شهید قولی یکی از افسران انقلابی ارتش بود و به حضرت امام خمینی عشق می ورزید و در قبال جنگ تحمیلی، احساس مسئولیت میکرد و علاقمند حضور در جبهه بود و در طول چند سال پس از انقلاب تا زمان شهادت ، در ایامی که در روستا بود و یا به مرخصی میامد ، در […]
شهید قولی یکی از افسران انقلابی ارتش بود و به حضرت امام خمینی عشق می ورزید و در قبال جنگ تحمیلی، احساس مسئولیت میکرد و علاقمند حضور در جبهه بود و در طول چند سال پس از انقلاب تا زمان شهادت ، در ایامی که در روستا بود و یا به مرخصی میامد ، در پایگاه بسیج حضور پیدا میکرد و در فعالییت های ان شرکت میکرد و همچنین در مراسم های مربوط به شهداء حاضر میگردید .
منبع : نرم افزار شمیم یار ، دومین یادواره ی شهدای ونداده
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا
زندگینامه شهید داود قولی
شهید داود قولی فرزند کربلائی محمد در تاریخ سوم دی ماه سال ۱۳۴۰ در روستای ونداده از توابع بخش میمه اصفهان در یک خانواده کشاورز و مذهبی چشم به جهان گشود. دوران کودکی را در دامان مادری مهربان بنام کربلائی شهربانو قولی سپری و در سن شش سالگی راهی دبستان انوشیروان روستا شد و در شهریور سال ۱۳۵۲مقطع ابتدایی را با موفقیت به اتمام رسانید .در مهر همان سال جهت ادامه تحصیل که ارزوی او بود راهی شهر وزوان و در مدرسه راهنمایی کوروش کبیر مشغول به تحصیل شد و هر روزه مسافت پنج کیلومتری را در زمستان و تابستان با دوچرخه طی مینمود،لذا مقطع راهنمایی در شهریور ۱۳۵۵ پایان یافت و در مهر ماه وارد دبیرستان شهر وزوان شد . اواسط تحصیلات دبیرستان بود که قیام ملت مسلما ن ایران علیه رژیم ظلم و جور شاهنشاهی شروع و به پیروزی انقلاب اسلامی منتج شد و لذا شهید قولی هم همگام با ملت غیور و همراه با دیگر همکلاسی هایش در راهپیمایی ها و فعالیت های دوران انقلاب شرکت داشت . پس از پیروزی انقلاب اسلامی ضمن ادامه تحصیلات ، عضو انجمن اسلامی دبیرستان نیزگردید و سرانجام در خرداد سال ۱۳۶۰ دیپلم خود را در رشته علوم تجربی از دبیرستان مصدق اخذ نمود .
چند ماه پس از اخذ دیپلم در ازمون ورودی اموزشگاه افسری نیروی زمینی ارتش شرکت و قبول گردید و در اواخر سال ۱۳۶۰ وارد اموزشگاه افسری شد و به استخدام نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی درامد و مدت حدود ۸ ماه دوره های عمومی را در تهران و مدت ۶ ماه دوره های تخصصی را در مرکز اموزش پیاده شهر شیراز سپری نمود و پس از موفقیت در این دوره ها به درجه ستوان سومی نائل گردید . پس از اتمام اموزش ها در اواخر اردیبهشت ۱۳۶۲، محل خدمت وی لشگر ۲۱ حمزه نیروی زمینی ارتش تعیین و به ان یگان معرفی شد. بعد از اتمام سیر اداری در عقبه لشگر که در تهران استقرار داشت به واحد های عملیاتی لشگر که درجبهه میانی (منطقه عمومی دهلران) مستقر بودند معرفی گردید و راهی ان منطقه شد و سپس محل خدمت وی جبهه عملیاتی شرهانی تعیین گردید . شهید قولی یکی از افسران انقلابی ارتش بود و به حضرت امام خمینی عشق می ورزید و در قبال جنگ تحمیلی، احساس مسئولیت میکرد و علاقمند حضور در جبهه بود و در طول چند سال پس از انقلاب تا زمان شهادت ، در ایامی که در روستا بود و یا به مرخصی میامد ، در پایگاه بسیج حضور پیدا میکرد و در فعالییت های ان شرکت میکرد و همچنین در مراسم های مربوط به شهداء حاضر میگردید . پس از چند ماه حضور درجبهه، در تاریخ ۷/۵/ ۱۳۶۲ بر اثر اصابت ترکش خمپاره متجاوزین بعثی عراق به ناحیه قلب ، درجبهه شرهانی به لقاء ا… پیوست و نام وی درفهرست بلند شهدای ۸ سال دفاع مقدس ثبت گردید . جنازه مطهرش پس از انتقال به زادگاهش در میان انبوه مردم بخش و روستا تشییع با شکوه و در جوار دیگر شهدای دفاع مقدس در گلزار شهدای روستای ونداده ارام گرفت.
روحش شاد و یادش گرامی باد
روحش شاد و یادش گرامی باد
موضوع:
مقاله شهید و شهادت
بسم رب شهدا
عنوان مقاله : شهید و شهادت
شهید از ماده شهود و شهادت ؛ شهید به معنی حضور و علم و یقین ، و هم به معنی شاهد است.
