حجت الاسلام پور مهدی – عوامل ناخوشی در زندگی

2015-04-12
135 بازدید

بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق(ع)فرمود:«ثلاث لا یهنأ لصاحبهن عیش»سه چیز زندگی ادم را نا خوش می کند. ۱.«الحقد»؛کینه اولین عاملی است که زندگی را نا خوش می کند .ادم کینه ای با آن کینه ای که دارد زندگی را برای خودش ناخوش می کند و بد بینی وسوءظن می آورد. ۲.«والحسد»؛دومین عاملی که زندگی […]

images (1)

بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق(ع)فرمود:«ثلاث لا یهنأ لصاحبهن عیش»سه چیز زندگی ادم را نا خوش می کند.
۱.«الحقد»؛کینه اولین عاملی است که زندگی را نا خوش می کند .ادم کینه ای با آن کینه ای که دارد زندگی را برای خودش ناخوش می کند و بد بینی وسوءظن می آورد.
۲.«والحسد»؛دومین عاملی که زندگی را نا خوش می کندحسادت است.آدم حسود نا امن است. حسادت بدن را از بین می برد. فرمود:آدم حسود دشمن خود است و دوست دشمنش است.
۳.«وسوءالخلق»آدم بد اخلاق هم خودش عمرش کوتاه می شود و هم اطرافیانش ازار می بینند. آدم بد اخلاق مریض می شود.
چرا کتابه هایی که در مورد رمز موفقیت و رمز زندگی خوش می نویسند این همه طرفدار پیدا می کند٬چرا امروز در جامعه بیماری افسردگی زیاد است؟چرا از هر چند ازدواج در کشور ما یک موردش منجر به طلاق می شود؟چرا بعضی از خانه ها جهنم است؟چرا؟ این ها همه اش در اثر ضعف مسائل اخلاقی است.
امیر المومنین(ع)فرمود:«ولا أغضبتنی»به خدا قسم حضرت زهرا(س) هیچ گاه من را عصبانی نکرد. چرا حضرت صورتش را روی خاک قبر فاطمه می گذاشت٬می فرمود:
«حبیب لیس یعدله حبی وما لسواه فی قلبی نصیب » یعنی هیچ کس جای تو را در قلب من نمی گیرد.
امیر المومنین (ع)بعد از شهادت فاطمه زهرا(س)ازدواج کرد٬به دلیل این که فرزند کوچک داشت. اما هیچ کس جای حضرت زهرا(س) را برایش نگرفت. چرا؟چون به اندازه ای این زندگی خوش بود که حد نداشت. فکر نکنید که خانه انها خیلی بزرگ بود٬غذایشان خیلی عالی بود ٬نه بعضی از شب ها گرسنه می خوابیدند٬یک خانه محقر داشتند٬اما بزرگترین شخصیت ها را تربیت کردند. ثروت گرچه کمک است اما همه جا مشکلات را حل نمی کند.

منبع: برگرفته از سخنرانی های استاد رفیعی