پروژه خیابان ولی عصر میمه و مقایسه آن با خط راه آهن سریع السیر اصفهان به تهران نیمه دوم تعطیلات نوروز سال جاری بود که به میمه رفته بودم ، با تماس تلفنی یکی از اعضای شورای شهر میمه به شهرداری دعوت شدم، در بدو ورود به اتاق آقای مهندس صدرالدین کرمی شهردار دوست داشتنی […]
پروژه خیابان ولی عصر میمه و مقایسه آن با خط راه آهن سریع السیر اصفهان به تهران
نیمه دوم تعطیلات نوروز سال جاری بود که به میمه رفته بودم ، با تماس تلفنی یکی از اعضای شورای شهر میمه به شهرداری دعوت شدم، در بدو ورود به اتاق آقای مهندس صدرالدین کرمی شهردار دوست داشتنی میمه متوجه شدم که تمامی اعضای شورای شهر میمه نیز در دفتر شهردار حضور دارند.آقایان مقصودی ، اسد ، جمالی ، اسفندی و محمدیان همگی حاضر بودند.از این که در نیمه دوم تعطیلات نوروزی که اکثر اداره جات کشور تق و لق بوده و نیمی از کارمندان نیز در مرخصی به سر میبرند ، این عزیزان بر سر کار خود حاضر بوده ، از شانس مردمی است که به این افراد رای داده اند. بعد از سلام و علیک معمول و تبریکات سال جدید ، صحبت به احداث خیابان ولی عصر میمه رسید.از آنجایی که در طرح این خیابان تکه زمینی داشتیم ، تا اندازه ای در جزییات کار قرار داشتم .ابتدا آقای مهندس کرمی شرح مختصری از خیابان را بیان کرده و سپس آقای جمالی در ارتباط با نحوه آزاد سازی زمینهایی که در این طرح قرار داشتند ، توضیحاتی دادند.
زمینی که مربوط به خانواده ما بود و در مسیر احداث این خیابان قرار داشت در مالکیت مادرم بود که بعد از صحبتهای شهردار و اعضای شورای شهر ،به منزل رفته و به اتفاق مادرم و آوردن سند مالکیت ملک فوق در عرض کمتر از دو ساعت توافق حاصل و متن آن مکتوب و به امضای طرفین رسید.در خلال صحبتهایی که انجام شد ، نظر شهردار میمه و شورای شهر بر این بود که تا آخر سال جاری این خیابان که اکنون در حد طرح و روی کاغذ میباشد ، به بهره برداری برسد.سخنی که در طول این سالها بسیار شنیده ایم و کمتر طرحی را سراغ داریم که در موعد قانونی خود به اتمام برسد.شاهد این مدعا خبرهایی است که هر روزه در جراید و سایت های مختلف میخوانیم ، که بعد از چندین نوبت تعویق افتادن پروژه های مختلف در حوزه های گوناگون هنوز به بهره برداری نرسیده و هر از چندی وعده دیگری داده میشود.نمونه آن افتتاح استخر باران در میمه ، افتتاح ورزشگاه نقش جهان در استان اصفهان که چندین سال است در حد حرف باقی مانده است .
چندین سال است که هر از چندی خبری از رسانه های مختلف پخش میشود که قطار سریع السیر اصفهان به تهران در آخر فلان سال به بهره برداری میرسد .آخر فلان سال فرا میرسد و میبینیم که هیچ گونه پیشرفتی حاصل نشده و اصلا هیچ حرکتی انجام نگرفته است .این نوع وعده و وعید دادن ها به نوعی عادت شده و همه نیز با آن آشنایی کامل داریم .هر گاه یکی از وزرا و یا مدیران سطح بالای کشور به منطقه مسافرت میکند ، در جواب سوال خبرنگاران که پروژه قطار چه زمانی به بهره برداری میرسد ؟ وزیر و یا مدیر سطح بالا نیز که میخواهد از قافله عقب نیفتد ، تاریخی حدسی و فرضی را برای افتتاح این طرح بزرگ ملی بیان میکند.فردای آن روز تیتر یک رسانه ها چنین است : قطار سریع السیر اصفهان به تهران فلان زمان به بهره برداری میرسد ، فلان تاریخ و زمان هم از راه میرسد و هیچ خبری از راه اندازی و بهره برداری در میان نیست .هر کدام از نمایندگان مجلس که شهرهایشان در مسیر این خط راه آهن قرار دارد ، در مواجهه با مردم حوزه انتخابیه خود ، خبرهای خوبی را به مردم میدهند .به طور مثال نماینده دلیجان به مردم حوزه انتخابیه خودش میگوید : تا فلان تاریخ این طرح راه اندازی شده و در دلیجان هم ایستگاه داریم ، همان کار را نماینده مردم قم انجام میدهد ، همان کار را نماینده شهر ما برای مردم ما و مردم شاهین شهر انجام میدهد ، به مردم میمه میگویند که در میمه نیز ایستگاه داریم ، به مردم شاهین شهر نیز چنین وعده و وعیدی را میدهند ، شاید به اهالی مورچه خورت نیز چنین بشارتی را بدهند .در صورتی که در این سالیان متمادی از این دست اخبار و وعده و وعیدها بسیار شنیده ایم و هیچ کدام نیز جامه عمل نپوشیده اند.
