خسرو مقصودی – نگاهی به روش های انتخاب شهردار

2014-11-05
186 بازدید

آنچه در حال حاضر در ایران انجام می شود روش انتخاب شورا – شهردار یعنی انتخاب شهردار توسط شورای اسلامی شهر است. در این روش شورای اسلامی شهر پس از شروع به کار رسمی در نخستین اقدام نسبت به انتخاب شهردار اقدام می نماید. در این روش اگر اعضای شورای اسلامی شهر به درستی انتخاب […]

خسرو مقصودیآنچه در حال حاضر در ایران انجام می شود روش انتخاب شورا – شهردار یعنی انتخاب شهردار توسط شورای اسلامی شهر است. در این روش شورای اسلامی شهر پس از شروع به کار رسمی در نخستین اقدام نسبت به انتخاب شهردار اقدام می نماید.
در این روش اگر اعضای شورای اسلامی شهر به درستی انتخاب شده باشند و منتخبان از شرح وظایف خود و نیز شرح وظایف شهردار آگاهی نسبتا جامعی داشته باشند، شهردار کارآمدی را انتخاب خواهند کرد، مشکل کنونی شوراها و شهرداران در همین موضوع است به این معنی که برخی از اعضای شوراها بدون آشنایی با شرح وظایف خود و مسئولیت های شهرداروارد عرصه ی انتخابات شده و به روش های گوناگونی وارد شورا شده و بدون آموزش و آگاهی های لازم گزینش شهردار انجام گرفته و بعد از مدت کمی نا کارآمدی شهردار و شورا به اثبات می رسد.
اخیرا زمزمه هایی از روش انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم به گوش می رسد ، در این روش مردم مستقیما شهردار را بر می گزینند که مستلزم گذراندن دوره ی مشخصی است که تکامل روند انتخابات و نیز ارتقای سطح آگاهی های عمومی جامعه را دربرگیردو نمی توان انتظار داشت که جامعه ای به صورت خودکار بدون طی نمودن مراحل مختلف و رشد و آگاهی های عمومی به ناگاه به مرحله ی انتخاب مستقیم شهردار نیز ارتقا یابد.
در حال حاضر مردم جای جای ایران اسلامی با نحوه ی انتخاب و تشخیص صلاحیت نامزدهای انتخاباتی به خوبی آشنا نیستند و با وضع کنونی نمی توان انتظار داشت مردم زمام امور شهر را مستقیما و با رای خود در اختیار شهردار قرار دهند و اگر این عمل انجام گردید شهردار ناکارآمد و ضعیف را چه کسی می تواند عزل کند و آیا عزل چنین مدیری برای شهر چالش ایجاد نمی کند.
به نظر می رسد پیشنهاد چنین طرحی در مجلس و زمزمه ی انتخاب شهرداران توسط رای مستقیم مردم کارشناسی دقیقی بر روی آن انجام نگرفته و اگر خدای ناکرده تصویب گردید و در آینده شوراهای شهر هیچگونه نقش نظارتی را نخواهند توانست داشته باشند و عملا مرگ آن ها فرارسیده است.