امروزنامه ها – پنج شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۲۱ May, 2015

2015-05-21
27 بازدید

رقابت بر سر نیابت : گروه سیاسی – انتخابات هیات رئیسه مجلس در سال منتهی به دهمین دوره انتخابات پارلمان در حالی هفته آینده برگزار می‌شود که گمانه زنی‌هایی درباره تغییر یا عدم تغییر در سطح نایب رئیسی و سایر اعضای هیات رئیسه وجود دارد. با نزدیک‌تر شدن به ۵ خرداد زمان برگزاری چهارمین دوره […]

رقابت بر سر نیابت :
گروه سیاسی – انتخابات هیات رئیسه مجلس در سال منتهی به دهمین دوره انتخابات پارلمان در حالی هفته آینده برگزار می‌شود که گمانه زنی‌هایی درباره تغییر یا عدم تغییر در سطح نایب رئیسی و سایر اعضای هیات رئیسه وجود دارد.
با نزدیک‌تر شدن به ۵ خرداد زمان برگزاری چهارمین دوره انتخابات هیات رئیسه مجلس نهم، دو فراکسیون اصولگرای مجلس با برگزاری جلساتی خود را برای ورود به رقابت انتخاباتی آماده کردند. انتخاباتی که به دلیل تلاقی آن با دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است از آن حیث که می‌تواند در میزان رای این اعضا برای ورود به دوره بعدی مجلس تاثیر شایانی داشته باشد. به گزارش ایسنا، غلامعلی حداد عادل رئیس فراکسیون اصول‌گرایان در گفت‌وگویی گفته است که بنایی برای کاندیداتوری در کسوت ریاست مجلس ندارم. با توجه به اینکه همواره از حداد عادل به عنوان رقیب جدی لاریجانی نام برده می‌شود، می‌توان گفت که لاریجانی برای هشتمین بار در این دوره ریاست مجلس را در دست خواهد گرفت. البته روح‌الله حسینیان نیز به برخی از نمایندگان در صحن مجلس گفته که می‌خواهد برای ریاست مجلس کاندیدا شود.
گزینه‌هایی برای حذف باهنر از هیات رئیسه
با وجودی که ابوترابی‌فرد و باهنر در سه سال گذشته نواب رئیس مجلس بودند، برخی معتقدند این ترکیب در آخرین سال مجلس به هم می‌خورد. به طوری که از الیاس نادران به عنوان رقیب جدی باهنر نام برده می‌شود کسی که در دوره گذشته با اختلاف ۱۰ رای نتوانست به این جایگاه راه پیدا کند. نادران در گفت‌وگویی با ایسنا، در واکنش به احتمال کاندیداتوری‌اش برای نایب رئیسی گفت که نه آن را تایید و نه تکذیب می‌کند. این صحبت شاید حکایت از آن دارد که او وارد پروسه انتخابات می‌شود. با توجه به این‌که نادران گزینه فراکسیون اصولگرایان برای نایب رئیسی خواهد بود انتظار می‌رود که فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت نیز گزینه‌هایی را برای رقابت مطرح کند. خبرهایی از معرفی کاظم جلالی و احمدرضا دستغیب مطرح است، ولی ظاهراً هنوز فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در این زمینه به جمع‌بندی نرسیده است. آنچه به نظر قطعی می‌آید نایب رئیسی ابوترابی‌فرد است که اکثریت نمایندگان به آن اقبال دارند. به نظر می‌رسد گذر از باهنر بی ارتباط با اختلاف‌های اخیر وی با علی لاریجانی درباره موضوع وحدت اصولگرایان در انتخابات آتی مجلس و تلاش باهنر برای رسیدن به همگرایی در این جبهه حتی به قیمت ائتلاف با گروه‌های تندرو است؛ چیزی که در تقابل با نگاه لاریجانی قرار دارد.