اگر پروژه خیابان ولی عصر میمه در عرض کمتر از یک سال از روی کاغذ به بهره برداری رسیده و آماده میشود ، چرا نباید قطار سریع السیر اصفهان به تهران بعد از چند سال اجرایی نگردد. اگر بحث کمبود بودجه و اعتبار در میان باشد ، همان گونه که این طرح ملی با چنین کمبودهایی روبرو میباشد ، شهرداری میمه نیز به همان نسبت در مضیقه است و از سوی شهر مجاور نیز کارشکنی میشود .اگر به اعتبارات و ارز نیازمند است ، چرا مدیران و وزرا و وکلایی که اشراف کامل به این گونه کاستی ها و کمبودها دارند ، با وعده های الکی مردم را دلخوش میکنند .همه ما که در این کشور زندگی میکنیم ، کم و بیش در جریان کمبودها و کاستی ها و تحریم های بین المللی هستیم ، همه به کاهش قیمت نفت واقف هستیم ، تا اندازه ای در جریان مذاکرات چند به علاوه چند هستیم و در کل مشکلات کشور را با گوشت و پوست و استخوان خود لمس میکنیم ، آیا بهتر نیست که مسئولین نیز با مردم خود که ولی نعمت آنها هستند ، رو راست بوده و از دادن وعده های تبلیغی که مختص دوران انتخابات است خودداری کنند .چه بهتر که وزیر راه و مسکن و شهر سازی در یک مصاحبه واقعیت را برای مردم شهرداده و بگوید : به دلایل و مشکلاتی که همه در جریان آن هستید و تا اندازه ای از کم و کیف آن آگاهی دارید ، مشخص نیست که چه زمانی این طرح ملی به بهره برداری میرسد ، اما ما سعی خواهیم کرد که هر چه زودتر وعده های خود را عملیاتی نماییم .با این شیوه خبر رسانی مردم بهتر کنار می آیند تا این که با وعده های توخالی و پوچ سرگرم شوند.چه بهتر که وزیر راه از شورای شهر میمه دعوت نموده و عنان کار را از پیمانکاران قبلی گرفته و به این عزیزان تحویل نماید تا معنی کار کردن را به خوبی بفهمد ، و ببیند که پروژه خیابان ولی عصر میمه که مشکلاتش کمتر از پروژه قطار سریع السیر نبود در عرض مدت کمتر از یک سال به بهره برداری رسید .تا مطلبی دیگر ایام به کامتان باد .شاد زی مهر افزون خدانگهدار
.بنازم به همت و پشتکار شهردار و شورای شهر خدا قوت
هیچوقت این جمله ای که تو برگه تبلیغ رضا اسد بودو یادم نمیره.«مردم قدر خدمت صادقانه را میدانند»واقعنا هم همینه.انشالا موفق باشند
حال بگو ببینم راه اهن سریع وسیر در میمه ایستگاه دارد یانه اگر نداشته باشد حتما باید خودر در میمه پرتاپ کنیم بیرون واگر بخواهیم سوار شویم دیگر چطور خود را بداخل قطار پرتاب کنیم حتما یک دستگاهی باید مثل موشک خود را پرتاپ کنیم
شبا تونمک بخاب بلکم یکم بشه تحملت کرد….
