نشست راستی های اصفهان و انتقادهای تند نبوی

2015-01-25
69 بازدید

به گزارش فارس ، سید مرتضی نبوی پیش از ظهر امروز در جلسه پرسش و پاسخ اصولگرایان اصفهان با موضوع جریان اصولگرایی و افق‌های پیش رو که به همت جامعه اسلامی مهندسین استان اصفهان در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد در پاسخ به نحوه آرایش نیروهای اصولگرا در انتخاب آتی مجلس شورای اسلامی اظهار […]

۱

به گزارش فارس ، سید مرتضی نبوی پیش از ظهر امروز در جلسه پرسش و پاسخ اصولگرایان اصفهان با موضوع جریان اصولگرایی و افق‌های پیش رو که به همت جامعه اسلامی مهندسین استان اصفهان در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد در پاسخ به نحوه آرایش نیروهای اصولگرا در انتخاب آتی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اضلاع اصلی گرایش‌های عمده اصولگرایان را جبهه پیروان امام و رهبری، جبهه پایداری و جبهه ایثارگران و رهپویان تشکیل می‌دهند که جبهه پایداری در گذشته با عنوان رایحه خوش خدمت بود که به دولت قبلی انتصاب داشت و بعد از آن تشکیلات آن‌ها به نسبت جدا شد و همه گروه‌های اصولگرایان به دنبال گفتگوهایی هستند که بین خودشان ائتلافی را برقرار کنند.

 وی ادامه داد: غیر از این‌ها جریانات مختلفی مثل آقای محسن رضایی برنامه و عده‌ای دارند، برخی شخصیت‌ها مثل مجلس هم اخیراً فراکسیونی تشکیل دادند که در پی آن حزبی تشکیل دهند که در هر حال گفت‌وگوها برای رسیدن به وحدت در جریان است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به آرایش اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات آینده اشاره کرد و افزود: وضعیت اصلاح طلبان و کارگزاران و جریان دولت فعلی که به جریان اعتدال موسوم شده خیلی روشن نیست، آقای روحانی با حمایت آقای هاشمی و خاتمی و اصلاح‌طلبان روی کار آمد و اصلاح طلبان عقلانیت به خرج دارند و آقای عارف انصراف داد و برخی اصلاح‌طلبان بر سر کار آمدند که برای مجلس برنامه‌های خودشان را دارند و نمی‌خواهند نقاط ضعف و شکست دولت پای حساب آن‌ها بیایید، هم نقد می‌کنند هم می‌گویند باید از فرصت استفاده کرد.

اصلاح‌طلبان به دنبال حضور با پرچم دولت اعتدال در انتخابات هستند تا مشروعیت یابند

وی به جلسه اخیر اصلاح‌طلبان اشاره کرد و گفت: در جلسه اخیر اصلاح‌طلبان که با پیام آیت‌الله هاشمی و آقای خاتمی برگزار شد با وجود اینکه برخی تجدیدنظرها را کرده بودند، در عین حال حرف‌های ساختار شکنانه‌ای خارج از چارچوب را مطرح کردند، اینکه دولت و اصلاح‌طلبان با یک لیست بیایند قابل پیش‌بینی نیست، در عین حال اصلاح‌طلبان و کارگزاران بر این باورند که با پوشش دولت وارد میدان انتخابات شوند که مشروعیت خود را بازیابند.

نتیجه مذاکرات با دولت‌های غربی در نتیجه انتخابات آینده اثرگذار است

نبوی در ادامه خاطر نشان کرد: البته من فکر می‌کنم که نتیجه مذاکرات در انتخابات مهم است و این مسئله بحث مهمی است که در نحوه آرایش اصلاح‌طلبان در میدان انتخابات تأثیرگذار است.

وی اذعان کرد: در انتخابات گذشته تدابیری که رهبری به خرج دادند، فضا را تبدیل به نقطه قوت کرد و دشمنان هیچ فکر نمی‌کردند که این انتخابات مورد استقبال خوب مردم قرار گیرد و در آن میان در بین رقابت‌هایی که بین چهره‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب مطرح بود، آقای روحانی با این شعار دولت تدبیر و امید و اینکه هم چرخ‌های سانتریفیوژها و هم چرخ‌های اقتصادی بچرخد روی کار آمد.