شهید را شهید گویند و لأن الله و ملائکه شهود له بالجنه
فرمود: شهداء را با بدن پر خون دفن کنید زیرا آنها با چنین وضع در قیامت مشهود شوند در حالیکه رنگ بدنشان رنگ خون است ولی بوی بدنشان مانند مشک و عنبر خوشبوست ، محشور شدن شهداء با این وضع در قیامت خود گواه است که آنها در راه خدا شهید شده اند.در اینجا شهید به معنی شاهد است زیرا خداوند متعال و ملائکه گواهی دهند بهشت را برای شهید لذا پیغمبر اکرم
بی شک چون شهید همه هستی و تمامی امکاناتش را در راه خدا نثار و ایثار کرده و خون و جان خود را برای خدا داده و پیکر و تنش را به خاطر خدا به دست دشمن خدا سپرده ، تا بدین وسیله دین خدا نیرو ، ومکتب حق قدرت گیرد و به مجد و اعتلا برسد. و چون شهید خود را ایثار می کند تا خدا و آرمان خدا در اندیشه، زندگی و حرکت انسانها بماند و حق و انسانیت نیز پایدار گردد.
از اینرو شهید خونبهای خود را از خداوند بخشنده بخشایشگر مطالبه می کند و بنا به گفتاری که از خداوند بازگو شده : « و آن کس که در راه من خویشتن را به کشتن دهد کشته من شود پس خون بهای او به عهده ، ثار الله می شوند خون خدا ،خونی که در پیکره دین خدا جریان میابد و بدان جان می بخشد و موجب حیات و حرکت و تکامل آن در زمین می گردد و چون خدا دارای حیاتی ابدی است ، حیاتی خداگونه،به شهید ارزانی می دارد و رحمت و مغفرتی که برای شهیدان راهش منظور داشته ،بدون تردید از همه هستی جهان و همه پیروزی هایی که دنیاداران در این جهان می توانند به دست آورند ارزنده تر و برتر و کمال بخش تر است.من است و کسی که خون بهایش به عهده من باشد من خود خونبهای او هستم » اینجاست که امام علی و امام حسین
و این شهیدان هستند که به قیمت از دست دادن جان،خریدار رضای جانان و حیات جاودانه شده اند که خداوند می فرماید : او کسانی را که در راه خدا کشته می شوند،مرده نخوانید و معتقد به فنا ونیستی آنها نشوید و نپندارید که با مرگشان طومارشان درهم پیچد آنها زنده اند وجاوید ولی چگونگی حیاتشان را شما نمی- دانید!
بعضی پنداشته اند که حیات و زندگی جاوید شهید همان باقی ماندن هدف او در جامعه پس از وی و سربلندی و ابدی گردیدن نامش در میان ملتش ، یا ملت های دیگر می باشد در حالیکه به یقین اینگونه نیست ، زیرا:
اگر روزی همه این مردم نابود شوند دیگر کسانی نخواهند بود تا نام شهید و هدف او در میان آنها رنگ جاودانگی به خود گیرد و از طرفی صدها پاکباز بگونه ای به شهادت می رسند که جز خدا و آزار شکنجه و جایگاه شهید کسی شاهد زندگی و مرگ آنان نیست تا به دیگران برساند و چنین کسانی ایده پاکشان مدفون خواهد شد.اما مکتب ما می گوید : شما درباره چنان کسانی هم نپندارید که اگر مخفیانه زیستند و مخفیانه جان دادند به نیستی و فراموشی سپرده شده اند. و از سوی دیگر دانشمندان جهان این حقیقت را تثبیت و تأیید کرده اند نیاز به کمال و کمال پرستی و هم چنین ابدیت خواهی و جاوید زیستی وجود دارد که تنها در مصداق کمال و ابدیت اختلاف نظر دارند نه در حقیقت نیاز طبیعی انسان به کمال ایده آل و ابدیت جاودانه.
شهادت برترین درجه کمال و شکوهمندانه ترین مرگی است که هر مجاهد راه حق آنرا آگاهانه و با افتخار بر میگزیند و به زندگی و مرگ پس از مرگ بهترین معنی و زیبائی و جلال را می بخشاید .
اساساً شهید واژه ای است که به معنای حاضر،ناظر،گواه،امین در شهادت ، خبر دهنده راستین،آنکه از علم او چیزی فوت نشود ،امین ، محسوس و شهود است.
و در اصطلاح شهادت مرگ سرخ و مقدسی است که انسان آزاده ، با شناخت آنرا در راه عقیده و ایده ای مقدس انتخاب می کند و در اعتقاد و باور ملل مختلف جهان شهادت عبارت است ازمرگ سرخ قهرمانان و سربازان فداکاری که در نبردهای خونین به دست دشمن کشته و قربانی عقیده و مرام خود یا فدایی ایده و سرزمین خویش می گردند این مرگ راشهادت و کشتگان را شهید نامند و برای عموم ملتها اینگونه مرگ ها شکوه،عظمت و قداست خاص دارد .
و من الله توفیق
امام راحل ( ره ) :
خدا می داند که راه و رسم شهادت کور شدنی نیست و آیندگان به راه شهیدان اقتدا خواهند کرد . شهدا ، امام زادگان عشق اند که مزارشان زیارتگاه اهل یقین ،عاشقان ،عارفان و دلسوختگان و دارالشّفای آزادگان خواهد بود .
شادی روحش صلوات
خداوند به برکت خون اىن شهید ودیگرشهداى اسلام وانقلاب,رحمت ومغفرتش را بربازماندگانشان فرو فرستد تا شاید ما گنه کاران نیز به یمن وجود آنان ونزول رحمت برایشان, توشه اى برگیریم.(آمین)