مدیرکل میراث فرهنگی : قنات 2500 ساله ی میمه ثبت جهانی می شود

2014-11-17
70 بازدید

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان: قنات‌های تاریخی اصفهان ثبت جهانی می‌شوند خبرگزاری تسنیم: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: ما به دنبال ثبت بین‌المللی قنات‌های اصفهان به صورت مجموعه ثبتی هستیم و سه قنات اصفهان در قالب یک مجموعه به ثبت بین‌المللی می‌رسند. فریدون اللهیاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، […]

7

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان:
قنات‌های تاریخی اصفهان ثبت جهانی می‌شوند

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: ما به دنبال ثبت بین‌المللی قنات‌های اصفهان به صورت مجموعه ثبتی هستیم و سه قنات اصفهان در قالب یک مجموعه به ثبت بین‌المللی می‌رسند.
فریدون اللهیاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، پیرامون پنجمین اثر ثبت بین‌المللی اصفهان اظهار کرد: در گذشته یک مجموعه اثر را به صورت ثبتی در یونسکو سازمان‌های بین‌المللی ثبت می‌کردیم اما محدودیت سهمیه در کشور برای ثبت وجود داشت و هر سال یک اثر را می‌توانستیم برای ثبت معرفی کنیم.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی به این سمت رفته که آثار را به صورت گروهی و مجموعه‌ای به ثبت برساند به طور مثال در ثبت باغ‌ موزه، ۹ باغ موزه در سطح کشور را در یک پرونده به ثبت بین‌المللی رساندیم که باغ‌موزه چهلستون و باغ موزه فین کاشان از استان اصفهان در این آثار هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: در بخش قنات‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی به دنبال این بوده که مجموعه ثبتی را داشته باشد که ۳ قنات از استان اصفهان معرفی شده و مطالعات آن در حال انجام بوده که قنات شاخص آن، قنات ۲ طبقه در اردستان، قنات شاهین‌شهر و قنات ۲۵۰۰ ساله میمه بوده که ثبت آن در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: با ثبت جهانی این قنات‌ها، در اصفهان می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که در واقع ۷ اثر ثبت بین‌المللی را دارا هستیم که در حال حاضر پرونده آن در حال آماده سازی بوده و سازمان میراث فرهنگی نیز با جدیت به دنبال آن است که این پرونده تکمیل شود و اکنون آخرین بخش مطالعاتی آن در حال انجام است.