حجت الاسلام پور مهدی – شاخصه های زندگی خوب و ماندگار – ۲

2015-04-26
197 بازدید

بسم الله الرحمن الرحیم خداوند خطاب به پیغمبر(ص) فرمود:زندگی خوش وماندگار ٬زندگی ای است که چهار ویژگی درآن باشد.در شماره قبلی در رابطه با ویژگی اول یعنی پر رنگ بودن ذکر و یاد خدا مطالبی مطرح شد. در ادامه خداوند خطاب به پیغمبر(ص)فرمود:«یطلب رضای فی لیله و نهار».پیامبر!دومین ویژگی خوب وماندگار ! کسب رضای خداوند […]

poormahdi

بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند خطاب به پیغمبر(ص) فرمود:زندگی خوش وماندگار ٬زندگی ای است که چهار ویژگی درآن باشد.در شماره قبلی در رابطه با ویژگی اول یعنی پر رنگ بودن ذکر و یاد خدا مطالبی مطرح شد.
در ادامه خداوند خطاب به پیغمبر(ص)فرمود:«یطلب رضای فی لیله و نهار».پیامبر!دومین ویژگی خوب وماندگار ! کسب رضای خداوند در شب وروز است.اگر کسی ازخدا راضی بود حزب اللهی واقعی است. آخر سوره مجادله را نگاه کنید !آیه اخرش حزب اللهی را معرفی کرده است:«رضی الله عنهم و رضوا عنه أولئک حزب الله»هر کسی که با قرآن مرتبط باشد حزب اللهی واقعی است. امام سجاد(ع) فرمود:اگر همه عالم بمیرند ولی قرآن با من باشد وحشت نمی کنم. آن چنان صوت قرآن امام سجاد(ع) بلند بود که سقاها وقتی می خواستند سر کار بروند ـــ چون آب آشامیدنی در مدینه نبود ـــ میخ کوب می شدند وصوت قرآن امام سجاد(ع) را گوش می دادند. چه قدر خوب است که از ما شین ها به جای این نوار موسیقی ٬به جای این صداهای زننده و وحشتناک اعصاب خرد کن که افسردگی آور است٬ سی دی و نوار قرآن بگذارند.چه قدر خوب است در موبایل ها ٬در ماشین ها و در خانه ها صدای قرآن خواندن پدران قبل از اذان صبح٬ بعد از نماز صبح بلند شود. این قرآن روی بچه ها اثر می گذارد.
پسر شیخ عباس قمی(ره) می گوید:بعضی از شب ها از صدای هق هق گریه پدرم ما هم از خواب بیدار می شدیم. وقتی سوره یس را می خواند به این آیه شریفه «هذه جهنم التی کنتم توعدون»؛یعنی روز قیامت جهنمی ها را می آورند و می گویند بیا در همان جهنمی که منکرش شدی. ان قدر اشک می ریخت که از خود بی خود می شد؛این تاثیر قرآن است.
ما بین زندگی کردن و زندگی نکردن مخیر نیستیم؛ بلکه ما بین خوب زندگی کردن وبد زندگی کردن اختیار داریم. سعی کنیم که در زندگی سوار زندگی باشیم نگذاریم مشکلات و سختی ها صفت رضا را در ما از بین ببرد.خدا در قرآن می فرماید:بعضی ها خدا پرستیشان سود جویی است:«و من الناس من یعبد الله علی حرف فإن أصابه خیر اطمأن به»اگر حاجتش مستجاب شد٬خدا به او اولاد داد و به آن دعایی که می کرد رسید٬می گوید:خدا خیلی خوب است«وإن أصابته فتنه» اما اگر آزمایشی در زندگی آمد٬«انقلب علی وجهه» به خدا پشت می کند.
بعضی ها که در صحرای محشر می آیند٬پرونده هایشان را به آن ها می دهند٬ نگاه می کنند ثواب روزه٬ نماز٬ زیارت٬ حج٬ و….می بینند یک چیزهایی در پرونده هایشان است که تعجب می کنند٬می گویند خدایا این ها از کجا آمده است؟ ندا می آید: این ها ثواب آن دعاهایی است که مستجاب نشده است. این ها وقتی ثواب ها را می شمارند٬می بینند که خیلی زیاد شد٬می گویند:خدایا!ای کاش همه دعاهایمان مستجاب نمی شد. انسان وظیفه دارد دعا کند. مطمئن باشید که هیچ دعایی را خدا بی پاسخ نمی گذارد.
گاهی ممکن است در قیامت در پرونده انسان باشد«وعسی أن تحبوا شیئا و هو شر لکم»گاهی شما چیزی را دوست دارید ممکن است به صلاح و به نفع شما نباشد.
تا الان دو مورد از موارد چهارگانه ای را که خداوند در رابطه با داشتن یک زندگی خوش و ماندگار بیان فرمود٬ مطرح شد. انشاءالله موارد تکمیلی در شماره بعد بیان می گردد.