بعد از بازی های نه چندان خوب تیم پرسپولیس در لیگ برتر ،اکنون تیم پرسپولیس در لیگ باشگاههای آسیا توانسته در دو مسابقه برابر تیمهای لخویای قطر و بنیادکار ازبکستان ، عملکرد مثبتی از خود نشان بدهد.گرچه بازی تیم در مقابل لخویا بهتر بود اما بازیکنان تیم پرسپولیس با برنامه از پیش تعیین شده توانستند در مقابل بنیادکار هم پیروز شوند .اینک تیم پرسپولیس با اندوخته شش امتیاز و با روحیه بهتر در مقابل النصر عربستان حاضر خواهد شد .دو مین برد تیم پرطرفدار پرسپولیس را به کلیه طرفداران این تیم مردمی تبریک گفته و آرزوی موفقیت در ادامه بازیها را دارم .امیدوارم دیگر نمایندگان فوتبال کشورمان نیز در بازی های پیش رو پیروز شوند تا بتوانیم امسال گام محکمی را در قهرمانی باشگاههای آسیا برداریم .
جناب اقای ایراندوست به نظر شما قطار سریع السیر که مسافت تهران به اصفهان را باید ۳ ساعته طی کند می تواند بغیر از شهر قم ایستگاه بین راهی دیگری داشته باشد//انوقت که دیگر سریع السیر نیست//ایا موضوع ایستگاه میمه سر کار گذاشتن افراد یک شهر برای کارهای سیاسی نیست؟؟؟؟؟
تبریک میگم برد پرسپولیس رو به همه ی هواداراش مخصوصا آقای مقصودی!
آقای ایراندوست
سلام
مطالب شما را ضمن اینکه بعنوان نویسنده خاطرات احترام خاصی قائل هستم و امیدوارم قلمتان همیشه سبز باشد ولی بابت نیش و کنایه شما به شهر همجوار به شدت گله مندم . فردای قیامت پاسخگوی این موارد خواهید بود من تا قیامت با شما مناظره ای نخواهم داشت چون بارها و بارها با ملاطفت و دوستی شما را خطاب قرار دادم که اینگونه نباشید بیائید بخاطر خودمان ، پیام شهدامان و اینقدر همدیگه رو نرنجونیم
برای آخرین بار وعده من و شما قیامت .
خدا نگهدار
جناب از شهر وزوان سلام : اصلا متوجه منظورتان نشدم ، چه نیش و کنایه ای در این مطلب به شما زده شده که من را به روز قیامت حواله میدهید ، این نوع انتقاد کردن با اسامی : همشهری ، یک دوست ، از میمه ، از وزوان تقریبا دیگر مد شده و هر کس دوست دارد در تاریکی تیری را به سویی پرتاب نماید.پیام شهدا چه ربطی به این موضوع دارد ؟ چرا در برخی جاها که کم می آورید از شهدا مایه میگذارید ؟ کاش با اسم واقعی خود و روشن تر مطلبتان را بیان میکردید.من که سردرنیاوردم .باز هم از شما متشکرم.
خبرگزاری تسنیم
سرویس: سایر رسانه ها ، تاریخ: ۱۲/اسفند/۱۳۹۳ – ۰۹:۴۲ ، شناسه خبر: ۶۷۳۲۰۷
کلنگزنی پروژه با پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۷ درصد
خبرگزاری تسنیم: در حالی چهارشنبه گذشته کلنگ راهآهن سریعالسیر تهران-قم-اصفهان به زمین زده شد که در سالهای اخیر مسئولان و دستاندرکاران آمارهای متعددی در رابطه با پیشرفت فیزیکی بخشهایی از این پروژه ارائه کردهاند.
به گزارش گروه رسانههای خبرگزاری تسنیم، در روزهای اخیر بحث تورم صفر درصدی بهمنماه موضوعی بوده که کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی به آن واکنش های متعددی نشان دادهاند. برخی این دستاورد دولت تدبیر و امید را به سود اقتصاد ارزیابی کرده و برخی دیگر معتقدند برای داشتن یک اقتصاد پویا تورم ۴ تا ۵ درصدی امری ضروری است.
