۵ قدم برای پیشگیری از سنگ کلیه

2014-10-19
61 بازدید

  ۵ steps for preventing kidney stones(1)اگر تاکنون سنگ کلیه نداشته‌اید، حتماً آن را به خاطر بسپارید. درد آن می‌تواند غیرقابل تحمل باشد،‌ این درد به صورت موجی می‌آید تا سنگ کوچک از مجاری ادراری به خارج بدن شما هدایت شود. برای افراد زیادی سنگ کلیه تنها یک بار اتفاق نمیافتد: حدود نیمی از مردمی […]

 

کلیه

۵ steps for preventing kidney stones(1)اگر تاکنون سنگ کلیه نداشته‌اید، حتماً آن را به خاطر بسپارید. درد آن می‌تواند غیرقابل تحمل باشد،‌ این درد به صورت موجی می‌آید تا سنگ کوچک از مجاری ادراری به خارج بدن شما هدایت شود. برای افراد زیادی سنگ کلیه تنها یک بار اتفاق نمیافتد: حدود نیمی از مردمی که یکبار سنگ کلیه داشته‌اند، سنگ دیگری در طی ۷ سال بدون پیشگیری ظاهر می‌شود.
همان‌طور که ماه اکتبر در بخش “مراقبت از سلامت مردان هاروارد” نوشتم، پیشگیری از سنگ کلیه کار پیچید‌ه‌ای نیست اما به اراده نیاز دارد.
سنگ کلیه وقتی ایجاد می‌شود که برخی مواد شیمیایی به اندازه کافی در ادرار متمرکز می‌شوند تا کریستا‌ل‌هایی تشکیل شود. کریستا‌ل‌ها رشد کرده و به جر‌م‌های بزرگتری (سنگ‌ها) تبدیل می‌شوند که می‌توانند راه خود را از طریق دستگاه ادرار پیدا کند. اگر سنگ جایی گیر کند و جلوی جریان ادرار را سد کند، درد ایجاد می‌شود.
اغلب سنگ‌ها وقتی ایجاد می‌شوند که کلسیم با یکی از این دو ماده ترکیب شود: اگزالات یا فسفرها. سنگ‌ها همچنین می‌توانند از اسید ادرار ایجاد شوند، که وقتی بدن پروتئین را می‌سوزاند تشکیل می‌شود.
پیشگیری از سنگ کلیه به معنای دوری از شرایطی است که تشکیل آنها را تشویق می‌کند. من از دکتر ملانی هونیگ، استادیار پزشکی در مرکز درمانی وابسته به هاروارد، درباره بهترین راه‌های جلوگیری از سنگ کلیه سوال کردم. در اینجا به توصیه‌های او اشاره می‌شود.
۵ steps for preventing kidney stones(2)آب زیادی بنوشید: نوشیدن آب زیاد مواد موجود در ادرار که منجر به تشکیل سنگ می‌شود را رقیق می‌کند. تلاش کنید به انداز‌ه‌ای مایعات بنوشید تا ۲ لیتر ادرار در روز از بدن شما خارج شود که به اندازه ۸ فنجان ۲۳۰ میلیلیتری مایعات نیاز است. نوشیدن کمی آب مرکبات می‌تواند مفید باشد، مثل لیموناد یا آب پرتقال. سیترات موجود در این نوشیدنی‌ها از تشکیل سنگ جلوگیری می‌کند.
کلسیم مورد نیاز خود را تامین کنید: دریافت بسیار کم کلسیم در رژیم غذایی می‌تواند باعث شود سطح اگزالات‌ افزایش یابد و سنگ کلیه ایجاد شود. برای جلوگیری از این حادثه مطمئن شوید میزان کافی کلسیم متناسب با سن خود دریافت می‌کنید. به صورت اید‌ه‌آل کلسیم را از غذاها دریافت کنید، زیرا برخی مطالعات نشان داده‌است دریافت کلسیم از مکمل‌ها منجر به تشکیل سنگ کلیه می‌شود. دریافت ۵۰ میلی‌گرم کلسیم در روز برای هر فرد و در افراد مسن ۱۰۰۰ میلی‌گرم، در کنار ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ IU (واحد بین المللی) ویتامین D کمک می‌کند تا بدن کلسیم را جذب کند.
مصرف سدیم را کاهش دهید: رژیم غذایی سرشار از سدیم می‌تواند سنگ کلیه ایجاد کند، زیرا مقدار کلسیم را در ادرار شما افزایش می‌دهد. بنابراین رژیم غذایی با سدیم پایین برای افراد مستعد سنگ کلیه توصیه می‌شود. رهنمودهای کنونی پیشنهاد می‌دهد مصرف روزانه نمک را به ۲۳۰۰ میلی‌گرم کاهش دهید. اگر سدیم در گذشته در تشکیل سنگ کلیه مشارکت کرده‌است، تلاش کنید مصرف روزانه آن را به ۱۵۰۰ میلی‌گرم کاهش دهید. این کار برای فشار خون و قلب شما نیز مفید خواهد بود.
پروتئین‌های حیوانی را کاهش دهید: مصرف زیاد پروتئین‌های حیوانی مثل گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ و غذاهای دریایی سطح اسید ادرار را افزایش داده و می‌تواند منجر به سنگ کلیه شود. رژیم غذایی سرشار از پروتئین همچنین می‌تواند سطح سیترات را کاهش دهد، ماده شیمیایی موجود در ادرار که به جلوگیری از تشکیل سنگ کمک می‌کند. اگر مستعد سنگ کلیه هستید، مصرف روزانه گوشت خود را به میزانی که بزرگتر از یک بسته کارت بازی نباشد کاهش دهید. این میزان برای داشتن قلبی سالم نیز مناسب است.
از خوردن غذاهای تشکیل‌دهنده سنگ بپرهیزید: چغندرها، شکلات، اسفناج، ریواس، چای و اغلب آجیل‌ها سرشار از اگزالات و نوشابه‌ها سرشار از فسفات هستند که هر دو می‌توانند در تشکیل سنگ کلیه مشارکت کنند. اگر از سنگ کلیه رنج می‌برید، پزشکتان به شما توصیه خواهد کرد از مصرف این غذاها پرهیز کرده و یا میزان بسیار کمی از آنها را مصرف کنید.
برای هر فرد دیگری غذاها و نوشیدنی‌های خاص احتمال تشکیل سنگ کلیه را افزایش می‌دهند، مگر اینکه به میزان کمی مصرف شوند. برخی مطالعات نشان داده‌است مردانی که میزان زیادی ویتامین C به صورت مکمل مصرف می‌کنند، کمی بیشتر در معرض خطر سنگ کلیه هستند. زیرا بدن ویتامین C را به اگزالات تبدیل می‌کند.