دکتر اللهیاری : قناتهای میمه ، وزوان و اردستان در نوبت ثبت جهانی

2015-02-24
140 بازدید

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: باید بین توسعه شهری و حفظ میراث فرهنگی تعامل و آشتی ایجاد شود. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، فریدون اللهیاری ظهر امروز (دوشنبه) در جلسه شورای اسلامی استان اصفهان بیان اینکه حساسیت و مطالبه‌گری نسبت به میراث فرهنگی یک امتیاز است، […]

images (2)

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: باید بین توسعه شهری و حفظ میراث فرهنگی تعامل و آشتی ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، فریدون اللهیاری ظهر امروز (دوشنبه) در جلسه شورای اسلامی استان اصفهان بیان اینکه حساسیت و مطالبه‌گری نسبت به میراث فرهنگی یک امتیاز است، اظهار کرد: این مطالبه‌گری از طرف مردم و مسئولان، نشانه پشتوانه برای میراث فرهنگی است.

وی افزود: خوشبختانه اکنون توجه به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کشور ویژه شده و در سطح برنامه‌های ویژه نظام قرار گرفته است و این سه حوزه با توجه به بحث‌های اقتصاد مقاومتی، می‌تواند جزو محورهای اساسی کشور باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه در رویکرد برنامه ششم استان، گردشگری به عنوان محور نخست توسعه در نظر گرفته شده است، ادامه داد: حوزه‌های صنعت و کشاورزی اشباع شده است و این حوزه‌ها خسارت‌های عظیمی مانند معضلات زیست محیطی و کمبود منابع آب وارد کرده است که به نفع و مصلحت کشور نیست.

سه قنات در نوبت ثبت جهانی

اللهیاری به بحث گردشگری در شهرستان‌های استان اصفهان اشاره و اضافه کرد: در شهرستان خور و بیابانک که یک اقلیم خشک و کویری دارد، توسعه گردشگری چنان شتابی پیدا کرده که مدیریت آن، سخت شده است.

وی اعجاز گردشگری را در مناطقی که با فقدان منابع مواجه هستند، بسیار مؤثر و کارگشا خواند و خاطرنشان کرد: سازمان میراث فرهنگی تنها می‌تواند نقش حاکمیت را داشته باشد و باید یک عزم و همکاری عمومی وجود داشته باشد تا فعالیت‌ها به طور مناسب پیش رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان به وضعیت کلی میراث فرهنگی استان اشاره و اظهار کرد: استان اصفهان در حوزه میراث فرهنگی در کشور یک استان ویژه است. بیش از ۲۰ هزار اثر شناخته شده در استان وجود دارد که هر کدام از آن‌ها نیاز به مدیریت دارند. از این تعداد حدود ۱۸۰۰ اثر به ثبت ملی رسیده‌اند.

اللهیاری با بیان اینکه در سال آینده افزایش میزان ثبت ملی آثار باید وجود داشته باشد، گفت: چهار اثر تاریخی شامل چهل ستون، مسجد جامع، میدان نقش جهان و باغ فین به ثبت جهانی رسیده‌اند و سه قنات شامل قنات‌های شهرهای میمه، وزوان و اردستان در نوبت ثبت جهانی سال ۲۰۱۶ قرار گرفته‌اند.

رشد قابل توجه گردشگری در دو سال اخیر

وی با تاکید بر اینکه می‌توان استان اصفهان را به نوعی پایتخت صنایع دستی دانست، اضافه کرد: ۱۸۴۰ مورد صنایع دستی در دنیا وجود دارد که از این تعداد ۳۶۵ مورد در کشور و ۱۹۶ مورد در استان وجود دارد. یعنی حدود یک سوم صنایع دستی دنیا و دو سوم صنایع دستی ایران در اصفهان وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به حوزه گردشگری اشاره کرد و ادامه داد: بام ایران و مناطق پست کویری با تنوع آب و هوایی در اصفهان وجود دارد. تفاوت دمایی در استان اصفهان حدود ۳۰ درجه است که نشان دهده تنوع اقلیمی در این استان است.

