ظریف: ایران هراسی در دنیا شکست خورده است

2014-11-25
75 بازدید

اشتون: مسیر معتبر وجود دارد که توافق جامع حاصل شود بخش خبری الف، 4 آذر 93 تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۲:۴۹ وزیر خارجه ایران و هماهنگ کننده گروه ۱+۵ درباره مذاکرات هسته‌ای وین در کنفرانس خبری مشترک حضور یافتند. به گزارش تسنیم، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون […]

12
اشتون: مسیر معتبر وجود دارد که توافق جامع حاصل شود
بخش خبری الف، 4 آذر 93
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۲:۴۹
وزیر خارجه ایران و هماهنگ کننده گروه ۱+۵ درباره مذاکرات هسته‌ای وین در کنفرانس خبری مشترک حضور یافتند.

به گزارش تسنیم، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون درباره مذاکرات هسته‌ای وین به قرائت بیانیه مشترک پرداختند. اشتون در ابتدای این نشست خبری بیانیه مشترک را به زبان انگلیسی قرائت کرد و گفت: ما در مذاکرات فشرده دیپلماتیک شرکت کردیم. ما از دولت اتریش تشکر می‌کنیم. ما ۱۰ دور مذاکراه داشتیم و متقاعد هستیم که بر اساس پیشرفتی که حاصل شد، یک مسیر معتبر وجود دارد که توافق جامع حاصل شود.

وی افزود: ما تصمیم گرفتیم مذاکرات را تا ۳۰ ژوئن تمدید کنیم. ایران به همه تعهدات خود در توافق ژنو متعهد بوده است. آژانس به اقدامات داوطلبانه ایران نظارت خواهد کرد. بیانیه مشترک اشتون و ظریف می‌افزاید: قصد داریم مذاکرات را در کوتاه ترین زمان ممکن حداکثر طی ۴ ماه نهایی کنیم و در صورت ضرورت از زمان باقی مانده استفاده کنیم. نشست بعدی برای ادامه کار در آذر ماه برگزار خواهد شد.

ظریف پس از اتمام صحبت‌های اشتون و رفتن وی از سالن محل کنفرانس خبری گفت: بعد از یک سال امروز تلاشهای ما باعث شده که راه حل یا راه حل های متفاوتی در دسترس باشد. که نمای یک توافق نهایی برای حصول اطمینان از اینکه برنامه صلح آمیز همواره صلح آمیز باقی خواهد ماند و تحریمهای ظالمانه رفع خواهد شد و برنامه ایران به صورت عادی ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: مذاکرات چند ماه گذشته کمک زیادی به ما کرده این راه دشوار را به پیش ببریم. به هیچ عنوان قصد نداریم از تمام ۷ ماه استفاده کنیم. بلکه تلاش ما در نزدیک ترین زمان به تفاهم سیاسی و بعد به تدوین تفاهم برسیم. در یک سال گذشته دستاوردهای قابل توجهی از این توافق داشتیم.

وزیر خارجه ایران گفت مهم ترین دستاورد این است که برنامه هسته ای امروز به صورت کامل ادامه دارد و اگر امروز در مذاکرات درباره برنامه هسته ای صحبت می شود درباره میزان آن است و نه غنی سازی.

وی با بیان اینکه امروز در شرایطی قرار داریم که پروژه ایران هراسی در دنیا شکست خورده است گفت: این بزرگترین موفقیت مردم ایران است که در کنار اینکه بر حقوق خود کوتاه نمی آیند اما با دنیا سر جنگ ندارند.

ظریف همچنین گفت جامعه بین المللی از روشهای بی فایده ای که جز فشار بر مردم ایران حاصلی نداشته کنار خواهند کشید و هم مردم ایران با اطمینان جامعه بین المللی برنامه هسته ای خود را ادامه می دهند می دانم تا آن روز فاصله زیادی نداریم اما می دانم آنها که منافع خود را در تنش می بینند امروز خوشحال نیستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: اعتقاد دارم همه طی روزهای قبل به سختی کار کردند تا اختلافات را رفع کنیم تا به دو هدف برسیم که برنامه هسته ای ایران منحصرا صلح آمیز باقی ماند و تحریم های ظالمانه باقی می ماند. ما همواره گفته ایم سلاح هسته ای هیچ جایی در اعتقادات ما ندارد از سوی دیگر تحریم ها هیچ کمکی نمی کند بلکه تاثیر عکس داشته و تحریم ها تعداد سانتریفیوژها را افزایش داده تحریم ها مشکلات را حل نمی کند.