برخی‌ها تعبیر می‌کنند که وزارت امور خارجه تعطیل شده است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص پرونده هسته‌ای ایران اظهار کرد: پرونده هسته‌ای ایران از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه منتقل شد و تعبیر برخی این است که وزارت امور خارجه تعطیل شده و کاملاً به موضوع مذاکرات پرداخته است، در صورتی که وزارت امور خارجه خیلی کار دارد و در عرصه‌های مختلف باید حضور داشته باشد.

وی ضمن انتقاد از رویه تمرکز بر سر پرونده هسته‌ای ایران در وزارت امور خارجه تصریح کرد: به نظرم این مسئله ایراد دارد که دولتی تمرکز خودش را روی یک مسئله‌ای که ۵۰ درصد آن را بیشتر در اختیار ندارد بگذارد و این نکته که غربی‌ها هم با توجه به اظهارات مسئولان ما به این باور رسیدند که این دولت خیلی احتیاج به این دارد که این مذاکرات به نتیجه برسد مایه ضعف است.

عزت ملی ما خدشه‌دار شده است

نبوی در ادامه با تاکید بر اینکه برای خود من حرف‌های آقای اوباما و کری قابل تحمل نیست و به نظرم این‌ها عزت ملی ما را خدشه‌دار کردند، اذعان کرد: هر زمانی که رئیس جمهور آمریکا می‌آید و پاهای خودش را روی پا می‌اندازد و می‌گوید احتمال رسیدن به نتیجه زیر ۵۰ درصد است، و در جای دیگری از ادامه تحریم‌ها علیه ایران مخالفت می‌کند و در عین حال در جای دیگری می‌گوید اگر بحث تحریم‌ها و انرژی هسته‌ای هم تمام شود بحث ما با ایران تمام نشده و ایران طرفدار تروریست است و این‌ همه تناقض‌گویی نشانه دشمنی با ایران است.

وی تصریح کرد: این‌ها باز هم بر این نکته پافشاری می‌کنند که ایران طرفدار تروریست است، چون از حزب‌الله لبنان و سوریه حمایت می‌کند و بعد در کنگره هم اعلام می‌کنند که همه گزینه‌ها همچنان روی میز است و این صحبت‌ها خیلی تحقیرآمیز است و در مقابل پاسخ‌های جدی و قاطع کمتر مشاهده شده، چون برداشت دولت ما این بوده که اگر ادبیات ما ادبیات ملایمی باشد به نتیجه می‌رسد در صورتی که رهبر معظم انقلاب هم همان ابتدای کار اعلام کردند که بروید مذاکره کنید، ولی من به این مذاکرات خوش‌بین نیستم و این‌ها هم نشان دادند در مقابل کسی که در مقابلشان کوتاه بیاید تجاوزشان را بیشتر می‌کنند.

مدیر مسئول روزنامه رسالت ادامه داد: من به ذهنم نمی‌رسد که این‌ها بخواهند به صورت عادلانه تحریم‌ها را بردارند، البته ما تمام اعتمادسازی‌ها را انجام دادیم و فعالیت‌هایمان را به حداقل رساندیم و الان تنها غنی‌سازی ۳ درصد آن هم با ماشین‌های نسل اول را انجام می‌دهیم.

نبوی افزود: البته نمی‌خواهم بگویم هیچ اتفاقی نیفتاده، یک مقدار فضای اقتصادی باز شده، ولی همچنان تحریم فروش نفت و معامله بین بانکی وجود دارد و این‌ها همچنان فشار خودش را به کشور تحمیل می‌کند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه دولت آمریکا همچنان با ایران اسلامی خصومت دارد، بیان کرد: برداشت من این است که آقای اوباما علیرغم نحوه‌ای که نشان می‌دهد نه می‌خواهد چرخ‌های سانتریفیوژهای ما بچرخد و نه می‌خواهد چرخ‌های اقتصادی ما به حرکت درآید و کلید اقتصاد ما هم به دست خودمان هست و به ساختارهای داخلی خودمان مربوط می‌شود.

دولت و مجلس همچنان رونق فضای کسب‌ و کار را فراهم نکردند

وی با اشاره به اینکه مشکلات اساسی در زمینه رونق کسب ‌و کار در کشور وجود دارد، اذعان کرد: اگر کسی بخواهد همت خود را در سرمایه‌گذاری و خدمات و تولید بگذارد به‌هیچ‌وجه شرایط برایش فراهم نیست و البته این مشکل امروز دولت نیست و از زمانی که بودجه به نفت وابسته شد این رویه ادامه یافت، ولی امیدواریم نظام بانکی و مالیاتی اصلاح شود و فشارهایی که برای مجوزها و شرایط کار هست، رفع شود.

