پایان خواهد رسید. او معتقد است اگر نماینده‌ای در فرصت باقیمانده تا انتخابات رفتار و مواضع و عملکردش رنگ و بوی انتخاباتی بگیرد به جای واقعگرایی به سراغ مصلحت‌گرایی فردی خواهد رفت. مصلحت‌گرایی فردی باعث می‌شود نماینده، واقعیتی راکه می‌بیند و می‌داند، چون به مصلحتش نیست نگوید، یا آنچه را که نباید بگوید بنا به مصلحتش بگوید.

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم دوره نمایندگی مجلس را ۴سال تمام می‌داند و می‌گوید: برای یک نماینده سال اول و آخر نباید فرقی داشته باشد. ما باید پاسخگوی ۴۸‌ماه دوره نمایندگی خودمان باشیم و همانطور که رهبر انقلاب فرمودند اصل پاسخگویی نزد خداوند متعال است.

او می‌گوید: شاید یک نماینده بتواند ازپاسخگویی به مردم فرار کنند و یا عملکردش را توجیه کند اما خداوند از نیت افراد باخبر است. امیرآبادی با بیان اینکه نمایندگان باید در آخرین سال مجلس تلاش بیشتری برای خدمتگزاری انجام دهند چراکه معلوم نیست خداوند متعال دوباره چنین فرصتی برای خدمتگزاری به آنها بدهد گفت: به فرض که نمایندگان در دوره بعدی هم رأی بیاورند، تکلیف عمری که سپری شده چه می‌شود و چطور می‌خواهیم پاسخگو باشیم. وی این را هم گفت که براساس آموزه‌های دینی هر کار درستی را در هر زمان و مکانی باید انجام داد، نمایندگان هم باید در سال آخر مجلس، بدون توجه به حرف دیگران کار درستی را که به نفع جامعه و مردم است، انجام دهند.