کامنت ها – بازار روز و مصالح کسبه ، معادله ی پیچیده ای نیست

2015-03-09
511 بازدید

معادله ی پیچیده ای نیست! در میمه آنقدر پیچیده شده. کاسبان شهر هزینه های اضافی مثل آب و برق و تلفن و عوارض و کرایه مغازه و … را عامل گرانتر بودن اجناس با بازار روز می دانند. در صورتیکه در همه شهر های دنیا این هزینه ها هست چه بسا بیشتر از میمه ولی […]

images (1)

معادله ی پیچیده ای نیست! در میمه آنقدر پیچیده شده. کاسبان شهر هزینه های اضافی مثل آب و برق و تلفن و عوارض و کرایه مغازه و … را عامل گرانتر بودن اجناس با بازار روز می دانند. در صورتیکه در همه شهر های دنیا این هزینه ها هست چه بسا بیشتر از میمه ولی به دلیل وجود بازار روز کسی ورشکست نشده. از طرفی به جمعیت کم میمه اشاره می کنند که این جمعیت کشش این را ندارد که هم کسبه شهر را ساپورت کند و هم بازار روز را ولی می بینیم که شهر ها و روستاهایی با جمعیتی در حدود میمه و یا کمتر از آن هم بازار روز دارند و باز هم کسی نه اعتراضی دارد و نه طوماری پر می کند.
بعضی از کسبه هم می گویند ما عوارض می پردازیم چرا یک غیر بومی بدون پرداخت عوارض بیاید و به کسب بپردازد؟! در جواب آندسته از دوستان هم باید گفت که کدام یک از کسبه میمه سالیانه ۷۰۰ هزار تومان عوارض می پردازد؟ تقریبا هیچ کدام! ولی از فروشندگان بازار روز بصورت هفتگی مبلغی (بدون دعوا و خواهش و تمنا!) دریافت می شود که جمع سالیانه آن برای یک فروشنده ۷۰۰ هزار تومان می شود!
بعضی از دوستان هم به کیفیت کم بعضی از اجناس و یا غیر بهداشتی بودن و … اشاره می کنند که در این مورد هم باید گفت اصولا شما از پاساژ های پر زرق و برق بالا شهر تهران هم خرید کنی و حواست نباشد کلاه سرت می رود! بازار روز که جای خود دارد. جنس خوب هم در بازار روز دیده می شود و هم در مغازه و جنس بد هم همینطور!پس خریدار خودش باید موقع خرید دقت کند.
از تمامی این حرف ها گذشته هیچ کس از داشتن رقیب مخصوصا در شغل خوشش نمی آید! اما وجود این رقیب باعث می شود که رقابت در بازار بوجود آید و تکاپویی برای فروش بیشتر انجام شود. دیگر آن زمان گذشته است که فروشنده در مغازه اش بست بنشیند و مشتری بیاید و فروشنده جنسش را بفروشد!
بنده به سوپرمارکتی در اصفهان رفتم و دیدم اتیکت زده تن ماهی=۳۵۰۰ تومان در صورتیکه تن خوب با قیمتی بیش از ۵۰۰۰ تومان قیمت دارد! با خودم گفتم شاید از لحاظ کیفیت تن ماهی خوبی نیست نگاه کردم و دیدم هم از لحاظ مارک و هم از لحاظ وزن تن ماهی مرغوبی است. از فروشنده سوال کردم و جواب داد فلان شرکت اعلام کرده هرکس از تا فلان تاریخ مقدار معینی تن بخرد درصد خوبی تخفیف می گیرد. فروشنده هم همان مبلغ ارائه شده از سوی کارخانه را بدون اضافه کردن سود اضافی به فروش گذاشته تا مشتری های بیشتری را جذب کند و سود خود را از بفیه اجناسی که مشتری همراه تن می خرد کسب کند. از این دسته حرکات در میمه نمی بینیم یا کم می بینیم!
تبلیغ فروشگاه، ارائه تخفیف های مختلف، تنوع اجناس، برخورد خوب با مشتری و … که در تمامی فروشگاه های شهر های دیگر دیده می شود اما در میمه کمتر شاهد آن هستیم می تواند راهکاری برای جذب مشتری باشد. بهرحال قیمت اجناس در میمه در مقایسه با شهر هایی مقل کاشان، گلپایگان و … ۱۵ الی ۲۰ درصد بیشتر است در صورتیکه فاصله ما تا اصفهان کمتر ازفاصله شهر های مذکور است!
بهر حال ارزوی برکت کسب برای همه کسبه البته همراه با چاشنی انصاف را دارم