آیا طرح حاجی (۶ میلیون نفر) سیاسی است؟

2015-06-01
73 بازدید

ایران > قانونگذاری – کمتر از یک‌ماه پس از طرح پرونده «۶ میلیون نفر» در رسانه‌ها، حالا این موضوع به طرحی تبدیل شده که امضای نزدیک به ۲۰۰ نماینده پای آن است و همین روزهاست که با قید دوفوریت تقدیم هیأت رئیسه مجلس شود. درحالی‌که عده قابل توجهی از وکلای ملت حامی این طرح و موافق حمایت […]

IMG_8913-copy

ایران > قانونگذاری – کمتر از یک‌ماه پس از طرح پرونده «۶ میلیون نفر» در رسانه‌ها، حالا این موضوع به طرحی تبدیل شده که امضای نزدیک به ۲۰۰ نماینده پای آن است و همین روزهاست که با قید دوفوریت تقدیم هیأت رئیسه مجلس شود.

درحالی‌که عده قابل توجهی از وکلای ملت حامی این طرح و موافق حمایت نقدی از افراد ازکار افتاده نیازمند هستند، تعداد انگشت‌شماری با آن مخالفت کرده‌اند. جدی‌ترین مخالفت مطرح‌شده مربوط به محمدباقری بناب، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس است که این طرح را بدون پشتوانه کافی توصیف کرده و مدعی سیاسی بودن آن شده است. این انتقاد باقری بناب ممکن است پرسش عده دیگری هم باشد که آیا نمایندگان طرح حمایت از این افراد را با اغراض سیاسی و برای کسب رأی بیشتر در آستانه انتخابات مجلس مطرح کرده‌اند؟ همشهری دیدگاه تعدادی از نمایندگان مجلس را در این زمینه بررسی کرده است.

  • انتقاد‌ها چه بود؟

اما محمدباقری بناب دقیقا از کجای این طرح و چرا انتقاد کرده است؟ او در گفت‌وگو با یک سایت خبری با اعلام اینکه این طرح هنوز آن پختگی لازم را ندارد و می‌بایست کارهای کارشناسی بر‌ آن در کمیسیون‌های تخصصی و مرکز پژوهش‌های مجلس صورت گیرد، پس نمی‌تواند با دوفوریت مطرح شود، می‌گوید:

«سال‌های گذشته، طرح‌های اینچنینی برای حمایت از افراد مستضعف داشته‌ایم؛ بنابراین‌ می‌شد با این طرح‌ها، این مشکلات را رفع کرد، ولی باید توجه داشت که مشکل امروز ما تولید است، نه توزیع پول در بین مردم. به گمانم هنوز این موضوع ‌برای برخی نمایندگان جا نیفتاده است. برخی‌ نمایندگان متوجه نیستند که ‌برای رسیدن به اقتصاد موفق، باید مشکل اشتغال حل شود. این نمایندگان قطعا سوراخ دعا را گم کرده‌اند.»

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر، میمه و برخوار که یکی از طراحان اصلی این طرح است، در واکنش به این اظهارات می‌گوید: «طرح دوفوریتی نمایندگان برای حمایت از ازکارافتادگان بی‌درآمد از پشتوانه جدی در داخل و خارج مجلس برخوردار است؛ از اساتید دانشگاهی جامعه‌شناسی گرفته تا پ‍‍ژوهشگران توسعه که اسامی برخی از آنان تاکنون در رسانه‌ها منتشر شده است.

از مشهورترین آنها دکتر حسن سبحانی است که خود از طرف‌های مشورت در این طرح بوده است. درباره دکتر سبحانی کافی است این نکته را بدانید که او از جدی‌ترین مخالفان توزیع یارانه نقدی بین همه مردم در دولت سابق بوده اما با حمایت از این طرح اعتقاد دارد که یکی از معدود جاهایی که توزیع نقدی پول بین مردم توجیه علمی در علم اقتصاد دارد، همین ازکارافتادگان بی‌درآمد است.»
او معتقد است کسانی که از این زاویه از طرح انتقاد می‌کنند مشخص است از جزئیات آن بی‌اطلاع هستند، چون موضوع طرح اخیر مجلس صرفا کسانی همچون افراد سالخورده و ازکارافتاده هستند که امکان توانمند‌سازی‌ آنان وجود ندارد.

به گفته حاجی دلیگانی، این طرح به هیچ وجه شامل کسانی نمی‌شود که امکان توانمندسازی‌شان وجود دارد و هیچ کارشناسی در هیچ مکتب اقتصادی‌ای برای حل فقر پیرمرد ۷۰ساله و پیرزن سکته مغزی دربستر افتاده و بیمار روانی، نسخه سرمایه‌گذاری و اشتغال تجویز نمی‌کند.

