حجت الاسلام پورمهدی – یک آیه یک نکته

2015-05-20
27 بازدید

بسم الله الرحمن الرحیم خدایا!با این گوش٬ با این چشم٬با این دل چه می شود شنید و دید و فهمید٬و ما چه می شنویم٬ چه می بینیم و چه می فهمیم! خدایا!با این قلم٬با این حروف٬ چه می شود نوشت و ما چه می نویسیم؟ تمام قرآن از حروف تشکیل شده٬یعنی حروف الفبا که به […]

Qoraan

بسم الله الرحمن الرحیم
خدایا!با این گوش٬ با این چشم٬با این دل چه می شود شنید و دید و فهمید٬و ما چه می شنویم٬ چه می بینیم و چه می فهمیم!
خدایا!با این قلم٬با این حروف٬ چه می شود نوشت و ما چه می نویسیم؟
تمام قرآن از حروف تشکیل شده٬یعنی حروف الفبا که به تنهایی هیچ معنا و مفهومی ندارند٬ اما ببین با همین حروف چه معجزهٔ بزرگی اتفاق افتاده است.اینکه در ابتدای سوره بقره و پاره ای از سوره ها از حروف الفبا استفاده شده٬ شاید یک پیام آن همین باشد که منِ خدا از این حروف چه ساخته ام و شما چه؟ من از این حروف کتابی ساخته و پرداخته ام که نور است٬ رحمت و شفاست و مایهٔ آرام جان است؛ کتابی که هر کس آن را بخواند قرار یافته و از بیقراری ها دور خواهد شد.و در حقیقت کنایه ای مؤدبانه به ماست که ببینید از این حروف چه می سازید؟راستی ما با این حروف چه می سازیم؟ جز کلمات و جملاتی که آتش به دل ها می زند!
«ظالم آن قوم که چشمان دوختند
زان سخن ها عالمی را سوختند»
گاهی یک حرف یک دنیایی را به هم می ریزد.«عالمی را یک سخن ویران کند»
بعضی ها ممکن است بگویند ما سرمایه ای نداریم و نمی توانیم کار مثبت و مفیدی داشته باشیم اما قرآن با حروفی مثل «الم» در ابتدای سوره بقره با ما حرف می زند و می گوید شما با داشتن این حروف٬ کم سرمایه ای در اختیار ندارید.
«قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً»
یعنی با همین حروفی که در اختیار دارید با مردم زیبا سخن بگویید. وامیر المؤمنین(ع) فرمود: اگر زیبا سخن بگوئید٬ سخن های زیبا خواهید شنید.
منبع:مجموعه بیانات تمثیلی از ایه الله حائری شیرازی٬ وحجج اسلام قرائتی٬ طیب٬رنجبر٬فاتحی و…