حجت الاسلام پورمهدی ــ عوامل تفاهم درزندگی ۲

2015-05-19
275 بازدید

بسم الله الرحمن الرحیم زمینه ها و عوامل سازگاری در زندگی زناشویی؛ احترام متقابل؛ یکی از نکات در رابطه با سازگاری با همسر٬ احترام متقابل است. منظور از احترام متقابل٬احترام کلیشه ای نیست.این است که به خواسته های هم توجه کنند٬در واقع بدانند این ها«ما» هستند نه من. شخصی خدمت رسول خدا(ص)آمد و عرض کرد:یا […]

poormahdi

بسم الله الرحمن الرحیم
زمینه ها و عوامل سازگاری در زندگی زناشویی؛
احترام متقابل؛ یکی از نکات در رابطه با سازگاری با همسر٬ احترام متقابل است. منظور از احترام متقابل٬احترام کلیشه ای نیست.این است که به خواسته های هم توجه کنند٬در واقع بدانند این ها«ما» هستند نه من.
شخصی خدمت رسول خدا(ص)آمد و عرض کرد:یا رسول الله من زنی دارم هر وقت وارد خانه می شوم به استقبالم می آید٬ هر وقت هم که از خانه خارج می شوم به بدرقه ام می آید.زمانی که می بیند غمناک هستم سؤال می کند برای چیست؟می گوید اگر برای رزق وروزی است که دیگری او را متکفل شده است و اگر برای آخرت است دعا می کند که هم وغمم بیشتر شود. رسول خدا(ص) فرمود:«إن لله عمالا»همانا خدا یک کارگزارانی دارد ــ کارگزار به چه کسی می گویند؟به کسی که مثلا فرض کنید استاندار می شود نیروهایش را کارگزار می گویند ــ فرمود:خدا عُمال و کارگزارانی دارد«وهذه من عُماله» این زن تو از کارگزاران خداست.رسول خدا(ص) فرمود:«لها نصف أجر الشهید»این زن با این کارش ــ یعنی استقبال و بدرقه ــ نصف اجر شهید را دارد. شهید کسی است که عالی ترین مقام را دارد.پیامبر (ص) فرمود«إن فوق کل بر بر حتی یقتل الرجل شهیدا فی سبیل الله» فوق همه نیکی ها ٬نیکی ای نیست جز شهادت در راه خدا که بالاترین نیکی است و بالاترین اجر است. در روایت دیگری پیامبر(ص) فرمود:شهید کسی است که«ینظر فی وجه الله» به وجه خدا نظر می کند.
معنای احترام متقابل ؛اطاعت در گناه ومعصیت نیست٬معنای احترام متقابل تن دادن به حرام نیست. بعضی از آقایان ٬خانمش می خواهد بد حجاب بیرون بیاید٬پیامبر (ص) فرمود:«من أطاع امرأته أکبه الله علی وجهه فی النار» هر کس از همسرش اطاعت کند خدا ٬با صورت او را به آتش جهنم می اندازد.این حدیث اطلاق ندارد.لذا راوی حدیث٬ اطلاق را از این حدیث برداشت و سؤال کرد:«قیل و ما تلک الطاعه»این اطاعتی که شما فرمودید:«من أطاع امرأته أکبه الله علی وجهه فی النار»هر کسی از همسرش اطاعت کند با صورت به آتش جهنم افکنده می شود. کدام اطاعت است؟«قال تطلب إلیه أن تذهب إلی الحمالات و العرس و النیاحات و الثیاب الرقاق فیجیبها»فرمود:زن از مرد بخواهد لباس نازک بپوشد٬ ثوب؛یعنی لباس٬رقاق؛یعنی نازک٬ پیامبر(ص) فرمود:«لا طاعه لمخلوق فی معصیه الخالق»اطاعت در معصیت٬ اطاعت نیست.بسیاری از خانم های بد حجاب به مسائل شرعی و حفظ حریم خانواده مقیدند. منتهی فرهنگ شده٬گاهی در دانشگاه٬ به هم نگاه می کنند می بینند این مویش را بیرون می گذارد او هم مویش را بیرون می گذارد و بعضی از آن ها می گویند چند تار مو٬ چه اشکالی دارد. یک تار موی تو عالم را به هم نمی ریزد؟ پس چطور سوراخ در کشتی ایجاد شود آب به داخلش می آید و غرق می شود؛ سد چه بشکند چه یک سوراخ ریز درآن ایجاد شود بالاخره آبش نفوذ می کند؛ خانه چه خراب شود چه پایه اش نم کشد٬ یواش یواش می ریزد. چه این روسری را برداری همه مویت پیدا باشد چه جلو و پشت سرت موهایت پیدا باشد و روسری وسط سرت باشد٬ جزء و کل با هم فرق نمی کند؛ کسی یک پارچ شراب بخورد یا یک لیوان شراب بخورد فرق نمی کند شراب شراب است. صریح آیه قرآن است که جلابیب بپوشید؛ لباس بلندی که از سر تا پا را بپوشاند به آن جلابیب گفته می شود.
منبع؛برگرفته شده از سخنرانی های استاد رفیعی