یک پیشنهاد – دو نماز جمعه مستقل در دو شهر

2015-05-09
1391 بازدید

(مسجد الجمعه) “تا پیش از آنکه انصار، روز جمعه را جمعه بنامند، این روز «یوم العروبه» نامیده می‌شد. پیامبر اسلام در راه هجرت به «مدینه النبی» در محله‌ای به نام قبا توقف کرد .پیامبر اسلام که روز دوشنبه وارد محله قبا شده بود، تا روز پنجشنبه با مردم آن قبیله نماز گزارد و همراه آنان، نخستین مسجد اسلام را […]

Masjid_Jum'ah

(مسجد الجمعه)

“تا پیش از آنکه انصار، روز جمعه را جمعه بنامند، این روز «یوم العروبه» نامیده می‌شد. پیامبر اسلام در راه هجرت به «مدینه النبی» در محله‌ای به نام قبا توقف کرد .پیامبر اسلام که روز دوشنبه وارد محله قبا شده بود، تا روز پنجشنبه با مردم آن قبیله نماز گزارد و همراه آنان، نخستین مسجد اسلام را بنا کرد. سپس روز جمعه، به سوی مدینه حرکت کرد و در وادی «رانوناء» همراه مردم مدینه «نخستین نماز جمعه» را، اقامه کرد. از آن پس و تا پایان عمر پیامبر اسلام، نماز جمعه، برنامهٔ هفتگی مسلمانان شد.” (منبع: ویکی پدیا)

tehran

 اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در ۵ مرداد سال ۱۳۵۸ به امامت مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد. و بعد از آن سایر شهرهای ایران نیز دارای نماز جمعه گردید.

meymeh

در میمه نیز  درخواستهای مکرر اهالی در قالب امضای طومار و مراجعه ی حضوری به مسئولان ذیربط در قم و تهران منجر به اقامه ی اولین نماز جمعه در شهر میمه در اسفندماه سال ۱۳۶۰ و به امامت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ ابراهیم رحیمی گردید.

با توجه به مشکل شرعی و فاصله کم بین دو شهر میمه و وزوان امکان برگزاری نماز در شهر وزوان نبود .

“اگر در جایى نماز جمعه برگزار شد نباید در فاصله‏اى کمتر از یک فرسخى آن نماز جمعه دیگرى منعقد شود. پس در این که در هر شهری باید یک نماز جمعه اقامه شود یا بیشتر، از نظر شرع ملاک، مقدار فاصلۀ بین دو نماز جمعه است. بر این اساس؛ اگر با فاصلۀ یک فرسخ دو نماز جمعه اقامه شود، هر دو صحیح است.” (منبع: اسلام پدیا)

اما یک فرسنگ چند کیلومتر است؟

“فَرسَنگ یا فرسخ واحدی برای اندازه‌گیری مسافت و نزدیک به ۶٬۲۴ کیلومتر است.

بر اساس نوشته‌های میر سید علی جناب در کتاب الاصفهان دو نوع فرسنگ وجود دارد:

  1. فرسنگ متداول
  2. فرسنگ شرعی

فرسنگ متداول که در زمان ناصرالدین شاه قاجار بوسیله نجم الدوله مقرر شده است، معادل ۶۰۰۰ ذرع معمولی است و بنابراین هر فرسنگ متداول برابر با ۶۲۴۰ متر است.

فرسنگ شرعی که قدمت بیشتری در ایران دارد، معادل ۵۱۶۰ ذرع معمولی بوده است و با توجه به اینکه هر ذرع معمولی معادل ۱۰۴ سانتیمتر می‌باشد، بنابراین یک فرسنگ شرعی معادل ۵۳۶۶،۴ متر می‌باشد که برای راحتی محاسبه یک فرسنگ شرعی را برابر ۵۴۰۰ متر (پنج کیلومتر و چهارصد متر) می‌دانسته‌اند.” (منبع: ویکی پدیا)

 به درخواست اهالی محترم شهر وزوان و با صلاحدید امام جمعه وقت و به منظور ایجاد وحدت بین مردم دو شهر مقرر گردید که نماز جمعه به صورت نوبتی در شهرهای میمه و وزوان منعقد گردد. هر چند این کار باعث تحکیم وحدت گردید اما باعث شد که اغلب مردم این دو شهر هر دو هفته یک بار توفیق حضور در نماز جمعه را داشته باشند.

gomnam

اما چند سالی است که در شمال شهر میمه حرم مطهر شهدای گمنام احداث گردیده است و چنانچه به عنوان مصلای نماز جمعه در اختیار ستاد نماز جمعه قرار بگیرد. فاصله بین دو مصلای نماز جمعه حدودا ۵۵۰۰ متر خواهد شد و امکان برگزار نماز جمعه در هر دو شهر بصورت مستقل وجود خواهد داشت و نمازگزاران شریف دو شهر با وقفه ی ۱۵ روزه برای کسب توفیق اقامه ی جمعه مواجه نخواهند شد .

مشاهده نقشه در google map

m-v

لذا از امام جمعه محترم و شوراهای اسلامی دو شهر تقاضا مندیم این موضوع را بررسی نموده و در صورت صلاحدید نسبت به اجرایی نمودن این طرح اقدام نمایند.