گزارشی از این روزهای گلستان میمه

2015-04-13
102 بازدید

شاید تجربه ی مجتمع کشاورزی گلستان میمه ثابت کند که اگر آب باشد ما کشاورزان قابلی هستیم . اساسنامه ی شرکت هم یکی از اهداف شرکت را استفاده ی بهینه از منابع عنوان کرده است . ۳ تا ۴ هکتار از غرس نهال مرحله ی اول کار در گلستان میمه به نهال ” گردو ” […]

IMG_1223

شاید تجربه ی مجتمع کشاورزی گلستان میمه ثابت کند که اگر آب باشد ما کشاورزان قابلی هستیم . اساسنامه ی شرکت هم یکی از اهداف شرکت را استفاده ی بهینه از منابع عنوان کرده است . ۳ تا ۴ هکتار از غرس نهال مرحله ی اول کار در گلستان میمه به نهال ” گردو ” اختصاص یافت و بیش از ۳۵۰ اصله نهال غرس گردید . با اجرای شیوه ی آبیاری موضعی ( قطره ای سابق ) که اجرایش بوسیله ی کارگران ساده هم امکانپذیر است و تخصص ویژه ای نمی خواهد ، آبیاری این حجم کار طی ۴ ساعت و با دو اینچ آب مازاد در نظر گرفته شده انجام شد و گذشته از حفظ منابع آب ، هزینه های دیگری نیز از هزینه های تولید کسر گردید .

IMG_1374

غرس بیش از ۱۱ هکتار نهال گل هم از این قاعده مستثنی نیست . گلهایی که با گرم شدن تدریجی هوا رخ می نمایند و گلستانی را در آینده ی نزدیک نوید می دهند .

IMG_1375

درختان کاج هم بعنوان بادشکن و با تغییر کاربری “کمربند سبز ”  با مشارکت موثر شهرداری در اطراف مجتمع کاشته شده و با شیوه ی آبیاری موضعی مشروب می شود . تعداد قابل توجهی از درختان کاج نیز در خزانه نگهداری و با توسعه ی مجتمع در سال آتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت .

IMG_1366

با توجه به مشاوره با کارشناسان کشاورزی ، در فواصل نهالهای گل و گردو ، کشت محصولات زودبازده که تامین کننده ی هزینه های جاری شرکت باشد توصیه شده است و بهمین منظور در روزهای گذشته در بالغ بر ۶ هکتار از زمین تخصیص یافته به گل محمدی ، بذر هندوانه نیز کشت شده  و امکانات اقامتی جالیز داری در این مجتمع در حال فراهم شدن است . با توجه به اساسنامه ی شرکت و گستره ی ظرفیتهای این تعاونی ، طرح هایی چون زنبورداری ، آبزی پروری ، پرورش دام و طیور و صنایع جانبی کشاورزی نیز در دست مطالعه است و امید است کاربران محترم و کارشناسان حوزه های یاد شده ، نظرات و پیشنهادات خود را از طریق همین سایت باطلاع مسئولان امر برسانند .

IMG_1187
تصویر درختان کاج و سرو ۴ ساله ای را نشان می دهد که بصورت موضعی آبیاری شده و این روزها منظره ی چشم نوازی به مسکن مهر میمه داده اند .