اللهیاری با بیان اینکه اصفهان جزو ۱۰ شهر پرجاذبه گردشگری دنیا محسوب می‌شود، خاطر نشان کرد: اصفهان گزینه پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ است و توسعه گردشگری در استان می‌تواند به توسعه گردشگری کشور کمک کند.

وی با بیان اینکه در دو سال اخیر گردشگری رشد معنی‌دار و قابل توجهی در استان داشته است، افزود: در سال ۱۳۹۱، ۶۷ هزار گردشگر خارجی، در سال ۹۲ بیش از ۱۱۰ هزار گردشگر خارجی و در ۹ ماهه نخست سال ۹۳، ۱۶۰ هزار گردشگر خارجی وارد اصفهان شده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان ادامه داد: حضور گردشگران اروپایی نیز در اصفهان افزایش یافته و در حال حاضر گردشگران از کشور آلمان در رتبه نخست حضور در استان اصفهان قرار دارند.

اللهیاری افزود: متاسفانه تبلیغات وسیعی علیه ایران در مجامع بین المللی صورت می‌گیرد و حضور گردشگران در ایران باطل بودن این تبلیغات را نشان می‌دهد و اثبات می‌کند. زیرساخت‌ها و امکانات در کشور خیلی زیاد نیست اما از نظر فرهنگ، امنیت، مهمان نوازی و … در سطح مناسبی قرار داریم که با تبلیغاتی که انجام می‌گیرد، بسیار متفاوت است.

وی تصریح کرد: در شرق و شمال استان، در حوزه گردشگری ظرفیت‌های زیادی وجود دارد، اما در غرب و جنوب استان شرایط مطلوب نیست؛ در بحث گردشگری یکی از زیرساخت‌های اساسی، مسئله نیروی انسانی و توسعه نرم‌افزاری است و بخش خصوصی می‌تواند در این بخش و در جذب توریست از سراسر دنیا کمک کند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در حوزه‌های شهرستانی و روستایی باید فعالان و جوانان با مباحث میراث فرهنگی آشنایی پیدا کنند تا با توسعه این صنعت در شهرهای کوچک و روستاها مواجه شویم.

وجود ۹۸ منطقه نمونه گردشگری در استان

اللهیاری مرمت و رسیدگی به آثار تاریخی و میراث فرهنگی در استان اصفهان را اورژانسی و در عین حال یکی از مشکلات میراث دانست و گفت: ۲۵۰ پروژه مرمتی تعریف شده و این حوزه توان سازمان را می‌گیرد. میراث نمی‌تواند تمام این مرمت‌ها، بازسازی‌ها و نگهداری‌ها را انجام دهد و به کمک مردم و دستگاه‌های مرتبط نیازمند است.

وی ادامه داد: در شهرستان‌ها از نظر شعاری میراث فرهنگی اهمیت زیادی دارد اما آیا اعتبار قابل توجهی به میراث فرهنگی در شهرستان‌ها اختصاص می‌یابد؟ وضعیت توزیع اعتبارات در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وضعیت آبرومندی ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان ادامه داد: مقدار تخصیص اعتبارات در شهرستان‌ها به تعداد آثار، شاخص بودن آثار و … بستگی دارد. میراث با تهدیدهایی مواجه است که حمایت شوراها می‌تواند در این امر مؤثر باشد.

اللهیاری اضافه کرد: باید بین توسعه شهری و حفظ میراث فرهنگی تعامل و آشتی ایجاد شود. در این راستا، شوراهای می‌توانند نقش موثری داشته باشند. همچنین تخریب آثار باستانی و تاریخی به بهانه ساخت مکان‌های عام المنفعه نباید صورت پذیرد و شوراها می‌توانند در فرهنگسازی در این خصوص مؤثر باشند.

وی ادامه داد: ۹۸ منطقه نمونه گردشگری در استان وجود دارد که برای حدود ۲۰ منطقه سرمایه گذار وجود دارد و دیگر مناطق نیاز به سرمایه گذار دارد.