فرش کتیبه دار منحصر به فرد جوشقان در کاخ گلستان

2015-05-18
432 بازدید

وضعیت وخیم فرش‌های کاخ گلستان ۹۴/۰۲/۲۸- سایت اطلاع رسانی فرش ایران-(کارپتور) کارشناس فرش کاخ گلستان در مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه‌ گزارشی مصور از ساماندهی اطلاعاتی و حفاظتی فرش‌های این کاخ ارائه کرد و با اشاره به وضعیت وخیم برخی فرش‌های این مجموعه، تعیین گروه کارشناس زبردست برای تعمیر و احیای این آثار هنری فاخر […]

۱۳_azkhak_6

وضعیت وخیم فرش‌های کاخ گلستان

۹۴/۰۲/۲۸- سایت اطلاع رسانی فرش ایران-(کارپتور)
کارشناس فرش کاخ گلستان در مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه‌ گزارشی مصور از ساماندهی اطلاعاتی و حفاظتی فرش‌های این کاخ ارائه کرد و با اشاره به وضعیت وخیم برخی فرش‌های این مجموعه، تعیین گروه کارشناس زبردست برای تعمیر و احیای این آثار هنری فاخر را خواستار شد.

ژوله، مشخصا درباره‌ی وضعیت فرشی که در تالار آیینه‌ی کاخ گلستان وجود دارد‌، گفت: این فرش درشت‌بافت و به ابعاد یکصد متر است که به گروهی زبردست برای احیای آن نیاز داریم. گنجینه فرش‌های قاجاری کاخ گلستان در دنیا بی‌نظیر است و بسیاری از فرش‌های این کاخ بی‌همتا هستند.

او ادامه داد: بسیاری از فرش‌های تالار آیینه که حدود ۱۲ قطعه فرش از منطقه جنوب خراسان هستند، از ناب‌ترین آثار گره‌بافت‌های دنیا به شمار می‌آیند که در این کاخ نگهداری می‌شوند و ممکن است نمونه‌ی دیگری از آن‌ها در دنیا تکرار نشود.

این کارشناس فرش همچنین به وضعیت وخیم اثر دیگری که در کاخ گلستان نگهداری می‌شود، اشاره کرد و افزود: این اثر، تابلوفرشی با مضمون سیاسی و فرهنگی است که حضور انگلیسی‌ها در ایران را نشان می‌دهد. این نمونه فرشی بی‌نظیر در دنیا است که در وضعیت بحرانی قرار دارد‌ و باید هرچه سریعتر یک گروه کارشناسی به آن رسیدگی کند.

وی اضافه کرد: فرش دیگری که به سفارش حاج‌الدوله بافته شده حدود ۴۰ متر است و یکی از قدیمی‌ترین فرش‌های دارای کتیبه است که از جوشقان به جا مانده است. در واقع نمونه‌ی کاملا منحصر به فرد از فرش جوشقان که وضعیت خوبی دارد؛ اما فرش تالار آیینه آسیب جدی دیده و من گزارش‌هایی از آن تهیه و ارائه کردم.

این کارشناس فرش ادامه داد: دلایل مختلفی برای آسیب دیدن این فرش‌ها وجود دارد‌ که جابه‌جایی از آن جمله است. همچنین نداشتن فضای مناسب سبب شده است این فرش‌ها آسیب ببینند و باید به سرعت به این موضوع رسیدگی شود.

به گفته‌ی ژوله، مخزنی که این فرش‌ها در آن نگهداری می‌شوند فضای محدودی دارد و برخی از فرش‌ها به دلیل آن‌که بزرگ هستند، خم شده‌اند که این وضعیت سبب پارگی فرش‌ها می‌شود.

او با بیان این‌که نمونه‌های دیگری از فرش‌های خراسان، فرهان‌ و ملایر‌ در گنجینه کاخ گلستان وجود دارد‌، گفت: سنت بافندگی بسیاری از این فرش‌ها به طور کامل از بین رفته است، بنابراین بودجه‌ای برای هوازی این فرش‌ها لازم است. شست‌وشوی این فرش‌ها یک تیم تخصصی می‌طلبد تا هرچه زودتر به آن‌ها رسیدگی شود، زیرا حدود ۱۵ سال است که این کار برای فرش‌های کاخ گلستان صورت نگرفته است، درحالی‌که بسیاری از فرش‌های این مجموعه از نظر طرح و رنگ کاملا منحصر به فرد هستند.

ژوله اضافه کرد: فرش خراسان با ۵۰ متر طرح و نقش زیبایی که دارد بیش از یکصد سال است دیگر بافته نشده. این طرح که به نام قهر و آشتی مربوط است در دنیا دومی ندارد.

این کارشناس فرش تاکید کرد: به سرعت نیازمند یک گروه کارشناسی برای رسیدگی به این فرش‌ها هستیم.

وی اضافه کرد: از استاد حسین کرمانی، فرش کناره‌ای در موزه‌ کاخ گلستان وجود دارد‌ که در دنیا بی‌همتا است. همچنین از بیجار چهار قطعه فرش یگانه و منحصر به فرد در این موزه نگهداری می‌شود.

ژوله همچنین با بیان این‌که باید هرچه زودتر به این فرش‌ها رسیدگی شود‌، گفت: نباید اجازه دهیم بیدها و سفیدک‌ها در فرش‌ها رشد کنند و باید هرچه زودتر به این موضوع رسیدگی شود، چرا که برخی از این لطمه‌ها را نمی‌توان جبران کرد. یکی از گنجینه‌های قاجار در دنیا همین فرش‌ها هستند که در مخازن کاخ گلستان وجود دارند و تعداد آنها به حدود ۴۰ فرش یگانه می‌رسد و برای به نمایش درآمدن آن‌ها باید تصمیم فوری گرفته شود.