در میان هیاهوی موجود در رابطه با تورم که از مردادماه سال گذشته به این سو مباحث مربوط به آن شدت گرفته، اتفاقات دیگری در کشور روی داده که به اندازه تورم صفر درصدی بهمنماه قابل تامل هستند.
آغاز عملیات اجرایی راه آهن سریعالسیر تهران-قم-اصفهان بدون شک یکی از همین اتفاقات است که چهارشنبه گذشته با حضور مقامات کلنگ آن به زمین زده شد. نکته قابل تامل این پروژه به مانور گستردهای هفتههای اخیر در رابطه به کلنگزنی راهآهن مذکور برمیگردد، پروژهای که به گواه اخبار منتشر شده زیرمجموعههای وزارت راه و شهرسازی عملیات اجرایی آن سالها پیش و در دولت اول احمدینژاد آغاز شده است.
در شش سال اخیر مسئولان و دستاندرکاران اظهارات متعددی در رابطه با پروژه مذکور داشتهاند که در ادامه برخی از آنها آمده است؛
*بهرهبرداری از قطار سریعالسیر اصفهان-تهران تا پایان سال ۸۹
وزیر وقت راه و ترابری بهمن ماه سال ۸۷ زمان بهرهبرداری از قطار سریع السیر اصفهان – تهران را پایان سال ۸۹ اعلام کرده و گفته بود: بهرهبرداری از پروژه قطار سریع السیر اصفهان – تهران یکی از اهداف دولت است.
حمید بهبهانی با بیان اینکه پیشرفت کارهای اجرایی این پروژه رضایت بخش است، اظهار کرد: سال ۸۸ بودجهای بیش از ۴۰ میلیارد تومان برای این امر اختصاص یافته است. در اولین فرصتی که بودجه اضافی ناشی از سوخت یا تفاوت فروش نفت را به دست آوریم قطعاً در این پروژه سرمایه گذاری خواهیم کرد.
۷ آبان سال ۸۹ یعنی حدود چهار سال و سه ماه پیش مدیرکل منطقه سه از کمبود ۵۵ درصدی اعتبار راه آهن سریع السیر قم- اصفهان خبر داده و گفته بود: اعتبار پروژه راه آهن سریع السیر قم-اصفهان در سال جاری ۶۰ میلیارد تومان بوده که تا به حال تنها ۴۵ درصد آن تامین شده است و با ۵۵ درصد کمبود بودجه مواجه ایم.
محمدرضا کدخدازاده افزود: برای نخستین بار است که در کشور خط آهن قطار سریع السیر با سرعتی بالای ۳۰۰ کیلومتر در ساعت احداث می شود، به همین دلیل این طرح نیازمند انجام مطالعات گسترده ای بوده است. این مطالعات از سال ۸۵ تا ۸۷ در حال انجام بود که با اضافه شدن یک مشاور فرانسوی به تیم مطالعاتی روند کار سرعت بیشتری گرفت.
وی با بیان اینکه طول این خطآهن ۲۴۰ کیلومتر است که در قالب دو قطعه ۹۰ و ۱۴۰ کیلومتری در حال احداث است. اظهار کرد: به طور کلی این خط آهن بخشی از پروژه راه آهن سریع السیر تهران-اصفهان است که در حاضر بخش قم-اصفهان آن در دست ساخت قرار گرفته است .
*پیشرفت فیزیکی ۷۴ درصدی
کمتر از یکسال بعد یعنی ۲۶ شهریور ماه سال ۹۰ این بار نوبت به معاون وقت وزیر راه و شهرسازی رسید تا خبر از اتمام زیرسازی راهآهن سریعالسیر قم-اصفهان بدهد.
احمد صادقی با بیان اینکه عملیات زیرسازی راه آهن سریع السیر قم-اصفهان که تاکنون ۷۴ درصد پیشرفت فیریکی داشته است در نیمه اول سال آینده به اتمام می رسد، گفته بود: این برای نخستین بار است که در کشور خط آهن قطار سریع السیر با سرعتی بالای ۳۰۰ کیلومتر در ساعت احداث میشود. طول این خط آهن ۲۴۰ کیلومتر است که تاکنون قطعه اول آن به طول ۹۰.۵ کیلومتر حدود ۵۹ درصد و قطعه دوم آن به طول ۱۴۲ کیلومتر حدود ۸۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی این پروژه را بخشی از طرح کلی راهآهن سریعالسیر تهران-اصفهان عنوان کرد و اظهار داشت: تاکنون یک هزار میلیارد ریال در زیرسازی این پروژه هزینه شده است که این رقم معادل ۱۰ درصد کل هزینه تکمیل این پروژه است.
