حجت الاسلام پورمهدی ــ عوامل تفاهم در زندگی۳

2015-05-31
72 بازدید

بسم الله الرحمن الرحیم زمینه ها و عوامل سازگاری در زندگی زناشوئی؛ آراستگی زن ومرد؛ یکی از نکاتی که باعث محبت در زندگی زناشوئی ٬باعث الفت٬ سازگاری و تفاهم است؛خود آرایی زن و مرد برای هم است. امام کاظم(ع)محاسنش را رنگ کرده بود٬موی سرش را رنگ کرده بود٬شخصی می گوید من خدمت آقا رسیدم عرض […]

images

بسم الله الرحمن الرحیم
زمینه ها و عوامل سازگاری در زندگی زناشوئی؛
آراستگی زن ومرد؛ یکی از نکاتی که باعث محبت در زندگی زناشوئی ٬باعث الفت٬ سازگاری و تفاهم است؛خود آرایی زن و مرد برای هم است. امام کاظم(ع)محاسنش را رنگ کرده بود٬موی سرش را رنگ کرده بود٬شخصی می گوید من خدمت آقا رسیدم عرض کردم آقا به خودتان رسیدید٬ موهایتان را کوتاه کرده اید؟آقا فرمودند:این باعث می شود عفاف در زن ها بیشتر شود؛بعد آقا فرمودند:شما از همسرتان انتظار دارید چگونه باشد؟ کثیف باشد٬نا منظم باشد و به هم ریخته باشد خوشتان می آید؟ فرمود: او هم مثل شماست.پیامبر(ص) فرمود:«اغسلوا ثیابکم»یعنی لباس را شسته بپوشید؛«وخذوا من شعورکم»موهایتان را کوتاه کنید؛«واستاکوا و تزیّنوا»خودتان را بیارایید؛البته آراییدن غیر از تقلید از غرب است؛«وتنطّفوا»فرمود نظیف باشید.در ادامه حضرت فرمودند:«فإن بنی اسرائیل لم یکونوا یفعلون ذلک فزنت نساؤهم»یعنی بنی اسرائیل به خودشان نرسیدند٬خودشان را ول کردند مردهایشان٬ گوریده و ژولیده نامنظم بودند که این باعث شد زن هایشان به فساد کشیده شدند٬ زن هایشان دچار روابط ناصحیح شدند. امام کاظم(ع) فرمود:زیبایی مرد عفت زن را زیاد می کند.
نکته؛ سازگاری و تفاهم به معنای هم رأی بودن دیگران با ما نیست. سازگاری آن است که انسان یک قدمی از مواضع خودش کوتاه بیاید به مواضع مشترک بیندیشد. این روحیه حاکم بشود. یکی از مفسرین این طور این آیه را معنا می کرد«عاشروهن بالمعروف؛ الانصاف فی المبیت و النفقه و القول»؛یعنی در نفقه ٬خرجی دادن ٬ در سخن گفتن٬انصاف داشته باشد. انصاف در قول و رفتار و کردار ٬ و توجه به خواسته های مشترک و نادیده گرفتن نقاط اختلاف و سلایق شخصی را تفاهم و سازگاری می گویند.
منبع؛برگرفته شده از سخنرانی های استاد رفیعی