وی همچنین گفت: تنها یک راه حل برخاسته از گفت وگو می تواند مشکلات را حل کند و اعتقاد داریم این راه حل در دسترس است. ما در بیانیه تاکید کردیم که می خواهیم به سرعت به توافق برسیم هیچ کس نمی خواهد آن را به عقب بیاندازد همه طرفها باید انعطاف نشان دهند. اعتقاد دارم می توانیم به توافق می توانیم برسیم ما نیاز به زمان بیشتری برای رفع این بحران غیر ضروری داریم.

این مقام ارشد دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به این سوال که واکنش شما به اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا چیست گفت: برنامه هسته ای ایران از ابتدا صلح آمیز بود. گروهی تلاش داشتند این برنامه را خطرناک نشان دهند و امروز بازی آنها خریدار کمتری در دنیا دارد. امروز همه دنیا یکصدا معترف است که در سال گذشته به تعهدات خود عمل کردیم و این بهترین روش برای شکست ایران هراسی است.

وی ادامه داد: امروز برنامه هسته ای ایران شناسایی شده همه ما علاقمند بودیم که اعلام کنیم به توافق سیاسی رسیده ایم اما رسیدن به توافق نیازمند آن بود که درباره همه نکات ریز به توافق برسیم لذا یقین داشتیم که برای تکمیل روند نگارش نیز به زمان نیاز داریم و این را به صراحت همه گفتند.

وزیر خارجه ایران افزود: همین میزان پیشرفت ما پیشرفت قابل ملاحظه ای است که اگر یک سال قبل را نگاه کینم کسی حتی آرزوی این وضع را در عالم واقع نمی توانست داشته باشد.

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار سی ان ان گفت: همه متعهد شدند که منتظر ماه آخر نمی شوند و وقت را تلف نمی کنند و از فضای فعلی استفاده می کنند تا مذاکرات جدی ادامه یابد. هر گونه توافق نهایی شامل یک غنی سازی واقعی و نه دکوری ایران
و رفع تحریم هاست.

وزیر خارجه ایران در ادامه به سوال دیگری از خبرنگاران ایرانی پاسخ داد و گفت: جدی ترین رژیم ناقض ان پی تی صدای بلند تری درباره فعالیت های صلح آمیز ایران و ایجاد فضای ایران هراسی دارد. جامعه بین المللی به چند حقیقت پی بردند ایران به تعهداتش پایبند است.

وی گفت: مردم ما دنبال درگیری نیستند اما از حقوق خود نمی گذرند تحریم ها درست است که بر مردم تاثیر منفی می گذارد اما نمی تواند مردم را از پیگیری حقوقش باز دارد. جامعه بین المللی فهمیده تنها از طریق تفاهم باید از زیاده خواهی دست برداشت و واقعیت برنامه هسته ایران را دید.

ظریف افزود: برای رسیدن به چارچوب توافق ۴ ماه وقت هست و هیات ما از امروز آمادگی دارد مذاکرات را ادامه دهد. ما هیچ وقت میز مذاکره را ترک نکرده ایم. اطمینان داریم ظرف چند هفته و اگر اراده سیاسی باشد طی چند روز می توان به توافق بر روی چارچوب رسید.

وزیر خارجه ایران درباره پیشنهادهای مطرح شده در این چند روز گفت: همه طرف ها ایده هایی ارائه کردند و ما نیز تعداد زیادی پیشنهاد و ایده بر روی میز داریم. بسیاری از ایده ها از طرف هیئت ما ارائه شده است.

وی همچنین افزود: هیئت ما انعطاف زیادی نشان داد البته نسبت به شأن و موضوعات امنیت ملی خود آگاه هستیم که قابل مذاکره نیست. بازی برد-باخت به هیچ جایی نمی رسد و همه بازنده هستند و همان که ۱۰ سال پیش اتفاق افتاد بر همین اساس بود. ما به دنبال توافقی هستیم که همه اعلام کنند پیروز هستند.