  • آیا سیاسی است؟

محمدباقری بناب اما جدی‌ترین انتقاد خود از این طرح را بر سیاسی بودن آن متمرکز کرد و گفت: «این کارها تنها برای رأی‌آوری و پوپولیستی است. این کارها در سال آخر مجلس طبیعی است. برخی می‌خواهند کارهای سیاسی خود را در جامعه برجسته کنند، ولی مردم ‌آگاه شده‌اند و دیگر گول توزیع پول و نقدینگی را نخواهند خورد. آنان‌ می‌دانند که هدف نماینده‌های مطرح‌کننده از اینگونه طرح‌ها چه چیز است.»

نیت خوانی او از امضای بیش از ۱۷۰نماینده مجلس در حالی است که اگر با این دیدگاه استدلال کنیم تقریبا هر اقدامی در ماه‌های پایانی مجلس می‌تواند متهم به همین موضوع شود و به این ترتیب باید ماه‌های آخر هر دولت و هر مجلس را تشریفاتی دانست و دست به هیچ کاری نزد تا از آن تعبیر سیاسی نشود.

خبرگزاری خانه ملت روز گذشته گزارشی منتشر کرد و در آن به نقل از احمد شوهانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نوشت: «نمایندگان تا آخرین ساعت کاری خود باید به وظایف قانونی در کرسی‌های مجلس شورای اسلامی عمل کنند و این موضوع در تذکرات مقام معظم رهبری مشهود بود. ممکن است موضوع انتخابات نمایندگان را از وظیفه خود بازدارد که با نکته‌سنجی مورد تذکر رهبر انقلاب قرار گرفت و ما هوشیارانه‌تر از قبل به وظایف خود تا آخرین لحظه عمل خواهیم کرد. با جدیت ۳سال گذشته پیگیر مسائل مهم کشور، قانونگذاری و بحث نظارت خواهیم بود. البته از هرگونه منفعت‌طلبی شخصی یا گروهی پرهیز می‌کنیم که نشان‌دهنده عیار بصیرت و اخلاص نیت نمایندگان مجلس است.»

حاجی دلیگانی نیز با بیان اینکه اخلاق اسلامی حکم می‌کند که با حسن ظن به رفتار نمایندگان نگاه کنیم و خدای ناکرده نیت سوئی به آنان نسبت ندهیم، در واکنش به این اظهارنظر که شورای نگهبان این طرح را رد خواهد کرد، می‌گوید: «شورای نگهبان هر طرحی که بار مالی داشته باشد را رد نمی‌کند بلکه باید در طرح محل تأمین هزینه مالی آن مشخص شده باشد. در طرحی که به امضای نمایندگان مجلس است این نکته تصریح شده که زمان اجرای طرح از ابتدای سال۹۵ خواهد بود و لذا محل تأمین بودجه آن هم دقیقا در قانون بودجه ۹۵مشخص است. آنچه پیشنهاد شده محل تأمین از طریق درآمد هدفمندی و یا از محل افزایش درآمدهای مالیاتی نسبت به سال۹۴ خواهد بود.»

  • می‌خواهند طرح را مسکوت بگذارند

طرح حمایت از ۶میلیون نیازمند از کار افتاده یکی از ضروریات جامعه است که باید سریع پیگیری شود. آنچه مسلم است اینکه افرادی که می‌خواهند یک طرح را مسکوت بگذارند و آن را به نتیجه نرسانند، انگ سیاسی‌بودن به آن می‌چسبانند. در ‌شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست که این تعداد نیازمند در جامعه وجود داشته باشد و ما در مقابل خداوند مسئولیم. اگر افرادی تصور می‌کنند این طرح در شورای نگهبان رأی نمی‌آورد بیایند راهکار ارائه دهند تا زودتر تکلیف کمک به این نیازمندان واقعی مشخص شود نه اینکه با صحبت‌هایی که می‌کنند راه را برای به نتیجه رسیدن این طرح ناهموار کنند. به‌نظر من نباید مشکلاتی که در جامعه وجود دارد را نادیده بگیریم یا آن را سیاسی تلقی کنیم. باید دست به‌دست هم دهیم و راه چاره پیدا کنیم.