تمدید مذاکرات به نفع غرب است

نبوی همچنین با اشاره به اینکه تمدید مذاکرات صد درصد به نفع آن‌ها است، گفت: آن‌ها می‌خواهند ما همچنان در محدودیت باشیم و این برای آن‌ها مطلوب است و این‌ها به اسرائیل می‌گویند ما جلو آن‌ها را گرفتم، اما در عین‌حال چند میلیارد دلار از پول‌های ما را آزاد کردند و خود مسئولان دولت هم نمی‌دانند تا چه میزان باید امیدوار به گشایش‌های اقتصادی و رفع تحریم‌ها باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: البته ما به مسئله به‌صورت بدبینانه نگاه نمی‌کنیم، ولی نباید بر سر عزتی که به دست آوردیم معامله کنیم.

رفتارهای اخیر آقای ظریف اشتباه بود

وی با انتقاد از رفتارهای اخیر وزیر امور خارجه ادامه داد: دو رفتار آقای محمدجواد ظریف را به‌حساب اشتباه ایشان می‌گذاریم که نه قدم زدن ایشان با آقای کری از نظر ارزشی و حقوقی قابل‌قبول بود و نه رفتن ایشان به پاریس با وجود توهین‌هایی که به اسلام عزیز شده بود صحیح به نظر می‌رسید.

نبوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحریکات اخیر دولت قبلی در سطح کشور گفت: آقای احمدی‌نژاد و دوستان نزدیک ایشان فعال هستند و به ظاهر تلاش می‌کنند آقای مشایی را نیز از فعالیت‌های خود دور کنند، اما اینکه با چه پرچمی می‌خواهند در عرصه انتخابات وارد شوند و به صورت مستقل و یا با جبهه پایداری وارد میدان شوند مشخص نیست و یکی از حربه‌هایی که جناح اصلاح‌طلب در نظر دارد انتصاب احمدی‌نژاد به جریان اصولگرایی است که البته ما در آن زمان تشخیصمان درست بود و تصمیم حمایت از ایشان اشتباه نبود و احمدی‌نژاد نیز خدماتی را برای کشور انجام داد و همچنان طرفدارانی را نیز در کشور دارد.

وی گفت: احمدی‌نژاد در کنار خدماتی که انجام داد اشتباهات بزرگی داشت که هیچ اصولگرایی نمی‌تواند بر این اشتباهات مهر تأیید بزند.

جبهه پایداری هیچ تعاملی با اصلاح‌طلبان ندارند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود جبهه پایداری را جزئی از اضلاع جریان اصولگرایی در کشور دانست و گفت: اگر ما ایرادی به این جریان داشته باشیم این است که این دوستان ما افراط‌هایی در کارها دارند و در عین حال کسی غیر از خودشان را اصولگرا نمی‌دانند، البته همه جریانات اصولگرایی به دنبال ائتلاف در انتخابات هستند.

نبوی در پاسخ به سئوالی در خصوص ائتلاف جبهه پایداری و اصلاح‌طلبان خاطر نشان کرد: آنچه از مواضع قطعی این گروه و آیت‌الله مصباح به عنوان پدر معنوی این جریان بر می‌آید این است که مطمئن هستم جریان جبهه پایداری هیچ تعاملی با جریان اصلاح‌طلبان ندارد.

از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رضایت نداریم

وی در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت فرهنگی کشور گفت: با وجود اینکه آقای جنتی را نمی‌توان اصلاح‌طلب نامید ولی اگر شاخص‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد را مدنظر قرار دهیم متوجه می‌شویم که سیر جریان فکری و عملکردی وزارت ارشاد سمت‌وسوی اصلاح‌طلبی دارد و از عملکرد فرهنگی ایشان احساس رضایت نمی‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: البته در وزارت آموزش عالی هم وضعیت نسبتاً به همین منوال است که در نهایت شخصی که اصلاح‌طلب اصولگراست بر سرکار آمد که البته این مسئله نیز چندان به مذاق جریان اصلاح‌طلب خوش نیامد.