قنوات اردستان ، میمه ، وزوان بعد از سال ۲۰۱۶ ثبت جهانی می شوند

2015-05-19
418 بازدید

خبرگزاری تسنیم سرویس: استانها ، تاریخ: ۲۸/اردیبهشت/۱۳۹۴ – ۱۶:۱۱ ، شناسه خبر: ۷۴۳۹۵۸ مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان: هیچ بنای تاریخی در اصفهان به دلیل کمبود اعتبار تخریب نشده است خبرگزاری تسنیم: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: ضعف ها را در حوزه میراث فرهنگی انکار نمی کنیم اما امروز هیچ بنائی در استان […]

۱۳۹۳۰۲۰۶۱۸۱۷۲۰۷۰۶۲۶۱۲۵۳۴

خبرگزاری تسنیم
سرویس: استانها ، تاریخ: ۲۸/اردیبهشت/۱۳۹۴ – ۱۶:۱۱ ، شناسه خبر: ۷۴۳۹۵۸
مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان:
هیچ بنای تاریخی در اصفهان به دلیل کمبود اعتبار تخریب نشده است

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: ضعف ها را در حوزه میراث فرهنگی انکار نمی کنیم اما امروز هیچ بنائی در استان اصفهان به دلیل کمبود اعتبار تخریب نشده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، فریدون الهیاری ظهر امروز در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه اصفهان با اشاره به وضعیت بودجه میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه وضعیت بودجه سازمان به اینکه که بگوئیم مطلوب است اما بخشی از کاستی های میراث فرهنگی مرتبط به بودجه نمی شود، اظهار داشت: شرایط کنونی میراث فرهنگی اصفهان ناشی از کمبود بودجه و اعتبار نیست.

وی با بیان اینکه در زمینه اعتبارات رویکرد دولت تقویت بودجه در حوزه های مرمتی و عمرانی میراث بوده، افزود: در سال ۹۳ با توجه به تنگناهای اقتصادی دولت، میزان تخصیص اعتبار به میراث فرهنگی در ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده و استان اصفهان میز در این زمینه رشد بودجه ای قابل توجه داشته است.

پیش بینی درآمد ۱۲ میلیارد تومانی میراث فرهنگی اصفهان در سال ۹۴

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه در اصفهان زمینه های درآمدی میراث فرهنگی وجود دارد، تصریح کرد: از سال ۹۳ درآمد استان ها به خود آنها اختصاص پیدا کرد که این مهم برای درآمدزائی و انگیزه  در استان ها شد که در همین زمینه کمیته ای در استان به وجود آمد و برای سال ۹۴ پیش بینی شده که میراث فرهنگی استان اصفهان ۱۲ میلیارد تومان درآمد داشته باشد.

وی پیرامون تعامل میراث فرهنگی با شهرداری اصفهان گفت: اعتقاد داریم شهرداری ها در حوزه میراث فرهنگی نقش موثری را ایفا می کنند که بخشی از این وظایف قانونی بوده که شهرداری ها وظیفه حفظ بافت تاریخی شهرها را دارند و در بسیاری از شهرها پروژه های مشترک با شهرداری‌ها تعریف شده است.

میراث فرهنگی اصفهان در این مدت توانسته جایگاه خود را تثبیت کند

الهیاری با بیان اینکه میراث فرهنگی اصفهان در این مدت توانسته جایگاه خود را تثبیت کند، خاطرنشان کرد: در گذشته دستگاه های دیگر به خود اجازه می دادند که در فعالیت های میراث فرهنگی دخالت غیرضابطه مندی داشته باشند، این در حالی است که میراث فرهنگی می تواند فعالیت‌ها و تصمیمات حوزه خود را با اقتدار انجام دهد و میراث فرهنگی اصفهان تنها مرجع صلاحیت دار و کارشناسی و فنی میراثی است.

وی افزود: تصوری وجود دارد که میراث فرهنگی باید هرچه که ارزش تاریخی دارد را با اعتبارات خود تملک آن را تامین کند اما مردم خود به شدت مراقب ابنیه تاریخی هستند و ما نیز پاسخگوی مطالبات مردمی هستیم.

باید در حفظ ابینه تاریخی یک منطق فنی و کارشناسی وجود داشته باشد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان پیرامون خانه های تاریخی ستاره دار اصفهان گفت: برخی از خانه های تاریخی ستاره دار، ستاره دار دقیقی نیستند اما ما از همه این خانه ها حفاظت می کنیم و باید یک کاوش کارشناسی و فنی صورت بگیرد و در توجیح حفاظت از آنها بازنگری صورت بگیرد و باید در حفظ ابینه تاریخی یک منطق فنی و کارشناسی وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه سیستم ثبت و حریم بناهای تاریخی دارای یک برنامه اولویت بندی نبوده که این سیستم نیازمند یک بازنگری کارشناسی است، اظهار داشت: بازنگری حفاظت ثبت ابینه و آثار تاریخی لازم و ضروری بوده اما به این معنی نیست که دستگاه های دیگری در موضوع صلاحیت بناها دخالت کنند.

