حجت الاسلام پور مهدی – یک آیه ، یک نکته

2015-04-11
49 بازدید

بسم الله الرحمن الرحیم برف را ببینید! اگر تند وشلاقی ببارد٬ نمی نشیند. برف وقتی می نشیند که آرام و نرم ببارد.حرف هم مثل برف است؛اگر به قول قرآن کریم نرم و لیّن باشد بر دل می نشیند و دلنشین خواهد شد. به همین خاطر خداوند به موسی و هارون فرمود:حال که پیش فرعون می […]

poormahdi

بسم الله الرحمن الرحیم
برف را ببینید! اگر تند وشلاقی ببارد٬ نمی نشیند. برف وقتی می نشیند که آرام و نرم ببارد.حرف هم مثل برف است؛اگر به قول قرآن کریم نرم و لیّن باشد بر دل می نشیند و دلنشین خواهد شد. به همین خاطر خداوند به موسی و هارون فرمود:حال که پیش فرعون می روید با او نرم سخن بگویید.
«فَقُولَا لَهُ قَوْلاً لَّیِّناً» طه/۴۴
یعنی اگر تند و خشن بگویید او بر نمی تابد٬ و بر دل سنگ او نخواهد نشست. کلام و سخن حافظ چرا بر دل ها می نشیند ٬ چون نرم است٬ مثل مخمل و حریر. ببین وقتی که می خواهد بگوید با هرکس ننشین چه لطیف و چه نرم می گوید:
«نازنینی چو تو پاکیزه دل و پاک نهاد
بهتر آن است که با مردم بد ننشینی»
قال علی(ع):إنَّ أحْسنَ ما یَأّلَفُ بهِ النّاسُ قلوبَ أوِدّائهِم٬ ونَفَوا بِه الضَّغْنَ عن قُلوبِ أعْدائهِم : . حُسنُ البِشرِ عند لِقائِهِم٬والتَّفَقّدُ فی غَیبتِهم٬ والبَشاشهُ بِهم عند حُضورِهِم
امام علی(ع):بهترین وسیله ای که مردم باآن دل های دوستان خود را از دل های دشمنان می زدایند . خوشرویی در هنگام برخورد با آنان است و جویای احوال آنان شدن در غیابشان . و گشاده رویی با آنان در حضورشان.