مدیرعامل وقت شرکت ساخت و توسعه ادامه داد: با روسازی، تجهیز، بهره برداری از قطار سریع السیر قم –اصفهان به کنسرسیومی متشکل از شرکت های ایرانی و خارجی واگذار شده و تکمیل عملیات این پروژه در بخش روسازی ، تامین تجهیزات و بهره برداری در مدت سه سال انجام خواهد شد.
صادقی هزینه اصلی پروژه قطار سریع السیر قم- اصفهان را در بخش خرید قطارها دانست و افزود: برای ریل گذاری، روسازی، سیگنالینگ و احداث ایستگاه های راه آهن از اصفهان تا تهران در مجموع بایست رقمی بالغ بر ۸.۴ میلیارد یورو هزینه شود. تمام هزینه مورد نیاز در این بخش به صورت ‘بی.او.تی’ توسط این کنسرسیوم تامین شده است و سرمایه صرف شده و سود آن طی مدت زمان ۸۳ سال بهره برداری از قطار سریع السیر قم –اصفهان جبران خواهد شد.
۲۴ آذرماه سال گذشته نیز معاون تازه وارد وزیر راه و شهرسازی از راهآهن مذکور بازدید کرد. علی نورزاد مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل گفته بود: هدف اصلی از اجرای این طرح اتصال تهران از شهر قم به اصفهان است که برای تردد قطارهای مسافربری با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت احداث خواهد شد و هماکنون حدفاصل قم- اصفهان این پروژه در حال اجراست.
بر اساس خبری که روابط عمومی شرکت ساخت در آن زمان منتشر کرده در حاشیه این بازدید، علی نورزاد با برگزاری نشست کارگاهی در قطعات ۱ و ۲، در جریان مشکلات و مسایل پروژه قرار گرفت.
عملیات اجرایی خط آهن سریعالسیر قم- اصفهان به طول ۲۴۰ کیلومتر از ابتدای سال ۱۳۸۶ آغاز شده و در بخش زیرسازی ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. مسیر راهآهن از شهرهای قم، نیزار، دلیجان، قرقچی، میمه، مورچه خورت گذشته و به اصفهان میرسد.
پروژه خطآهن قم- اصفهان دارای دو قطعه اجرایی در بخش زیرسازی است و میزان اعتبار سال ۱۳۹۲ این محور بالغ بر ۷۳۷،۳۱۲ میلیون ریال است و تا کنون ۱،۴۱۳،۷۸۱ میلیون ریال برای آن هزینه شده است.
مقایسه آمار ارائه شده از سوی دو معاون سابق و کنونی وزیر راه و شهرسازی حکایت از آن دارد که زیرسازی راهآهن در بازه زمانی شهریورماه ۹۲ تا آذرماه یعنی در مدت حدود سه ماه دچار پسرفت شده و از ۷۴ درصد به ۶۷ درصد تقلیل یافته است.
*پیشرفت فیزیکی ۶۷ درصدی راهآهن سریعالسیر تهران-اصفهان
نیمههای دیماه سال گذشته نیز معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت نیز پیشرفت زیرسازی راهآهن سریعالسیر تهران- اصفهان را ۶۷ درصد اعلام کرد.
سید مسعود نصرآزادانی در اینباره گفته بود: این خطآهن ۴۱۰ کیلومتری به صورت دوخطه طراحی و در دو قطعه حد فاصل قم تا اصفهان در حال اجراست که با هدف جابجایی مسافران و بهرهگیری از تکنولوژی روز و پیشرفته جهان برای اولین بار در خاورمیانه احداث شده است و به طور قطع در توسعه صنعت گردشگری و گسترش قطارهای برقی سریعالسیر نقش اساسی خواهد داشت.
