طب سنتی و تهیه روغن از دنبه گوسفند

2014-11-23
585 بازدید

یک استاد دانشکده طب سنتی طرز تهیه صحیح روغن از دنبه گوسفند و فواید و عوارض آن را تشریح کرد. به گزارش رویش نیوز به نقل از تسنیم: غلامرضا کردافشاری استاد دانشکده طب سنتی اظهار داشت: از دیدگاه بوعلی سینا و حکمای ما اگر فاعل یعنی بدن و سیستم بدنی به خوبی قوی باشد که بتواند اثرات روغن […]

39

یک استاد دانشکده طب سنتی طرز تهیه صحیح روغن از دنبه گوسفند و فواید و عوارض آن را تشریح کرد.

به گزارش رویش نیوز به نقل از تسنیم: غلامرضا کردافشاری استاد دانشکده طب سنتی اظهار داشت: از دیدگاه بوعلی سینا و حکمای ما اگر فاعل یعنی بدن و سیستم بدنی به خوبی قوی باشد که بتواند اثرات روغن حاصل از نبه گوسفند را حل کند یا اینکه بدن قوی باشد یا فرد مزاج خیلی گرمی داشته باشد که بتواند دنبه را حل کند یا اینکه فرد کارهای سنگین و فعالیت‌های سنگین مانند کشاورزی کند در این موارد خوردن روغن دنبه نیز خوب است.

به گفته وی در روستاها دیده می‌شود که فرد 100 سال عمر دارد ولی به راحتی روغن دنبه مصرف می‌کند و هیچ مشکلی برایش ایجاد نمی‌شود چرا که با انجام کارهای سنگین دنبه را به خوبی هضم می‌کند و در برخی موارد کمی مرزه یا آویشن همراه آن می‌خورند که اثرات آن را بهتر می‌کند.

این استاد دانشکده طب سنتی بیان داشت: اگر کسی فعالیت بدنی مناسب ندارد و بی‌تحرک است مداومت به خوردن روغن دنبه کند لاین روغن در رگ‌ها رسوب کرده و بیماری بروز پیدا می‌کند.

کردافشاری گفت: اگر فرد مزاجش گرم باشد یا فعالیت بدنی مناسب دارد می‌تواند بر چربی دنبه اثر گذاشته و آن را حل کند و این چربی برای بدنش مفید خواهد بود.

وی ادامه داد: برای کسانی که خیلی دوست دارند دنبه بخورند، نسخه ای وجود دارد از رازی و بوعلی سینا آن را تایید کرده اند و گفته اند که اگر کسی خواست دنبه مصرف کند بهتر است، سه کیلو دنبه گوسفندی را با سه عدد پیاز درشت به اضافه یک لیوان سرکه یا آبلیمو یا آبغوره خانگی یا رب انار خانگی؛ به همراه یک لیوان گلاب اضافه کرده و 150گرم پوست سیب درختی یا رنده سیب درختی یا 150 گرم میوه “به” نیز به آن اضافه شود. همچنین، یک قاشق چای خوری یا مربا خوری میخک یا می‌توان 2 قاشق کاکوتی اصل به مخلوط دنبه خود اضافه کنیم و همه را هم چرخ کرده و ترکیب را روی شعله ملایم می‌گذاریم تا رطوبت آن برود و آبی که وجود دارد حذف شود و روغن خالص بماند و بعد صافش می‌کنیم و می‌گذاریم در جایی منجمد شود.

این استاد دانشکده طب سنتی خاطرنشان کرد: پیاز و ترکیباتی که به دنبه گوسفند اضافه می‌کنیم بوی بد دنبه را از بین می‌برد و اصلاحش می‌کند یعنی آن لزوجت و غلظت آن را از بین می‌برد و مانع رسوب آن می‌شود و اگر به این صورت تهیه شود می‌توان مصرف کرد.