الهیاری با بیان اینکه اصفهان دارای ۲۰ هزار اثر شناخته شده و ثبت شده بوده و طبیعی است که ما نمی توانیم از همه این بناها به طور یکسان محافظت کنیم، افزود: آثار نفیس تاریخی مانند چهلستون و عالی قاپو را به هیچ دستگاه دیگری واگذار نمی کنیم اما بخشی از آثار را می توانیم با مشارکت شهرداری ها، بخش خصوصی و دستگاه های دیگر حفظ کنیم و کاربری خاص فرهنگی برای آنها تعریف کنیم.

هیچ بنائی در استان اصفهان به دلیل کمبود اعتبار تخریب نشده است

وی با بیان اینکه ضعف ها را در حوزه میراث فرهنگی انکار نمی کنیم اما امروز هیچ بنائی در استان اصفهان به دلیل کمبود اعتبار تخریب نشده، تصریح کرد: اولویت میراث فرهنگی با بناهای درحال اضطرار بوده و با نوجه به اینکه استحکام بخشی جز نخستین اولویت های میراث فرهنگی است، هیچ بنائی به دلیل کمبود اعتبار تخریب نشده است و باید این را هم در نظر داشت که استان اصفهان از نظر باستان شناسی فوق العاده بود که باید کل فعالیت ها در این زمینه پایش شود.

انجمن های میراث فرهنگی در ۱۲ شهرستان استان اصفهان تشکیل می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه انجمن های میراث فرهنگی در ۱۲ شهرستان استان اصفهان تشکیل می شود، گفت: برخی ابینه نیازمند هیئت امنا هستند که این طرح به صورت پایلوت در میدان نقش جهان اصفهان، شیراز و تهران در حال اجرا است.

وی با اشاره به پایگاه های ملی در استان اصفهان گفت: روستای تاریخی ابیانه و شهر تاریخی زواره به پایگاه های ملی کشور تبدیل می شوند و هم چنین ۳ قنات تاریخی از جمله قنات وزوان، مزدآباد بخش میمه و مون شهر اردستان امسال توسط کارشناسان یونسکو بررسی و برای سال ۲۰۱۶ بعد از به ثبت جهانی می رسند اما ثبت جهانی روستای تاریخی ابیانه در اولویت میراث فرهنگی قرار دارد.

ما در اصفهان به دلیل بافت تاریخی با محدودیت های زیادی مواجه هستیم

الهیاری با اشاره به عبور خط یک مترو اصفهان از چهارباغ عباسی اظهار داشت: مترو حدیث مفصلی دارد، زمانی که من به این سمت منصوب شدم، مترو از چهارباغ عبور کرده بود و اگر ۱۰ سال پیش بود، نباید این خط از این محور عبور می کرد و این موضوع بر می گردد به نقطه نظرات مختلفی که وجود دارد، برخی می گویند که باید مترو از بافت تاریخی عبور کند اما برخی خلاف این نظر را دارند اما مهم این نکته است که ما فن‌آوری دنیا را برای عبور مترو از بافت تاریخی نداریم.

وی با بیان اینکه در ایستگاه دروازه دولت خط یک مترو اصفهان کاوش های باستان شناسی ابتدا وجود یک  آبراهه را نشان داد، افزود: این آبراهه از نظر ارزش های معماری خیلی ارزشمند نبوده و مرتبط به دوره بعد از صفویه می شد اما با این حالدر شورای فنی به این نتیجه رسیدیم که باید حفظ شود و اخیرا نیز دالانی در ادامه این خط به سمت انقلاب پیدا شده که از احتمال می رود آبراهه باشد که از استحکام و عظمت و ارزش های معماری بیشتری برخوردار است که در صدد ارائه راهکارهائی برای حفظ این سازه هستیم.

خط ۲ مترو اصفهان از میدان نقش جهان عبور نخواهد کرد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه ما در اصفهان به دلیل بافت تاریخی شهر، محدودیت های زیادی داریم، تصریح کرد: مردم اصفهان منتظر مترو هستند و اهتمام ما نیز این است که بخش باقی مانده را با تعامل مثبت به پایان برسانیم.

وی با اشاره به خط ۲ مترو اصفهان با بیان اینکه سال گذشته طرح مطالعاتی کامل خط ۲ مترو را به بونسکو به عنوان یک مرجع بین المللی ارسال کردیم، گفت: دغدغه ها برای خط ۲ مترو اصفهان که در میدان نقش جهان بوده بسیار بیش از چهارباغ بوده و خوشبختانه مدیریت شهری به این باور رسیده است که باید با تعامل مسیر دیگری برای خط ۲ در نظر گرفته شود.