احمدرضا ایراندوست – حاج محمد باقر معینیان و طب سنتی میمه

2015-03-02
175 بازدید

این روزها چه در شهرهای کوچک و چه در شهرهای بزرگ ، بیشترین چیزی که توجهمان را به خود جلب میکند ، تابلوهای متعدد پزشکانی است که در تخصصهای گوناگون آماده پذیرایی از بیماران میباشند. در شهرهای بزرگتر برخی از پزشکان در داشتن مطب نیز ییلاق و قشلاق کرده و در دو نقطه مختلف شهر […]

th (1)

این روزها چه در شهرهای کوچک و چه در شهرهای بزرگ ، بیشترین چیزی که توجهمان را به خود جلب میکند ، تابلوهای متعدد پزشکانی است که در تخصصهای گوناگون آماده پذیرایی از بیماران میباشند.
در شهرهای بزرگتر برخی از پزشکان در داشتن مطب نیز ییلاق و قشلاق کرده و در دو نقطه مختلف شهر مطب جداگانه دارند.در کارتهای ویزیتی که به بیمارانشان میدهند ، اوقات پذیرایی از بیماران را قید کرده و در طول هفته روزهای فرد را در یک مطب و روزهای زوج را در مطب دیگر به طبابت میپردازند.
اما در دوران قبل از ما و حتی در دورانی که ما کودکی خود را میگذراندیم وضعیت بدین گونه نبود و مردم مجبور بودند که برای درمان به شهرهای بزرگتر بروند .خیابان آمادگاه اصفهان از جمله خیابانهایی بود که اکثر همشهریان ما خاطرات فراوانی از آن دارند .ساعات زیادی را در پشت درب پزشکان مختلف معطل مانده اند ، هزینه های زیادی را نیز پرداخته تا بلکه بتوانند وارد مطب فلان پزشک شوند.
اما در زمانی نه چندان دور اگر برای هر کدام از مردم منطقه میمه حادثه ای پیش می آمد که منجر به شکستگی دست و یا پای افرادی میشد ، تنها مکانی که احتیاج به نوبت قبلی و مبالغ ویزیت بالا نداشت ، منزل حاج محمد باقر معینیان بود.
حاج محمد باقر معینیان تنها شکسته بند محلی میمه بودند که با تجربیات و علمی که از این راه به دست آورده بودند ،پذیرای کل افراد منطقه بودند.هر کس در گوشه و کنار این منطقه دچار شکستگی میشد ، تنها جایی را که بلد بود ، منزل حاج محمد باقر معینیان بود.اگر پای کسی میشکست ، باید ایشان آن را جا انداخته و بانداژ میکرد، مرهم هایی را نیز خودشان ساخته و برای شکستگی های مختلف تجویز میکردند.
در دوران کودکی ام چندین بار دچار مو برداشتن استخوان دست و پا شدم که توسط حاج محمد باقر معینیان تحت درمان قرار گرفتم .
دکتر محمود معینیان متخصص و جراح استخوان و مفاصل که یکی از فرزندان ایشان میباشند به خاطر علاقه ای که از طبابت پدرشان نسبت به ارتوپدی پیدا کرده بودند ، همین رشته را برای ادامه طبابت خود انتخاب کرده و اینک در تهران مشغول به کار میباشند.هر از چندی نیز با حضور در درمانگاه خیریه ام البنین به مداوای رایگان بیماران میپردازند.
اگر پای صحبت معمرین میمه بنشینیم به خوبی میفهمیم که حاج محمد باقر معینیان در طول عمر خود چه شکستگی هایی را توانسته اند جا بیندازند که بعد از مدتی نه چندان طولانی فرد بیمار توانسته به زندگی عادی خود برگردد. اگر اکنون برای یک ویزیت ساده باید مبلغ زیادی را بپردازیم ، ایشان به صورت صد درصد رایگان انواع و اقسام شکستگی ها را درمان میکردند. ایشان حتی هیچ گونه وجهی را نیز بابت دارو و مرهم های تجویزی از بیماران خود دریافت نمیکردند.
مرحوم حاج محمد باقر معینیان در درمان انواع شکستگی ها فرد بسیار حاذق و با تجربه ای بودند که در این اواخر رادیوگرافی های مربوط به شکستگی ها را نیز به خوبی خوانده و برای بیمار شرح میدادند.امروزه روز جای چنین طبیبان و حکیمانی در میمه و منطقه میمه خالی بوده و دیگر کمتر کسی حاضر میشود که رایگان و مجانی در خدمت مردم باشد.مرحوم حاج محمد رضا معینیان پسر ارشد ایشان نیز منشا کارهای خیر فراوانی بودند.آقای محمد تقی معینیان نویسنده چندین کتاب متعدد پیرامون میمه و منطقه میمه نیز یکی از فرزندان ایشان بوده که برایشان آرزوی موفقیت را دارم .دکتر محمود معینیان ( ارتوپد) نیز به تبعیت از پدر در امر مداوا و درمان شکستگی ها فعالیت دارند که برای ایشان نیز آرزوی موفقیت دارم .
در پایان طلب مغفرات برای حاج محمد باقر معینیان و حاج محمد رضا معینیان را دارم .تا مطلبی دیگر ایام به کامتان باد.شاد زی مهر افزون خدانگهدار