علی اسماعیلی – بد اخلاقی ملوک جامعه

2015-03-17
77 بازدید

  ما چه بخواهیم و چه نخواهیم دچار بحران اخلاق هستیم .و چه بدتر که گاه میبینیم بداخلاقیها از سوی طیفی صورت میگیرد که به تعبیر امام علی(ع) ملوک جامعه هستند و الناس علی دین ملوکهم.تعریف ما از انقلابی بودن و حزب اللهی بودن اشتباه است.مومن، با اخلاق تعریف می شود. مگر نبود پیامبر (ص) […]

 ۴۹۵۱۹۶۱۴۱۴۴۴۶۰۳۵۴۲۶۳

ما چه بخواهیم و چه نخواهیم دچار بحران اخلاق هستیم .و چه بدتر که گاه میبینیم بداخلاقیها از سوی طیفی صورت میگیرد که به تعبیر امام علی(ع) ملوک جامعه هستند و الناس علی دین ملوکهم.تعریف ما از انقلابی بودن و حزب اللهی بودن اشتباه است.مومن، با اخلاق تعریف می شود. مگر نبود پیامبر (ص) که فرمودند به طول رکوع و سجده و روزه مردمان نگاه نکنید بلکه به صداقت در رفتار و گفتار و ادب و آدابشان نگاه کنید.ما نیاز داریم تا سیره اخلاقی پیامبر (ص)و اهل بیت را در همه زمینه ها بشناسیم.امام خمینی فرمودند بخش عمده احکام و آیات اسلام درباره سیاست و حکومت است اما به تعبیر شهید مدرس سیاستی که عین دیانت باشد که دین سفارش اصلی و مبناییش به اخلاق است.
امام صادق (ع) فرمودند که کونو لنا زینا. برای ما زینت باشید و حال باید فهمید این زینت بودن چه معنا و مفهومی دارد.گاه احساس میکنم ما در فهم برخی مسائل اولیه هم دچار مشکل شده ایم.زرنگی و قدرت به این نیست که من سینه ام را سپر کنم . صدام کلفت بشه و داد بزنم تا طرف مقابل حرفش رو نزنه .اقتدار به اینه که من با اطمینان به اندوخته های علمی و معرفتی که دارم حرف مخالف یا منتقدم را بشنوم و با منطق و استدلال پاسخ بدهم .اگر قرار بود با پاره آجر جواب بدیم که چه نیازی بود خدا به ما عقل بده . دست که داشتیم سنگ هم که روی زمین فراوون هست.اما امام رئوف و امام رضای عزیز(ع)در آن جلسه مناظره معروف به شیعیان و پیروانشان یاد دادند که در مقابل مخالف و منتقد چگونه باید عمل کرد.مگر نبود ملاقات معاویه و عمروعاص با امام علی(ع) در یکی از شبهای جنگ صفین که بعد با تعجب مالک اشتر روبرو شد و امام تحلیل زیبایی از اخلاق و مروت مطرح کردند .(عذرخواهی می کنم که این اصطلاح را به کار می برم) اما نوع حرکت امام حسین (ع)و اصحابشان و مخصوصا حرکت مسلم در خانه هانی نشان داد که سیاست بی پدر و مادر و به تعبیر عامیانه ( پدر سوخته ) نیست.اهل بیت اهل مدارا و تحمل بودند نه اهل تحمیل و ناجوانمردی.در جنگ صفین عده ای از اصحاب امام علی در صف مقدم شروع کردند به اهل شام و معاویه دشنام بدهند که امام ایشان را از این کار منع کرده و آنها را به اخلاق در جنگ توصیه کردند. فقط که ظاهر و اسم مهم نیست که من ظاهرم مذهبی و حزب اللهی و… باشه اما در عمل و رفتار مخالف مذهب و رنگ خدا عمل کنم.در مفهوم تقوا ، دنیایی از معانی نهفته است که ما از آن غافلیم .
در مورد نگارش مکتوب هم موافقم.حرف و گفتار معمولا احساسی و فی البداهه است و اغلب غیر مستند. اما در نگارش مکتوب، فرد مطالعه می کند . با دقت و حوصله می نویسد و ویرایش می کند .من هر چند مخالف نامه نگاریهای رجال سیاسی به یکدیگر هستم چون بیش از این که عامل تنویر اذهان باشد عامل تشویش اذهان است . اما باید به تعبیر رهبر انقلاب برای کرسیهای آزاد اندیشی در جامعه فرهنگ سازی کرد.منی که ادعا می کنم پیرو ولایت هستم باید زمینه را برای این سفارش رهبری فراهم کنم . و مطمئن هستم با پاره آجر و صدای بلند و فریاد و عربده این امر محقق نمی شود.
نماز جمعه مهم ترین مرکز فرهنگ سازی و نشر معارف اسلامی به شکل درست در اسلام است . به تعبیری پیامبر با این ابتکار یک سازمان تبلیغات اسلامی فعال و کارآمد ایجاد نمود . نماز جمعه باید مرکز نشر معرفت و بصیرت باشد . محل نشر بصیرت سیاسی و نه سیاسی کاری.
امیدوارم در این ایام سال همه ما به صورت واقعی از خدا بخواهیم و همت کنیم که در خودمان تحول حال ایجاد کنیم که بنای آن در اخلاق و حیا و ادب است.
خودمان را اصلاح کنیم جامعه درست می شود