حجت الاسلام پور مهدی – شاخصه های زندگی خوب و ماندگار

2015-04-19
72 بازدید

  بسم الله الرحمن الرحیم شخصی خدمت امام باقر(ع) آمد و عرض کرد: من هر چه از خدا خواستم به من داده است٬اولاد خواستم به من داد٬مال خواستم به من داد٬ مکه خواستم بروم رفتم و… نکند این ها با عث سقوط من شود؟ خدا به آدم های بد هم گاهی نعمت زیادی می دهد٬اگر […]

 poormahdi

بسم الله الرحمن الرحیم
شخصی خدمت امام باقر(ع) آمد و عرض کرد: من هر چه از خدا خواستم به من داده است٬اولاد خواستم به من داد٬مال خواستم به من داد٬ مکه خواستم بروم رفتم و… نکند این ها با عث سقوط من شود؟ خدا به آدم های بد هم گاهی نعمت زیادی می دهد٬اگر به کسی فقر می دهد دلیل بر بدی نیست٬اگر ثروت زیاد هم می دهد دلیل بر خوبی نیست؛چون بعضی از مؤمنین فقیرند و بعضی از مؤمنین غنی وکفار هم همینطور . خود خدا در قران می فرماید: بعضی ها وقتی که فقیر می شوند:«فیقول ربی ا‌ٔهانن» می گویند: خدا ما را رها کرده است و وقتی که وضعشان خوب می شود«فیقول ربی ا‌ٔکرمن»می گویند:خدا به ما اکرام کرد. نه اکرام نه عدمش٬ با ثروت و عدم ثروت نیست. به امام باقر(ع)عرض کرد: نکند یک وقت این ها باعث سقوط من شود؟امام فرمودند:حقوق واجبت (خمس و زکات)را پرداخت می کنی؟ شکر گزار خداوند هستی؟ عرض کرد:بله. امام باقر(ع) فرمود:این ها«مما رزقنا هم ینفقون»است این ها لطف خداوند است.
ما دو جور زندگی داریم:یک زندگی مادی که همین زندگی دنیا است٬ اما وقتی که شما می گویید:«اللهم اجعل محیای محیا محمد وال محمد»خدایا! زندگی من را مثل زندگی پیامبر(ص) و آل او قرار بده٬یعنی چه؟ زندگی خوب وماندگار چهار ویژگی دارد.
شبی که رسول خدا(ص) به معراج رفت: خدا به او فرمود:«یا أحمد هل تدری أی عیش أهنی وأی حیاه أبقی» می دانی که چه زندگی ای خوش و ماندگار است؟پیغمبر(ص)عرض کرد:«اللهم لا» خدایا نمی دانم. خداوند فرمود:زندگی خوش وماندگار ٬زندگی ای است که چهار ویژگی در ان باشد. «أما العیش الهنیء فهو الذی لا یفترصاحبه عن ذکری»پیامبر!اولین ویژگی زندگی خوب وماندگار ٬پر رنگ بودن ذکر و یاد من در آن زندگی است. یاد خدا به این معنا است که انسان در زندگی اش خدا را همیشه ناظر و حاضر ببیند. امام حسین(ع) عصر عاشورا با یاد خدا شروع کرد٬در گودی قتلگاه با یاد خدا شهید شد٬ وقتی که به میدان حمله می کردلا حول ولا قوه الا بالله می گفت.
امام حسین(ع) شب عاشورا برای چهار چیز مهلت می خواست٬ فرمود:«یا عباس ارکب بنفسی أنت یا اخی» حسین به قربانت٬بروو به دشمن بگو به ما امشب وقت بدهند٬چرا؟
شب عاشورا فرمود: برای چهار چیز وقت گرفتیم:ا- نماز ۲- قرائت قران ۳- دعا و یاد خدا ۴- استغفار«ندعوه و نستغفره فهو یعلم أنی کنت قد أب الصلاه له و تلاوه کتابه و کثره الدعا و الاستغفار» نماز ٬یاد خدا را در شما تقویت می کند«أقم الصلاه لذکری» نماز دو دسته آثار دارد:۱- آثار سلبی ۲- آثار ایجابی. آثار سلبی اش:«إن الصلاه تنهی عن الفحشاء والمنکر» نماز٬ فحشاء را می برد٬ نماز٬ منکر را می برد. نماز٬ حرص را می برد:«إن الانسان خلق هلوعا» آدم حریص است و در چند ایه بعد می فرماید:«إلا المصلین» مگر آن کسی که اهل نماز باشد.آثار ایجابی اش:«أقم الصلاه لذکری» یاد خدا را در زندگی انسان پر رنگ می کند. نماز باعث می شود که انسان تقرب به خدا پیدا کند. الان یکی از گرفتاری هایی که در جوامع آمار می دهند٬ بیماری افسردگی است. یکی از راه های درمان٬ یاد خداوند در زندگی انسان است. خود خدا در قرآن کریم می فرماید:«و من أعرض عن ذکری فإن له معیشه ضنکا» زندگی اش کلاف سر در گم است٬زندگی اش به هم ریخته است. انشاالله موارد باقیمانده در شماره بعدی مطرح خواهد شد.