حجت الاسلام پور مهدی – عوامل خوشبختی در زندگی

2015-03-23
125 بازدید

{با عرض سلام وتبریک به مناسبت سال نو و نیز عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) } در تربیت دینی و رشد فرهنگی در سطح عموم ٬نهاد خانواده جایگاه خاص و برجسته ای دارد. خانواده اولین و زیربنای بنیادی و اساسی جامعه در ابعاد مختلف است. با توجه به جایگاه خاص خانواده […]

poormahdi

{با عرض سلام وتبریک به مناسبت سال نو و نیز عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) }

در تربیت دینی و رشد فرهنگی در سطح عموم ٬نهاد خانواده جایگاه خاص و برجسته ای دارد. خانواده اولین و زیربنای بنیادی و اساسی جامعه در ابعاد مختلف است. با توجه به جایگاه خاص خانواده در جامعه باید تمام نیازهای آنها را به بهترین نحو بازشناسی و تامین کرد.
خداوند متعال می فرماید:«یا ایها الذین امنوا اتقوالله و کونوا مع الصادقین»زندگی انسان با یک چیزهایی خوش می شود. امام صادق(ع) فرمود: پنج چیز است که اگر در زندگی انسان نباشد زندگی ناقص است.
۱.«الصحه» سلامتی ؛ اولین مورد که زندگی با آن خوش می شود سلامتی است. شخصی زمان پیامبر(ص)مسجد آمده بود که نماز بخواند ٬پیامبر(ص)راجع به قیامت و عذاب صحبت می کرد. این شخص خیلی ترسید ٬ بعد ازآنکه نمازش تمام شد ٬دستهایش را بلند کرد وگفت:خدایا من طاقت عذاب واتش را ندارم٬تقاضا می کنم هر خلافی که کردم و هر گناهی که انجام دادم٬ نگذار کار من به برزخ و قبر بکشد٬ در همین دنیا هر بلایی می خواهی سر من بیاوری بیاور٬مریضی می خواهی بدهی ٬فقر می خواهی بدهی٬ گرفتاری می خواهی بدهی بده.به خانه آمد مریض شد و به بستر افتاد٬ پیغمبر(ص) به ملاقاتش آمد٬فرمود:تو که خوب بودی٬ دیروز مسجد بودی٬چه شد که مریض شدی؟عرض کرد:یا رسول الله !خودم دعا کردم واز خدا خواستم گناهانم را در همین دنیا با مریضی و سختی ببخشد تا کار به قیامت نکشد٬حضرت فرمود:بد کاری کردی٬ چرا این چنین دعا کردی؟ مگر نعوذبالله خدا بخیل است که تو گفتی آنجا من را عذاب نکن و به جایش در دنیا مریضم کن. می بایست در دعا به پیروی از قران بگویی:«ربنا اتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه و قنا عذاب النار»انگاه پیامبر(ص) برای او دعا کرد و او از بیماری نجات یافت.
قران کریم دستور می دهد که بگو خدایا! من طاقت عذاب ندارم و طاقت فشار قبر ندارم٬گناهانم را ببخش«ربنا لا تؤاخذنا ان نسینا» ما یک چیزهایی را فراموش کردیم ما را مؤاخذه نکن «اواخطأنا»اگر خطا کردیم«ربنا و لا تحمل علینا اصرا»بار سنگین روی گردنمان نگذار «ربنا و لا تحملنا ما لا طاقه لنا به»چیزی که ما طاقتش را نداریم مثل مریضی٬ سختی٬ فقر و گرفتاری به ما نده٬«واعف عنا»ببخش٬ «واغفر لنا»نادیده بگیر٬«و ارحمنا»به ما رحم کن.
۲.«والغنی»؛دومین مورد که زندگی با آن خوش است ثروت است.پیامبر(ص) فرمود:«کاد الفقر أن یکون کفرا»فقر به کفر نزدیک است؛ لذا انسان یکی از دعاهایش می تواند دعای طلب ثروت باشد؛منتها اسیر مال نشود و حلال و حرام را با هم نیامیزد.
۳.«والانیس الموافق»؛سومین مورد که زندگی با آن خوش است همسر صالح است. در تاریخ زن های زیادی داریم که مردهایشان را به جبهه و جنگ فرستادند. زهیر٬ خانمش او را به کربلا فرستاد. وهب٬ جوان مسیحی ٬مادر و خانمش باعث شدند که به کربلا بیاید٬مسلمان شد هم خودش و هم زنش شهید شدند. زنش جزو شهدای کربلاست.شخصیت های برگزیده تاریخ٬ همیشه نقش یک زن فعال کنارشان بوده است.سه زن باعث شدند که موسی حفظ شودتا رسالتش را انجام دهد. خدا خواست از طریق این سه زن حفظ شود. مادرش او را در صندوق گذاشت و به دریا انداخت٬خواهرش گفت:برایش دایه بیاورید که مادرش را آوردند و زن فرعون مانع قتلش شد.«والأنیس الموافق» یک مصداقش فرزند صالح است.
۴.«ولأمن»؛چهارمین مورد که زندگی با آن خوش است آزادی است.شما بهترین غذا را برای یک پرنده بگذار٬ اما در قفس باشد ناراحت است.
۵.«والقناعه»؛پنجمین مورد که زندگی با آن خوش می شود٬ قناعت در زندگی است.
امام صادق(ع)فرمود:این پنج چیز:صحت٬ مال٬ همسرخوب٬قناعت وامنیت اگر نباشد زندگی آدم از هم می پاشد.

منبع:برگرفته از سخنرانی های استادرفیعی