وی با اشاره به طول قطعه یک این پروژه اظهار داشت: این قطعه به طول ۹۰ کیلومتر از محدوده شهرک پردیسان قم آغاز و حدود ۱۵ کیلومتر پس از دلیجان در محدوده روستای شانق پایان مییابد و در سه منطقه ساقه، نیزار و دلیجان دارای ایستگاه است.
نصرآزادانی طول قطعه ۲ این پروژه را ۱۴۹ کیلومتر اعلام کرد و افزود: این قطعه، از ۱۵ کیلومتر پس از دلیجان آغاز و به اصفهان حدفاصل خورزوق و ورزشگاه نقش جهان منتهی میشود.
وی با اشاره به ۴ ایستگاه موجود در این قطعه گفت: این قطعه درمناطق قرقچی، میمه، مورچهخورت و اصفهان ایستگاه دارد.
*پیشرفت ۶۸ درصدی طرح ملی قطار پرسرعت اصفهان – تهران
اسفند ماه سال گذشته نیز رئیس حوزه ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در استان اصفهان گفته بود: اجرای طرح ملی قطار سریعالسیر اصفهان – تهران تاکنون در بخش زیرسازی ۶۸ درصد پیشرفت داشته است.
رحیم نصیرزاده طول این طرح را ۲۴۰ کیلومتر راه ریلی اعلام و اظهار کرد: از حدود ۷ سال پیش تا کنون زیرسازی ۲۱۰ کیلومتر از طول این طرح در استان اصفهان اجرائی شده است.
وی با بیان اینکه ۳۰ کیلومتر باقیمانده از مسیر این طرح همچنان ناتمام مانده، افزود: این مسیر از ایستگاه نقشجهان اصفهان به سمت استان قم پیشبینی شده که به دلیل تأخیر در آزادسازی مسیر، این بخش از طرح همچنان ناتمام مانده است.
رئیس حوزه ساخت و توسعه استان اصفهان با اشاره به اینکه اراضی آزادسازی نشده طرح قطار پرسرعت اصفهان – تهران در حوزه استحفاظی ادارهکل منابع طبیعی و آبخیزداری، سازمان جهادکشاورزی و تعدادی از شهروندان استان قرار دارد، خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات این مسیر نشستهای مختلفی در استانداری اصفهان برگزار کردیم و امیدواریم با رایزنیهائی که با مسئولان استانی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور داشتیم، این مسیر به زودی آزادسازی شود.
وی تصریح کرد: برای اجرای این طرح تا کنون حدود هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات ملی هزینه شده و برای تکمیل زیرسازی آن نزدیک به ۴ هزار و۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.
نصیرزاده گفت: در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز و آزادسازی ۳۰ کیلومتر باقی مانده از مسیر اجرای این طرح پیشبینی میشود، تا ۴ سال دیگر شاهد بهرهبرداری از این طرح در مسیر اصفهان – قم باشیم.
وی با بیان اینکه مطالعات طرح قطار سریع السیر اصفهان – تهران از سال ۱۳۸۱ آغاز و در سال ۸۵ عملیات اجرایی آن شروع شد، خاطرنشان کرد: با بهرهبرداری از این طرح مدت زمان سفر بین اصفهان و تهران از ۷ ساعت به ۲ ساعت کاهش مییابد.
به گزارش “رویکرد”، از معرفی طرح مسکن مهر بهعنوان عامل تورم ۴۰ درصد اقتصاد تا اعلام تورم صفر درصدی بهمنماه بیش از ۱۸ ماه میگذرد و بنابر آمار دولتیها اقتصاد کشور تقریبا به ثبات رسیده و میتوان به آینده و تحقق وعدههای داده شده برای سال آتی در این زمینه خوشبین بود.
اما در این بین برخی اظهارات و اقدامات ناخودآگاه این شائبه را بهوجود میآورد که دولتهای قبلی هیچ برنامهای در حوزه اقتصاد بهطور عام و زیرساختهای حملونقل بهطور خاص نداشتهاند. کلنگزنی راهآهن سریعالسیر تهران-اصفهان با پیشرفت فیزیکی ۷۴، ۶۷ یا ۶۸ درصدی نمونه بارزی از این شائبههاست.
منبع:سایت رویکرد
انتهای پیام/