محمد اسماعیل سعیدی
نماینده مردم تبریز – اسکو و آذرشهر

  • سیاسی‌خواندن طرح اشتباه است

‌اینکه گفته می‌شود مطرح کردن کمک به نیازمندان از کار افتاده در مجلس با توجه به اینکه سال آخر مجلس بوده، سیاسی است، حرف اشتباهی است. مثل اینکه گفته شود در سال اول ورود به مجلس، نماینده‌ها تجربه ندارند طرحی ارائه ندهند، سال دوم همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری است طرحی ارائه نشود چون شائبه کمک به ریاست‌جمهوری است و… نمایندگان مجلس از روز اولی که برای کمک به مردم قسم می‌خورند تا آخرین ساعت حضور در مجلس باید به خدمات‌رسانی و حل مشکلات مردم فکر کنند. به جای اینکه همکاران انگ سیاسی‌بودن به این طرح بزنند، این طرح را نقد کرده و مشکلات آن را برطرف کنند تا هر چه زودتر این طرح اجرایی شود نه اینکه ادعا کنند هر طرحی در این مدت مطرح می‌شود، سیاسی است.

سید هادی حسینی
نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه و جویبار

  • پیش‌داوری نکنیم

وظیفه حاکمیت و مسئولان است که به فکر افرادی باشند که فقر مطلق دارند و به نان شب محتاج. هر کس درخصوص اعلام این طرح در زمان حاضر هر فکری می‌کند، مخیر است، اما هر مسلمان و هر انسانی نسبت به افرادی که فقیر هستند و توانایی سیرکردن شکم خود را ندارند، وظیفه دارد و باید برای این افراد چاره‌اندیشی کند. وظیفه ما نمایندگان مردم است که هر چه زودتر فکری اساسی به حال این افراد کنیم. در بررسی این طرح منابع مالی خوبی پیش‌بینی شده تا بتوان از طریق آنها هم بار مالی دولت را بیشتر نکنیم و هم در حد مقدور به این افراد رسیدگی کنیم. اما آنچه مسلم است اینکه تا‌کنون تصمیم‌گیری در این‌باره نشده و طرح هنوز روی کاغذ است و باید ایرادهای احتمالی آن گرفته شود. اینکه گفته می‌شود طرح توسط شورای نگهبان رد می‌شود، پیش‌داوری است.

ابوالفضل ابوترابی
نماینده مردم نجف آباد

  • اگر طرح سیاسی بود، دوفوریتی نمی‌شد

کمک به نیازمندان از کار افتاده موضوعی است که جناح یا جریان خاصی در مجلس آن را دنبال نمی‌کند که شائبه سیاسی بودن داشته باشد یا نزدیک بودن به زمان انتخابات را به مطرح‌کردن این موضوع در مجلس نسبت دهیم. آنچه مسلم است اینکه دوستداران فقرا و کسانی‌که به فکر افراد تهیدست جامعه هستند، این موضوع را تعقیب می‌کنند. اگر قرار بود این طرح شائبه انتخاباتی داشته باشد، افرادی که آن را در مجلس طرح کردند نه به‌صورت دوفوریتی که سریع تصویب شود بلکه به‌عنوان طرح عادی در مجلس مطرح می‌کردند. به همین دلیل بانیان این طرح هیچ ذهنیت انتخاباتی ندارند. به‌این نکته هم باید توجه کرد افرادی که این طرح را امضا کرده‌اند احتیاج به تبلیغات انتخاباتی ندارند. ابتدا باید مشکلات احتمالی این طرح رفع و بعد درخصوص انتخاباتی بودن یا نبودن آن بحث شود.

علیرضا محجوب
نماینده مردم تهران

  • کمک به نیازمندان را سیاسی نکنید

از ابتدا که طرح هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد، موضوع حذف ۳دهک پردرآمد جامعه مطرح و قرار بر این شد که این ۳دهک متمول حذف و ۲دهک پایین جامعه که بیشتر افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند، از این کمک مالی برخوردار شوند اما بعد از تصویب این قانون که با هدف پرداخت حمایتی یارانه‌ها بود این مبلغ به همه افراد جامعه به‌صورت یکنواخت پرداخت شد. از همان زمان سنگ بنای کجی در این زمینه نهاده شد. با به هم خوردن وضعیت اقتصادی جامعه و پایین آمدن ارزش پول، طبقات پایین درآمدی بیشترین آسیب را متحمل شدند. در گذشته هم موضوع رسیدگی به نیازمندان وجود داشته و این موضوع برای زمان حال نیست. ضرورت کمک به طبقات پایین جامعه موضوعی است که آن را نباید سیاسی کرد و از محل اجرای قانون باید به این افراد رسیدگی کرد.

غلامرضا اسداللهی
نماینده تربت‌جام و تایباد