حاجی و مشکلات کشاورزی ازان ، وزوان ، میمه در دفتر قائم مقام وزیر

2015-05-12
392 بازدید

دیروز دوشنبه ۹۴/۲/۲۱ و از ساعت ۷/۳۰ بامداد با پیگیری و هماهنگی آقای حاجی نماینده ی مردم در مجلس شورای اسلامی ، جلسه ای در دفتر آقائی قائم مقام وزیر در امور مجلس با حضور مهندس سجادی معاون آب و خاک وزارت جهاد و فعالانی از کشاورزی بخش میمه و شهرستان برخوار تشکیل شد . […]

IMG_2109

دیروز دوشنبه ۹۴/۲/۲۱ و از ساعت ۷/۳۰ بامداد با پیگیری و هماهنگی آقای حاجی نماینده ی مردم در مجلس شورای اسلامی ، جلسه ای در دفتر آقائی قائم مقام وزیر در امور مجلس با حضور مهندس سجادی معاون آب و خاک وزارت جهاد و فعالانی از کشاورزی بخش میمه و شهرستان برخوار تشکیل شد . در آغاز جلسه ، ، آقایی ، حاجی را از فعالان بخش کشاورزی در مجلس شورای اسلامی دانست و از ایشان تشکر کرد . حاجی نیز طی سخنانی به معرفی اجمالی بخش میمه پرداخت و خاطر نشان کرد که مردم این بخش عمدتا به کشاورزی و تعدادی هم به مشاغل خدماتی اشتغال دارند . در ادامه جلسه مشکلات احصا شده ی کشاورزی میمه ، وزوان و ازان به شرح زیر مطرح گردید :

میمه – از معدود بخش ها و شهرهای کشور که نامش برگرفته از محصولات کشاورزی است و کشاورزی این روزهایش غیراقتصادی و زیان ده گردیده است . بمنظور اصلاح روشهای کشاورزی و استفاده ی بهینه از منابع آب و خاک شرکت گلستان تاسیس گردیده و با سرمایه گذاری مالکین قنوات سه گانه ی میمه بعنوان اعضا ء شرکت ،مقدار قابل توجهی از زمینهای در اختیار را با استفاده از شیوه ی آبیاری نوین زیر کشت درآورده و برای توسعه ی کار نیازمند تجهیز و ایزولاسیون استخر آب مازاد قنوات سه گانه در مجاورت مظهر قناتهاست .

وزوان : آب قنات بزرگ و تاریخی این شهر بدلیل حفر چاههای غیرقانونی بشدت کاهش یافته و قناتی که در گذشته ۲۰۰ هکتار را آبیاری می کرده است در حال حاضر ظرفیت زیر کشت بردن بیش از ۵۰ هکتار را ندارد و نیازمند مساعدتهای در ارتباط با ایزولاسیون استخر نگهداری آب و اسفاده ی از شیوه های آبیاری نوین است .

IMG_2112

ازان : از معدود روستاهای شهرستان و بخش میمه است که مهاجرت ندارد و مردم روستا با اتکا به کشاورزی موجود در این روستا ماندگار شده اند و با کاهش آب قنوات و چاههای کشاورزی و هدر رفت آب با مشکلات عدیده ای مواجه گردیده اند . ایزولاسیون جوی های کشاورزی ، کمک به بهینه سازی استفاده از منابع آب و لای روبی و مرمت قنوات از نیازهای بزرگترین روستای شهرستان شاهین شهر و میمه عنوان گردید .

با طرح مشکلات کشاورزی بخش میمه و شهرستان برخوار مسئولین وزارت جهاد از اعتبارات ملی برای سامانه های آبیاری نوین و اصلاح و مرمت قنوات گفتند و گفتند که ایزولاسیون استخرها و جوی های آب باید از طریق اعتبارات استانی رفع و رجوع گردد. مهندس سجادی معاون آب و خاک وزارت جهاد از افزایش اعتبارات قنوات در سال ۹۴ برای استان اصفهان گفت و بر این موضوع نیز تاکید کرد که در این سالها با سخت ترین سالهای بودجه ای کشور مواجه بوده ایم . وی در عین حال گفت  که اعتبار قنوات بخش میمه را افزایش خواهند داد . معاون آب و خاک وزارت جهاد بر این نکته تاکید کرد که قابل پذیرش نیست که وقتی چاه آب کشاورزی برق دارد شیوه های نوین آبیاری اجرا نگردد وی تاکید کرد که آبیاری نوین مصرف آب را کم می کند و تناژ تولید را بالا می برد . بر اساس این گزارش از شهر وزوان آقایان بیدهندی ، ولی و مصنوعی و از روستای ازان آقایان عبدلی ، صالح ، کریمدوست ، اقدامی و طهری در این جلسه حضور داشتند .

IMG_2114

با اغتنام فرصت حضور در تهران جلسه ای هم بمنظور دید و بازدید سال جدید در دفتر آقای مهندس علیرضا ولی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی وابسته به وزارت جهاد که از مدیران با سابقه و توانمند اجرایی در سطوح بالای مدیریتها بوده اند تشکیل شد . مهندس ولی از زمان حضور در پایانه های استان اصفهان و توفیق خدمت اینجانب در شهرداری ، عنایت قابل توجهی به رفع و رجوع امور مربوط به بخش میمه داشته اند و استقبالشان در پیگیری امور منطقه و شهر وزوان تحسین برانگیز است .